Hvad er forskellen mellem tretex og asfabord. Burde man ikke kunne bruge asfabord som erstatning for tretex på mindre område? Prisen adskiller sig noget...
Ja du, forsøg at spørge efter asfaboard (som jeg er oplært med) og man vil svare; det har vi ikke, i byggeshoppen. Asfaltboard hedder det i dag, og det er vel i princippet som tretex men hvor bindemidlet er asfalt. Pladerne blev brugt på ydersiden af bygninger, som vindbeskyttelse, = en god plade. men at bruge denne indendørs, ville nok skabe problemer med lugt, dette som en gætning
ok. Er der nogen, der kan bekræfte dette med lugten?
Asfaboarden har helt klart en lugt som ikke er helt behagelig. Som alternativ findes der siden nogle år et miljømæssigt mere korrekt alternativ som hedder Isoplaat, der har voks som bindemiddel i stedet. Den er også helt lugtfri.
Kan jo tipse om http://www.gutex.de/en/index_prod.html. De har tilsvarende treetex i forskellige tykkelser og klasser. Jeg ved dog ikke noget om prisen...
Jeg har brug for 3m2 ca. Slået ud et skab. Gipsede væggene derinde, men sidevæggene får tretex. Af den grund at resten af væggene har det. Har ikke lyst til at skifte sidevæggene og afstive dem for gips uden tænkte at lægge tretex der også.
Blir det. 200kr skivan må man finde sig i =) behøves kun 2 skiver
For at lindre smerten i pengepungen citerer jeg bogen "Byggekologi" af Varis Bokalders:
"Asfaltboard er træfiberskiver, der er imprægneret med bitumen. ....... Asfalt (bitumen) er et produkt fra olieraffinering og bør ikke anvendes indendørs pga. risiko for emissioner af PAK (polyaromatiske klorforbindelser).
"Asfaltboard er træfiberskiver, der er imprægneret med bitumen. ....... Asfalt (bitumen) er et produkt fra olieraffinering og bør ikke anvendes indendørs pga. risiko for emissioner af PAK (polyaromatiske klorforbindelser).
Hehe, =)
Klik her for at svare