16,265 læst ·
19 svar
16k læst
19 svar
Trapperenovering-Skifte tæppe-Fjernelse af nålefiltstæppe
Hej! Jeg har aldrig nogensinde renoveret noget i hele mit liv, og jeg skal altså tage fat på en trappe-renovering som det første jeg gør - Go big or go home right?!
Jeg har brug for alle de tips jeg kan få!
Efter en del søgninger har jeg forstået, at vand og kaustiksoda skulle være toppen.. men hvor meget vand og hvor meget kaustiksoda har jeg brug for? Skal jeg sprøjte det på med en blomstersprøjte?
Hvilke værktøjer har jeg brug for?
Hvorfra begynder jeg egentlig at trække tæppet af?
Skal jeg sætte en just nålfiltsmatta?
Hvilken type lim er nødvendig? Er det kun lim, der er nødvendigt?
Hvilken type maling skal jeg bruge til resten af trappen?
Hvor mange meter tæppe bør jeg købe til 13 trappetrin?
Hvis jeg vil have tæppe over kanten, men ikke mellem trappetrinene, fungerer det kun med lim?
Hjælp en nybegynder!
Jeg har brug for alle de tips jeg kan få!
Efter en del søgninger har jeg forstået, at vand og kaustiksoda skulle være toppen.. men hvor meget vand og hvor meget kaustiksoda har jeg brug for? Skal jeg sprøjte det på med en blomstersprøjte?
Hvilke værktøjer har jeg brug for?
Hvorfra begynder jeg egentlig at trække tæppet af?
Skal jeg sætte en just nålfiltsmatta?
Hvilken type lim er nødvendig? Er det kun lim, der er nødvendigt?
Hvilken type maling skal jeg bruge til resten af trappen?
Hvor mange meter tæppe bør jeg købe til 13 trappetrin?
Hvis jeg vil have tæppe over kanten, men ikke mellem trappetrinene, fungerer det kun med lim?
Hjælp en nybegynder!
Nej.
Nejnejnejnej.
NEEEEEJJJJJ.
Hvis du starter din renovering med denne modbydelige opgave... er der risiko for, at du aldrig fortsætter. Fordi du bliver tvangsindskrevet et sted, eller alternativt begynder at drikke dig i hegnet big time.
Nålefiltstæpper limet på trappetrin blev sandsynligvis opfundet under den kolde krig af den sovjetiske militær med det formål at destabilisere Sverige, binde uendelige ressourcer på endeløse meningsløsheder og sætte befolkningen ude af kampdygtig stand. Selv om den, der har givet sig i kast med en sådan trappe, ganske snart føler et uimodståeligt behov for at begå de frygteligste voldshandlinger.
Du får et uendeligt meget bedre og lettere resultat, hvis du køber renoveringstrin, som findes hos velassorterede byggemarkeder. Disse saver du til og limer direkte på trappetrinene, over det hele. De koster en del, men det skal vejes mod tabt arbejdsindkomst, når du sidder i fængsel efter i vanvittig desperation at have gået amok i nabolaget, plus tilhørende erstatningskrav.
Den billige variant, som jeg har brugt på min trappe (der mangler n-lf-ltsm-tt-), er at save stykker af laminatgulv til og montere. Du skal derefter supplere med en passende list; jeg brugte aluminiumlister, men man kan også bruge almindelig hjørnelist.
Eller du kan hælde benzin på trappen og sætte ild til, hvis forsikringen dækker egen indgriben ved hærværk, hvilket den i øvrigt ikke plejer at gøre. Eller flytte et andet sted hen. Eller installere en elevator. Hvad som helst, men IKKE BEGYNDE AT FORSØGE AT SLIBE MATTELANDET VÆK. Sådanne projekter har kuet mange unge ejere og forvandlet dem til nedbrudte vrag.
Nejnejnejnej.
NEEEEEJJJJJ.
Hvis du starter din renovering med denne modbydelige opgave... er der risiko for, at du aldrig fortsætter. Fordi du bliver tvangsindskrevet et sted, eller alternativt begynder at drikke dig i hegnet big time.
Nålefiltstæpper limet på trappetrin blev sandsynligvis opfundet under den kolde krig af den sovjetiske militær med det formål at destabilisere Sverige, binde uendelige ressourcer på endeløse meningsløsheder og sætte befolkningen ude af kampdygtig stand. Selv om den, der har givet sig i kast med en sådan trappe, ganske snart føler et uimodståeligt behov for at begå de frygteligste voldshandlinger.
Du får et uendeligt meget bedre og lettere resultat, hvis du køber renoveringstrin, som findes hos velassorterede byggemarkeder. Disse saver du til og limer direkte på trappetrinene, over det hele. De koster en del, men det skal vejes mod tabt arbejdsindkomst, når du sidder i fængsel efter i vanvittig desperation at have gået amok i nabolaget, plus tilhørende erstatningskrav.
Den billige variant, som jeg har brugt på min trappe (der mangler n-lf-ltsm-tt-), er at save stykker af laminatgulv til og montere. Du skal derefter supplere med en passende list; jeg brugte aluminiumlister, men man kan også bruge almindelig hjørnelist.
Eller du kan hælde benzin på trappen og sætte ild til, hvis forsikringen dækker egen indgriben ved hærværk, hvilket den i øvrigt ikke plejer at gøre. Eller flytte et andet sted hen. Eller installere en elevator. Hvad som helst, men IKKE BEGYNDE AT FORSØGE AT SLIBE MATTELANDET VÆK. Sådanne projekter har kuet mange unge ejere og forvandlet dem til nedbrudte vrag.
Det kan være nok at "bare" slibe og skrabe en fyrretræstrappe uden måtte for at nærme sig galskab og få ubehagelige tanker... tro mig, jeg ved det...ricebridge sagde:
Nej.
Nejnejnejnej.
NEEEEEEJJJJ.
Hvis du begynder din renovering med denne afskyelige opgave... så er der risiko for, at du aldrig fortsætter. Fordi du er blevet tvangsindlagt et sted, alternativt har taget til flasken big time.
Nålfiltsmåtter limet på trappetrin blev sandsynligvis opfundet under den kolde krig af det sovjetiske militær med det formål at destabilisere Sverige, binde bundenløse ressourcer på endeløse meningsløsheder samt sætte befolkningen ud af kampdygtig tilstand. Selvom den, der har kastet sig over en sådan trappe, ganske vist snart udvikler en uimodståelig trang til at begå de frygteligste voldshandlinger.
Du får et uendeligt meget bedre og lettere resultat, hvis du køber renoveringstrin; de findes hos velassorterede byggeforhandlere. Disse saver du til og limer direkte på trappetrinene, over det hele. De koster en del, men det skal vejes op mod tabt arbejdsindkomst, når du sidder i fængsel, efter at have gået bersærkergang i nabolaget i desperat vanvid, plus dertil hørende erstatningskrav.
Budgetvarianten, som jeg kørte med på min trappe (som dog mangler n-lf-ltsm-tt-), er at save stykker af laminatgulv til og montere. Du skal så supplere med passende trappenæse; jeg brugte aluminiumlister, men man kan også f.eks. bruge almindelig hjørneliste.
Ellers kan du hælde benzin på trappen og sætte ild til, hvis forsikringen dækker egen indblanding ved hærværk, hvilket den i øvrigt ikke plejer at gøre. Eller flytte et andet sted hen. Eller installere en elevator. Hvad som helst, men IKKE BEGYNDE AT FORSØGE AT SLIBE MATTELORTET VÆK. Sådanne projekter har kuet mange raske unge husejere og forvandlet dem til nedbrudte menneskevrag.
Tss, nutidens skrøbelige nerver...
Tidligt i 80'erne renoverede forældrene huset og blandt andet den gamle fyrretræs-trappe. Efter meget skrabning, slibning og lakering testede jeg kvaliteten (på min storesøsters opfordring) ved at i en brød-bakke køre ned ad trappen.
Lakeringen fik selvfølgelig dumpekarakter og trappen måtte slibes og lakeres igen...
Men de er sunde i både krop og hoved endnu i dag, og jeg tog hverken skade under eller efter turen
Tidligt i 80'erne renoverede forældrene huset og blandt andet den gamle fyrretræs-trappe. Efter meget skrabning, slibning og lakering testede jeg kvaliteten (på min storesøsters opfordring) ved at i en brød-bakke køre ned ad trappen.
Lakeringen fik selvfølgelig dumpekarakter og trappen måtte slibes og lakeres igen...
Men de er sunde i både krop og hoved endnu i dag, og jeg tog hverken skade under eller efter turen
Kan man sætte renoveringstrin ovenpå nålefiltstæppe?ricebridge sagde:
Nej.
Nejnejnejnej.
NEEEEEEJJJJ.
Hvis du starter din renovering med denne afskyelige opgave... så er der risiko for, at du aldrig fortsætter. Fordi du er blevet tvangsindlagt et sted, eller alternativt har taget til flasken big time.
Nålefilttæpper limet på trappetrin blev sandsynligvis opfundet under den kolde krig af den sovjetiske militær med det formål at destabilisere Sverige, binde uendelige ressourcer på meningsløse opgaver, samt gøre befolkningen ubrugelig i kamp. Selv den, der har kastet sig over en sådan trappe, vil snart få en uimodståelig trang til at begå de frygteligste voldshandlinger.
Du får et meget bedre og lettere resultat, hvis du køber renoveringstrin, som kan findes hos velassorterede byggeforhandlere. Disse saver du til og limer direkte på trappen, over hele møget. De koster lidt, men det skal vejes op mod mistet arbejdsindkomst, da du sidder i fængsel efter i vanvittig desperation at have gået amok i nabolaget, plus dertil hørende erstatningskrav.
Den billige løsning, som jeg brugte på min trappe (som dog mangler n-lf-ltsm-tt-), er at save stykker af laminatgulv til og montere. Du skal så supplere med en passende trappenæse; jeg brugte aluminiumslister, men man kan også f.eks. anvende almindelig hjørneliste.
Eller så hælder du benzin på trappen og sætter ild til, hvis forsikringen dækker egen skadehandling, hvilket den i øvrigt ikke plejer at gøre. Eller flytter et andet sted hen. Eller installerer en elevator. Hvad som helst men IKKE BEGYNDE AT FORSØGE AT SLIBE MATTEN VÆK. Sådanne projekter har kuet mange raske unge husværter og forvandlet dem til sønderknuste menneskevrag.
Træk det nuværende tæppe af og brug stykkerne som skabeloner for det nye nålefilt og sørg for, at det nye tæppe er stort nok til at blive trukket over trappetrinnet. Under trappetrinnet hæfter du tæppet med en hæftepistol og hæfter på den anden side også, så tæppet ligger i spænd, mens limet hærder.
Det gamle lim kan skrabes af.
Hvis du skal male trappen, bør du gøre det, før det nye nålefilt tæppe lægges på.
Det gamle lim kan skrabes af.
Hvis du skal male trappen, bør du gøre det, før det nye nålefilt tæppe lægges på.
Kan vi ikke få en opdatering? 
Amen ✝️ricebridge sagde:
Nej.
Nejnejnejnej.
NEEEEEEEJJJJ.
Hvis du begynder din renovering med denne grusomme opgave... er der risiko for, at du aldrig fortsætter. Fordi du er blevet tvangsindlagt et sted eller har grebet flasken big time.
Nålefiltstæpper limet på trappetrin blev sandsynligvis opfundet under den kolde krig af det sovjetiske militær med det formål at destabilisere Sverige, binde bundløse ressourcer til endeløse meningsløsheder og sætte befolkningen ud af kampdygtig tilstand. Selv om den, der har kastet sig over en sådan trappe, ganske vist snart føler en uimodståelig trang til at begå de mest forfærdelige voldshandlinger.
Du får et uendeligt meget bedre og lettere resultat, hvis du køber renoveringstrin, fås hos velassorterede byggemarkeder. Disse saver du til og limer direkte på trappetrinene, over hele baduljen. De koster en del, men det skal vejes op mod tabt arbejdsindkomst, når du sidder i fængsel efter i vanvittig desperation at have gået amok i kvarteret, plus medfølgende erstatningskrav.
Billigvarianten, som jeg brugte på min trappe (som i øvrigt mangler n-lf-ltsm-tt-), er at save stykker af laminatgulv til og montere. Du skal så supplere med en passende trappenæse; jeg brugte aluminiumlister, men man kan også f.eks. bruge en almindelig hjørnelist.
Eller så hælder du benzin på trappen og sætter ild, hvis forsikringen dækker egen håndtering ved hærværk, hvilket den i øvrigt ikke plejer at gøre. Eller flytter et andet sted hen. Eller installerer en elevator. Hvad som helst men IKKE BEGYNDE AT FORSØGE AT SLIBE VÆK TÆPPEHELVEDET. Sådanne projekter har kuet mange raske unge husejere og forvandlet dem til udmattede menneskevrag.