Tænkte at jeg måske kunne inspirere med lidt billeder af min trappe-renovering. Det blev en renovering med billige materialer, men en hel del arbejde inden det var færdigt.

Baggrunden er, at de tidligere ejere har dækket hele trappen med linoleum samt trin-næser i gummi. Trappen var tidligere meget slidt, så de har lappet det nedslidte med masonit, og den originale trinnæse er høvlet ned til en enkel runding. Huset er fra 1907, og jeg ville have noget, der passer til stilen. Jeg arbejder ikke med bygningsbevaring, da alt har været gennemrenoveret, men jeg forsøger at få en stil, der matcher tiden.

Trappen med første trin uden måtte
En trappe under renovering med et trin klædt i slidt linoleum og gummi, værktøj og ledninger langs trappen.

Lavede trinnæser af fyr. Overvejede hårdere træsorter, men det blev for dyrt. Fræsede dem med en overfræser
Træ lister af fyrretræ ligger på en arbejdsbænk, klar til brug i trapperenovering. Spåner og værktøj ses i baggrunden.

Valget blev at bruge et finer-gulv til at beklæde trinene med. Brugte en trappekompas fra Stepkit og dykker-sav for at lave trinene.
Trappkompas på et træbord bruges til at måle trappetrin til en trapperenovering, omgivet af værktøj og træmaterialer.

Den gamle trinnæse blev savet væk, og de nye blev skrue-limet fast. Derefter limede jeg både plantrin og opsats. Opsatsen går ind under næsen, så tilpasningen var ret enkel
Trappe under renovering med nyinstallerede trin af finertræ samt en rød brandslukker placeret på trinet. To klemmer holder materialer.

Tænkte på at trække strøm til en ny stikkontakt under vinduet i trappen. Lykkedes selvfølgelig at ramme et el-rør bag vangestykket, da jeg borede, så det var bare med at åbne væggen og trække ny forsyning ned gennem kælderen.....
Renovering af trappe og væg med blottede elektriske ledninger og isolering, dør til venstre, trappe til højre.

Malede hvert andet trin, så man kunne komme op og ned til overetagen.
Gråmalet trappeopgang med hvide vægge og planter i potter ved vinduet, viser trapprenovering i ældre hus.

Færdigmalet. Blev meget tilfreds.....
Nyrenoveret trappe i grå med trægelænder, planter på vindueskarmen og lysguirlande, set i dagslys gennem vinduet.

• Synes
FedSan og 22 andre
  • Laddar…
Meget flot blevet det! Godt arbejde!

• Synes
Larsa
  • Laddar…
Takker for inspirationen, præcis sådan skulle vi have brug for at gøre i vores trappe.

• Synes
nissenhj og 1 anden
  • Laddar…
Flot! Blev lidt bekymret midt i tråden, da du havde blandet eg og fyr, men efter maling meget flot :thumbup:

• Synes
Larsa
  • Laddar…
kulle
Blev meget god :thumbup:

Flot og tak for inspirationen! :)

Jeg synes også trappen ser flot ud på billedet med umalet finer.

#projektkælderntrappecomingup

• Synes
Isa9595
  • Laddar…
Haha jeg fik også ondt i maven, da du blandede egetræsfanér med stresset fyrretræ :D Men det blev jo superflot!

Haha, ja jeg vaklede meget omkring materialevalget. Jeg overvejede først egeplanker og næse i eg, men da det skulle males, føltes det unødvendigt.
Sjovt at I synes, det blev godt!

"Malede hvert andet trin så man kunne komme op og ned til overetagen."
Det er jo en smart løsning når man maler de første trin, - men hvordan ser du i runde 2 hvilke trin du kan træde på? :-) Malertape, typ "træd her"?

S
Det er jo bare at sætte et lille stykke tape på det tørre trin. Behøver ikke være så avanceret ;)

Jeg havde post-it lapper på trinnene man måtte træde på, det blev tre lag maling. Men det er let at glemme, heldigvis tørrede malingen hurtigt :D

Blev rigtig godt!
Ekfanéret, hvordan er det beskaffet (hvor tykt, f.eks.) og hvor købte du det?

/Tomas

Det er et almindeligt klikgulv. 8mm med tynd finer på (tror fineren er 0,7mm). Købte mit billigt på Bauhaus.

Er lakfarve ikke meget glat? Det er måske vandbaseret nu om dage, som klistrer lidt mere selvfølgelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.