Tænkte at jeg måske kunne inspirere med lidt billeder af min trappe-renovering. Det blev en renovering med billige materialer, men en hel del arbejde inden det var færdigt.
Baggrunden er, at de tidligere ejere har dækket hele trappen med linoleum samt trin-næser i gummi. Trappen var tidligere meget slidt, så de har lappet det nedslidte med masonit, og den originale trinnæse er høvlet ned til en enkel runding. Huset er fra 1907, og jeg ville have noget, der passer til stilen. Jeg arbejder ikke med bygningsbevaring, da alt har været gennemrenoveret, men jeg forsøger at få en stil, der matcher tiden.
Trappen med første trin uden måtte
Lavede trinnæser af fyr. Overvejede hårdere træsorter, men det blev for dyrt. Fræsede dem med en overfræser
Valget blev at bruge et finer-gulv til at beklæde trinene med. Brugte en trappekompas fra Stepkit og dykker-sav for at lave trinene.
Den gamle trinnæse blev savet væk, og de nye blev skrue-limet fast. Derefter limede jeg både plantrin og opsats. Opsatsen går ind under næsen, så tilpasningen var ret enkel
Tænkte på at trække strøm til en ny stikkontakt under vinduet i trappen. Lykkedes selvfølgelig at ramme et el-rør bag vangestykket, da jeg borede, så det var bare med at åbne væggen og trække ny forsyning ned gennem kælderen.....
Malede hvert andet trin, så man kunne komme op og ned til overetagen.
Haha, ja jeg vaklede meget omkring materialevalget. Jeg overvejede først egeplanker og næse i eg, men da det skulle males, føltes det unødvendigt.
Sjovt at I synes, det blev godt!
"Malede hvert andet trin så man kunne komme op og ned til overetagen."
Det er jo en smart løsning når man maler de første trin, - men hvordan ser du i runde 2 hvilke trin du kan træde på? Malertape, typ "træd her"?