Skal renovere en fyrretrappe. I dag ligger der en linoleummåtte på trinene, og denne kan ikke fjernes, da den splintrer, og det vil være umuligt at fjerne den og bevare de eksisterende trappetrinsforkanter. Tanken er, at trappen skal males hvid, og på trinene skal der lægges et tæppe, og jeg har indset, at jeg nok bliver nødt til at lave nye trappetrinsforkanter både foran og bagved hvert trin for at dække tæppets kant.

Eftersom ingen af trinene er ens med vinkler, ville det være meget rart at undgå at lave nye trappetrinsforkanter foran og bagved hvert trin, men så ville man på den anden side få en tæppekant på trinene.

Er der nogen form for tæppe, man kan bruge uden at lave nye trappetrinsforkanter, eller er der andre løsninger, som jeg ikke har tænkt på? Trappen er åben, så trinene er synlige fra flere retninger...

Jeg vil ikke bruge stepkit eller lignende, da det ikke vil passe med trætrin...

Taknemmelig for tips!!

• Furutrappe med linoleummåtter på trinene, ønskes at blive malet hvid med tæppebelægning, trappen er synlig fra flere vinkler.
  • En furu trappsteg med linoliummatta og trappnos synlig. Træets årringe og knast markeres ved siden af det malede vægpanel.
  • En trappe i fyrretræ med åbne trin og sanselige vinkler, der skal renoveres med ny maling og tæpper. Trinnene har nu linoleum og mangler trappekanter.
  • Åben trappe med trætrin og vægpanel i fyrretræ, synlig fra siden. Trappen skal males hvid, og der skal lægges et tæppe på trinene.
Senest redigeret:
For mange år siden hyrede jeg en tæppelægger, som limede et tæppe (nålefilt tror jeg, det var) på en trappe. Jeg husker, at han brugte kontaktlim, hvor han lod tæppet gå rundt om trappetrinnet, men jeg husker ikke, om han brugte et andet lim på selve trinpladen (hedder det det?). Det fungerede godt, nu var det en gammel trætrappe uden linoleum, og i dit tilfælde gælder det om at finde et lim, der hæfter godt.
Men det burde fungere.

Amatörbyggaren sagde:
For mange år siden hyrede jeg en gulvlægger, som limede et tæppe (nålefilt tror jeg det var) på en trappe. Jeg husker, at han brugte kontaktlim for at lade tæppet gå rundt om trappens næse, men jeg husker ikke, om han brugte et andet lim på selve trinnet (hedder det sådan?). Det fungerede godt, nu var det en gammel trætrappe uden linoleum, og i dit tilfælde gælder det om at finde et lim, der sidder godt fast.
Men det burde fungere.
Problemet er, at trappen som sagt er åben så man skal også bøje det ned på bagsiden, og selvom man gør det, så kommer der en kant under trinene, der bliver synlig..

Spørgsmålet er, om der findes et tæppe hvor kanten er så tynd, at det ikke betyder noget, hvis man undlader næserne.. Eller så må jeg simpelthen med smigevinkel og geringssav bruge en dag på at save trappenæserne op...

Er det fuldstændig umuligt at fræse elendigheden væk, ved trappetrinene i det mindste?

/A

Tror det bliver et enormt arbejde at fræse ud, og i bagkanten går det ikke, for der stikker trappetrinnet ud ovenover, og så er spørgsmålet, om jeg ville vinde så meget på det? Du mener, at man kan folde tæppet ned i udfræsningen? Tvivlsomt om det ville blive godt, men som sagt så tror jeg, det vil tage mindst lige så lang tid som at geringskære nye næser... Der er bare så utroligt mange vinkler...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.