Hej
Jeg skal endelig i gang med min trappe på bagsiden af huset.
Trinene bliver 400 dybe med en trin-højde på 170mm.
Dette kræver et højt vange.
Hvordan i alverden sætter man 2 stk 45x170 sammen i højden på den bedste måde?
Vil undgå synlige metalplader, fugestykker osv.....

Trinene skal fremstilles i vinkeljern, hvor halvdelen af trinet er gitter og den anden halvdel er egestykker med savet overflade for friktionen.
Egestykkerne vil blive høvlet på undersiden, så de er plane og ligger stabilt i vinkeljernsrammen.
Vinkeljernsrammen vil blive skruet med 3 gennemgående skruer i hver vange.

Men som sagt, hvordan binder jeg hundrasjuttiostykkerne sammen med hinanden?
Bedste svar giver jeg en grog til, på den færdige trappe ;-)

/Workingclasshero

Gammel træhus med stenmurer ved siden af skråning, hvor en trappe skal bygges. Terrasse med stole i baggrunden.
Det er på bagsiden her, at trappen skal gå op, så det må gerne se lidt solidt ud.
/W

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet? Mener du, at det bliver så mange trin, at en regels længde ikke rækker til at bygge vangestykket, eller mener du, at du køber færdige korte vangestykker med 3-5 trin for at sætte dem sammen til et langt vangestykke?

Findes der færdige vangestykker med 40 cm trindybe?

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
En stabil grog vil man jo ikke gå glip af😎
Et par plugger og PU-lim plus et godt sæt tvinger.
Du kan også anvende lange franske skruer som du fordyber på undersiden ca. halvdelen af bredden med en huldiameter som passer med den rigtige sekskanthylse.
Men har du virkelig brug for 400mm plantrin?
170mm stødtrin giver ellers 300mm plantrin.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Hylva af nogle mm for qtt fjerne afrundingen af kanterne, Så lim og tvinger, Sætter du også tvinger langs med limfugen så kan du tvinge reglarne sammen i siden så det bliver mere jævnt fog. Forbor og skru med passende skrue. Tag til godt i tykkelse.
Så sliber du bare så jævnt du ønsker.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tak for svarene.
Jeg lader trapstegsstammerne låse sammen vognstykkerne. Træplanker fastgjort til en metalramme med skruetvinger på grusbelægning. En vaterpas er placeret ovenpå.

• Metalkonstruktion fastgjort til træramme, omgivet af værktøjer og jord, med fokus på byggeriets sammenføjning.
Byggede mig en ven i vinter, perfekt til at transportere ting mellem hus og garage, når man bygger, kran og arbejdsplatform. Selvbygget køretøj med kran og arbejdsplatform parkeret ved grusvej, omgivet af træplanker og værktøj tæt ved en mur.

• Wow
  • Synes
Robot2.0 og 1 anden
  • Laddar…
Tadaaaaaaaa!!!!!!!!! Trappeopbygning med metalrist og trætrin ved siden af værktøj på grus.

• Synes
Viktor.J og 4 andre
  • Laddar…
S Spikrätaren sagde:
En solid grog vil man jo ikke gå glip af😎
Et par plugs og PU-lim plus et godt sæt tvinger.
Du kan også bruge lange franske skruer, som du forsænker på undersiden cirka halvdelen af bredden med en huldiameter, der passer med den rigtige sekskanthylse.
Men har du virkelig brug for 400mm plantrin?
170mm stigningstrin giver ellers 300mm plantrin.
Så byder jeg på grog, når trappen er færdig.
Bedste svar, du har, men selvfølgelig gjorde jeg på en anden måde :cool:
/W

…og vi ser jo alle, at du trin(!) for trin(!) løser det på en fremragende måde👍

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Aha, nu forstår jeg, du mente bredden 😄

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Aha, nu forstår jeg, du mente bredden 😄
Ser ud som på højden præcis som TS skrev i første indlæg 👍🏻

Viktor.J Viktor.J sagde:
Ser ud som i højden præcis som TS skrev i første indlæg 👍🏻
Hvilken dimension, der er hvilken på et vangstykke, kan man diskutere længe, tror jeg. Uanset hvad spurgte jeg, hvad han mente, men fik intet svar.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Hvilken dimension der er hvilken på en vang profilen kan man diskutere længe tror jeg. Under alle omstændigheder spurgte jeg, hvad han mente, men fik intet svar.
Sorry, men jeg troede billederne forklarede alt.

/W

Trappestige under konstruktion med metaltrin i værksted.
Nogle trapper pg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.