Vi er i gang med at opbygge skelettet til vores tilbygning og skal have en trappe op til den nye overetage. Trappehuset bliver 185cm bredt og 165cm dybt, men vi kunne godt ofre lidt af garderoben bagved og øge dybden til 210cm, hvis det ville give en meget bedre trappe. Højden fra gulv til gulv er 260cm.

Ifølge forskellige trappeformler passer der præcis en U-formet trappe uden repos med 14 trin og 510cm i planmål med 165cm i dybde, men med repos ville det kræve 250cm i dybde (hvilket jeg ikke har).

Spørgsmålet er nu, om nogen har nogle bedre idéer end disse standardformler? Har nogen selv en lignende trappe og kan dele, hvordan oplevelsen af sådan en trappe er; føles den lille og trang uden repos? Jeg tager gerne imod inspirationsbilleder af lignende trapper!

Ingen trapeksperter eller trapentusiaster, der kan komme med lidt indsigt?

Jeg har fået svar fra en trapperenovering, at det ville fungere godt med en U-formet trappe uden repos med 165 dybde, men de svarede ikke på spørgsmålet om, det var muligt at gøre noget smart for at få til en repos.

Jeg må måske indse, at det ikke kan lade sig gøre, men det ville være synd...

På de mål går det ikke at få et repos på vejen op, det ville måske gå med 2 stk 125 mm planker og hvad ville det give, en stejlere trappe og trangt at runde rækværk. Ikke noget at tænke på. Stol på dem, der laver trapper og har erfaring med disse.

Du har jo helt ret selvfølgelig! Jeg overvejede at ofre, lad os sige 60cm, af garderoben bag trappen for at få den 60cm dybere og måske få plads til et repos men indser nu, at det er et dårligt offer. Det ender med en mere standard u-trappe uden repos, ganske enkelt.

Tak for at du fik lidt fornuft ind i mig ;-)

Noget at tænke på. Samtlige trapper U eller L vil knirke/knage om et år eller så. Du skal sørge for at få en stolpe i bøjen/rundingen på ydersiden og skrue den i det ydre vange. Som står på gulvet og går op til gelænderet. Det er godt at ankre gelænderet i, så det ikke svajer. Gerne også i hjørnet under vangen. Jeg har selv en L-trappe og satte en stolpe + nedenfor i hjørnet. Kløvede to 45X95, høvlede og limede dem sammen. Den knager eller knirker ikke engang med to personer efter nu 20 år.

• Synes
Detraw
  • Laddar…
Super gode tips! Hvis jeg forstår dig korrekt, mener du med rundellen altså, at man går rundt om stolpen, når man går op i u-trappen? Skal man fastgøre rækværket, så skal man dække halve trappen (den halve inden svingen nedenfra set) på overetagen, men det vil man måske gøre for at få mere gulvplads på overetagen i stedet for at have hele trappeopgangen åben opad?

Det bliver altid en lille fold, selvom trappen er rund og U-formet, det er der stolpen skal være + måske en støtte mellem vangel og gulv i inderkanten. Har set og gået i mange trapper L eller U og de knirker/piber, nogle gange endda så andre vågner, hvis nogen går op eller ned ad trappen.

Alright, tak for tipset. Peber peber lykkes jeg undgå knarr!

T
Jeg tror også på, at vangerne skal have støtte i hjørnerne på trappen og ikke "hænge frit", men måske ikke så meget for (mod) knirken, men for stabilitet. Har man en lang vange, der går langs en væg, kan det også være godt at fastgøre den til væggen, så den ikke "gnaver", når vangen bøjer lidt under belastning og går mod væggen.

Det, der er værd at tænke på, er, at stødtrin og plantrin kan knirke, hvis man har "uheld"... vi har det problem med en relativt ny trappe fra en "kendt" leverandør. Der blev stødtrinene skubbet ind i spor i vangerne nedefra og skruet med tre skruer ind i plantrinnene, og montøren satte silikone i sporet mellem stødtrin og plantrin. Det fungerede et stykke tid, men knirken er taget til med tiden.

Det, jeg har læst efterfølgende, var, at man "i gamle dage" lavede stødtrinene med en lille bue opad og derefter pressede dem opad, inden man fastgjorde dem. Det skal ifølge artiklen, jeg læste, gøre, at når man går på plantrinnet, så det bøjes nedad, ikke skal gnide mod stødtrinet og skabe knirk.

Jeg har desværre ikke kunnet tage nogle stødtrin af vores trappe (endnu) for at se, om det kan hjælpe os. Det kom vist langt ned på priolisten derhjemme... efter at sætte dørkarme på plads, bygge plantekasser og en pænere løsning end 2x6’ere på klodser til en trappe mellem entre og indre hall... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.