Hej

Håber der er nogen derude, som har nogle idéer til, hvordan jeg skal gå frem med følgende:

Har ligesom så mange andre en trappe klædt med linoleum og med trappenæse dækket af en sort pvc-liste.
Skal nu fjerne listen og derefter dække trappen med laminat.
Da trappelisten er lidt skæv/skrå, skal denne dækkes med en nedhøvlet foderliste (56x12 mm som høvles til 7 mm tykkelse).
Nu til mit dilemma (ifølge vedhæftede billede) så bliver der et trekantet rum mellem trappenæse og liste. Hvordan løser man dette?
Skal man forsøge at lave en pasbit, der passer i rummet, så man ikke knækker listen det første man gør, eller hvordan ville I andre håndværkskyndige personer derude have løst dette?

Rød farve = laminat
Blå farve = trappenæseliste
Grøn farve = eventuel pasbit

Med venlig hilsen
Linus
Diagram af en trappe med farvet laminat (rød), trappenosliste (blå) og potentiel passbit (grøn) for at udfylde trekantet hulrum under trappetrin.

Lim en træstykke i den rette tykkelse på, derefter bruger du en fræser eller sav langs med plantrinnet. Du kan bruge det første stykke som skabelon senere, hvis du har en klyvesav eller fræser med justerbar bundplade.

Hmm, skal se om jeg har forstået dig rigtigt - Mener du at lime den blå del fast mod laminatet og derefter frese/save denne ned til den rigtige profil? (se vedhæftet skitse). Skitse viser en blå del, der er monteret på laminat, før og efter fræsning til en skrå profil.

Blixtmaskin sagde:
Hmm, skal se om jeg har forstået dig rigtigt - Mener du at lime den blå del fast mod laminatet og derefter fræse/sav denne ned til den rette profil? (se vedhæftede skitse). [billede]
Njae, ikke helt. Jeg tænker sådan her.
Tegning af træbit, skåret eller fræset, fastgjort på planstegets forkant med en vinkelmarkering og noter om "SÅGA/FRÄSA" og "TRÄBIT".
Sætter en træbit fast på forkanten af plantrinnet som du saver eller fræser, så det bliver sådan her

Håndtegning af plansteg med laminat ovenpå og en træbræt fastgjort til kanten. Enkel skitse med tekstforklaringer.

Tak, det bliver lidt lettere at se, når du skitserede.

Har en dyksav som sikkert kunne fungere at bruge til at skære, kan sikkert låne en fræser med men hvordan gør man for at komme til i hjørnerne? Eller skal man køre stemmejern/slibemaskine den sidste bid mod?
bifogar billede på trappen.
Trappeopgang med røde cirkler markerer områder ved trinene; diskuterer værktøjer til at bearbejde hjørnerne.

Blixtmaskin sagde:
Tak, det bliver lidt lettere at se, når du har skitseret.

Har en dyksav, som sikkert kunne fungere til at skære, kan sikkert låne en fræser med, men hvordan kommer man til i hjørnerne? Eller skal man bruge stemmejern/slibemaskine det sidste stykke mod?
Vedhæfter billede af trappen.
[billede]
Det er nok, at du laver et stykke på 30 cm i midten for at få en skabelon, så bruger du den til masseproduktion.
Hvis du har dyksav, er det let løst: fastgør stykket i midten af trappen og sav af, så har du en kile, der viser, hvilken vinkel du skal save plank i :)

Heldigt at der er mennesker derude, der kan tænke lidt længere end en selv :D

Tak for tippet, vil nok lade et lokalt snedkeri tage sig af de høvlede passtykker (samme som høvler ned foderet).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.