Jeg kæmper med en overvejelse ang. hvordan man bør tænke, når det kommer til vinklen på trinnets forkant i forhold til centrum på en spindeltrappe/vindeltrappe.
Jeg gør et forsøg på at illustrere de forskellige alternativer, jeg forholder mig til, med tre billeder nedenfor.
Alternativ 1 har en linje, hvis forlængelse skærer centrum af spiralen.
Alternativ 2 ligger i stedet på en vis afstand fra centrum af spiralen. Hvis denne afstand lægges på 50-60mm, kan det anses at svare til, hvordan det ser ud på en spindeltrappe, der har et centrumrør med 100-120mm diameter. Denne udformning øger trinnit i trappens inderside, er gavnlig for styrken og sandsynligvis direkte nødvendig, hvis man bygger en tæt spindeltrappe.
Alternativ 3 er en overdrift af ræsonnementet i alternativ 2 for at tydeliggøre, hvad jeg mener.
Udover de egenskaber, jeg nævner ovenfor, påvirker det rimeligvis også følelsen af at gå i trappen.
Spørgsmålet er altså, hvilket der er det "optimale", hvis man kun ser til gangkomfort. Måske er det en smagssag, og så er det selvfølgelig svært at svare på, men det er mit spørgsmål. Det drejer sig om en kældertrappe, men bryggers findes i kælder, så den vil blive brugt dagligt med en vasketøjskurv i favnen.
Håber nogen har nogle kloge indfaldsvinkler på dette.
Jeg gør et forsøg på at illustrere de forskellige alternativer, jeg forholder mig til, med tre billeder nedenfor.
Alternativ 1 har en linje, hvis forlængelse skærer centrum af spiralen.
Alternativ 2 ligger i stedet på en vis afstand fra centrum af spiralen. Hvis denne afstand lægges på 50-60mm, kan det anses at svare til, hvordan det ser ud på en spindeltrappe, der har et centrumrør med 100-120mm diameter. Denne udformning øger trinnit i trappens inderside, er gavnlig for styrken og sandsynligvis direkte nødvendig, hvis man bygger en tæt spindeltrappe.
Alternativ 3 er en overdrift af ræsonnementet i alternativ 2 for at tydeliggøre, hvad jeg mener.
Udover de egenskaber, jeg nævner ovenfor, påvirker det rimeligvis også følelsen af at gå i trappen.
Spørgsmålet er altså, hvilket der er det "optimale", hvis man kun ser til gangkomfort. Måske er det en smagssag, og så er det selvfølgelig svært at svare på, men det er mit spørgsmål. Det drejer sig om en kældertrappe, men bryggers findes i kælder, så den vil blive brugt dagligt med en vasketøjskurv i favnen.
Håber nogen har nogle kloge indfaldsvinkler på dette.
Jeg plejer at gøre som i alternativ 1.
Øger det virkelig skridtbredde i inderkant i alternativ 2? Bliver det ikke bare en indrykning? , tror mest det er et byggeteknisk spørgsmål, hvis man har en svag midtsøjle.
Øger det virkelig skridtbredde i inderkant i alternativ 2? Bliver det ikke bare en indrykning? , tror mest det er et byggeteknisk spørgsmål, hvis man har en svag midtsøjle.
Er ikke 100% sikker på terminologien for hvad trinbredden refererer til. Men i forlængelsen af foden bliver der jo mere at træde på, hvis trinnet ikke skærer centrum. Dog kan denne ekstra overflade tilføjes både i forkant og bagkant på trinnet, og på en klassisk spindeltrappe møder jo trinnets linje tangenten på centrøret både foran og bagpå. Så får man jo altid mindst diameteren på røret som "trædedybde".
Hvis både forkant og bagkant skulle skære centrum af røret på en spindeltrappe, ville dette i stedet være omkring 1-2cm sandsynligt.
Altså klart nødvendigt at have en offset på den da.
Men i mit tilfælde ville jeg få 70mm længst, hvis jeg sigtede med både forkant og bagkant mod centrum, og det føles unødvendigt lidt, selvom det holder.
Det jeg søger er vel hovedsageligt, om der er nogen ønsket egenskab ved at have en offset.
Jeg kan forestille mig, at man lettere får med fødderne i den kontinuerlige sving, som en spindeltrappe alligevel er, hvis man har en vis attack-vinkel på trinene.
Er jeg uforståelig?
Hvis både forkant og bagkant skulle skære centrum af røret på en spindeltrappe, ville dette i stedet være omkring 1-2cm sandsynligt.
Altså klart nødvendigt at have en offset på den da.
Men i mit tilfælde ville jeg få 70mm længst, hvis jeg sigtede med både forkant og bagkant mod centrum, og det føles unødvendigt lidt, selvom det holder.
Det jeg søger er vel hovedsageligt, om der er nogen ønsket egenskab ved at have en offset.
Jeg kan forestille mig, at man lettere får med fødderne i den kontinuerlige sving, som en spindeltrappe alligevel er, hvis man har en vis attack-vinkel på trinene.
Er jeg uforståelig?
Klik her for at svare


