Hej

Har lige færdiggjort mit første værk i Sketchup, en trappe, tænkt i blok-granit. Hvad tænker I om at realisere en sådan trappe? Trinlængde 320 mm, trinhøjde 170 mm. Samme som trappen vi har i dag, og den er god at gå på.

Trappen er helt egen design, og jeg har ikke kunne finde nogen billeder af noget lignende at have som forbillede, så jeg overvejer, om løsningen som sådan er god, eller om der er noget "galt", eller noget at tænke over.

Tanker, tips, og idéer modtages med tak :)

En 3D-model i SketchUp viser en person stående på toppen af en trappe lavet af blokgranit. Trappen har skrånende sider og flere trin.

Ser ud til at kunne blive rigtig flot! Kedelig og økonomisk som jeg er, så overvejer jeg straks prisen for at få trappen lavet i granit.

mr_bygg sagde:
Ser ud til at kunne blive rigtig flot! Kedsommelig og økonomisk som jeg er, så overvejer jeg direkte prisen for at få trappen lavet i granit.
Tak :)

Jo, jeg gør så godt jeg kan for at stikke hovedet i sandet på det punkt ;)
Dagens trappe er i sten, så vi kan genbruge det til en del af trappen, men skal alligevel købe en hel del til.

Skitserer selv på en trappe, dog i en noget enklere form, men også i granit. Med tanke på omkostningerne samt det noget tunge arbejde med granitblokke, skitserer jeg på en trappe i EPS eller XPS, som derefter beklædes med granit. Med EPS eller XPS som underlag burde det gå udmærket at bruge den tyndeste trappebeklædning, der findes på markedet, t= 10 mm. Længden på disse "plader" er kun 600 mm, men det er muligt at bestille længere "plader", dog med en anden leveringstid. EPS kan man købe som plader og lime sammen eller bestille større blokke direkte fra fx Jackon i Täby. Det optimale ville være at bestille færdigskårne dele fra en virksomhed med glødetrådsskærer.

Du får jo en hel del fuger i en sådan trappe, ikke mindst netop ved overgangen mellem plan- og stødtrin. Og jeg antager, at pladerne ikke er krydshamrede? Har du et link til de, du forestiller dig?

Jeg har overvejet en del omkring, hvordan man opbygger fundamentet til trappen. Den nuværende synes at være fyldt med en form for grus, og jeg har tænkt på, om man skal bruge noget sådant, typisk 0/16, eller bygge med letblokke. Men EPS kan måske være et stabilt, enkelt og prisvenligt alternativ.

Flisby har lidt inspirationsbilleder: http://www.flisbyab.se/Inspiration.aspx?Id=534.

Der findes flere andre, der henter granit fra Kina. Hvis man lytter rundt, kan man måske finde større plader, som man sender til en vandskærer. På denne måde kan antallet af samlinger måske reduceres, hvis man synes, de forstyrrer indtrykket. Forstår ikke rigtig, hvordan antallet af samlinger skulle være større i netop overgangen mellem plan- og sædetrin.

EPS er netop et sådant materiale, der bruges til udfyldning, tage større laster og lægges i jorden. At det derefter kan beklædes med sten eller pudses er også en positiv side ved materialet. Har ikke lavet en dybere analyse af den mest omkostningseffektive løsning for en trappe af den størrelse, du modellerer i SketchUp, men jeg vil antage, at netop at bruge EPS kan være et sådant materiale.

Ud over at bygge en trappe i EPS og beklæde med granit har jeg overvejelser om at bygge en havevæg af EPS eller XPS, som derefter pudses.

Fyren, der hjælper os med at designe vores have, byggede en støttemur i en anden have med netop eps, som han derefter pudsede. Bør fungere fint, har dog ikke set den selv.

Her er eksempel fra Flisby, som du linkede til, sammenlignet med en trappe i blok-granit, der viser forskellen med fugerne.

Media.ashx

Granittrappe med blokke, omgivet af grønne bunddækkeplanter og en støttemur i forskellige højder ved siden af.

Ja, jeg er enig i, at samlingerne kan være fremtrædende i en konstruktion, der er beklædt med mindre plader. Måske ville valget af fuge samt at man hæver blikket og betragter trappen fra en større afstand gøre samlingerne mindre fremtrædende. Alternativt hvis man finder eller får fremstillet plader med større mål. Men helt klart, massiv granit er uundgåeligt solidt og flot.

EPS som støttemur lyder interessant. Jeg har også skitseret nogle løsninger her, men jeg har ikke helt overbevist mig selv om, at styrken ville være tilstrækkelig i forhold til jordtrykket. Naturligvis afhængigt af det aktuelle jordtryk. Man kan jo vælge et fyldemateriale, der bliver på plads og hænger bedre sammen end et andet. Dejligt, hvis du har mulighed for at formidle din kontakt.

Når jeg tænker efter, undrer jeg mig over, om han ikke byggede med leca først, og EPS bagefter, hvad meningen nu skulle være med det. For som sagt, en støttemur af EPS vil have brug for en ret solid tykkelse for at holde.

Den nemmeste måde at bygge en støttemur på er nok at bruge betonsten som benders megastone, og pokker vide, om det bliver så meget dyrere, totalt set.

Enig. For en støttevæg er det nok nemmest med de færdige sten i beton. Billigst måske leca + puds. Men for den "almindelige" mur over jorden kunne EPS muligvis være noget at overveje. Her skal man tage hensyn til vindlasten og måske sne, der kan presses op mod muren afhængigt af placeringen. Man kunne overveje at lægge en form for forstærkning mellem stolperne. Jeg havde tænkt mig i første omgang støbte stolper eller stolper bygget af de færdige betonsten som Benders og mellem disse sætte EPS plader, der pudses. Men for at vende tilbage til trappen, så står valget nok mellem en konstruktion med samlinger og en uden. Eller så er det, at man ikke ønsker samlinger i selve trinene, mens siderne måske kan have disse samlinger. By the way - Jeg synes, din model er virkelig flot.

Takker :)

Ja, i min trappe bliver der jo samlinger i indvendige hjørner mellem plan- og stødtrin, og hvor stenene vinkler på de nederste trappetrin, men jeg forestiller mig samlefrie samlinger med stenene sat så tæt som muligt. Og eftersom de samlingsflader bliver savede, bliver de helt plane, så det bør gå godt med en rigtig tæt samling. Måske kan man endda lime dem, hvem ved.

Spændende! Bliver det, fra min side, noget bygget i stil med diskussionen ovenfor, lover jeg at lægge det op.

PappaPeo sagde:
Spændende! Bliver det, fra min side, noget bygget i stil med diskussionen ovenfor lover jeg at lægge det op.
Samme her. Og det skal det blive, her, tids nok :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.