Lidt svært at vide, hvor man skal placere dette, men vi tænkte at tage et traktordæk og lave det til en sandkasse til drengene (2 år).

Faktisk er det samme traktordæk, som jeg havde i baghaven, da jeg var lille i 80'erne, det var min sandkasse, som har eksisteret i alle disse år, og nu tænkte vi at male det om, den har været rød og gullig, tænkte om vi skulle male den samme farver, eller måske blå og hvid som vores hus.

Det jeg undrer over er, hvilken slags maling man burde bruge. Og er det sikkert? Gamle traktordæk har jeg læst indeholder mindre behagelige stoffer. Men måske hvis det males? Og jeg brugte samme dæk hele barndommen... Og mange gynger og sådan noget var og er lavet af dæk endnu i dag.

Mærkeligt egentlig at der bruges udtjente dæk som legetøj. Men der har jo været brugt kreosotimprægnerede telefonpæle og jernbanesveller også på legepladser mod bedre viden. Overmalede, så mindskes vel risikoen en del for at farlige stoffer overføres til huden, hvis malingen har en spærrefunktion. Tvivlsomt om nutidens vandbaserede malinger har den funktion.

Nu må nogen gerne fortælle mig, hvad der er farligt i et dæk, og hvordan det slår små børn ihjel.

Jeg ved i gamle dæk findes der vel sådanne HA-olier, som anses for at være kræftfremkaldende. Så man bliver jo lidt bekymret om det er OK eller ej... eller om maling ville være tilstrækkelig beskyttelse...

Indeholder traktordæk fra den tid HA-olier? Jeg ved, at lastbildæk har meget lavere mængder HA-olier end personbildæk på grund af deres sammensætning/opbygning. Hvordan det står til med traktordæk ved jeg ikke.
HA-olier fordamper. Så spørgsmålet er, om dækket, selv om det indeholdt HA-olier ved fremstillingen, har nogle sådanne tilbage i dag?

Ja det er gode spørgsmål, og du belyser ting, jeg heller ikke vidste. Så altid godt at spørge, ser man.

Jeg vil påpege, at jeg ikke ved det. Forsøger bare at se problemet fra forskellige vinkler. Hvis Byggahus-ekspertisen (de kommer snart, tro mig) fremfører bevis for, at olierne er et problem i et traktordæk, der har ligget og tørret siden i det mindste 80'erne, så accepterer jeg det gerne.
Morsede mig med at google lidt hurtigt, men finder hverken "halveringstid" for olierne eller hvornår de blev indført. Det ville være sjovt at vide, da jeg selv har en bunke traktordæk liggende, disse er fra 60'erne og 70'erne.

Traktordækket blev malet hvidt og kom i lørdags, da drengene fyldte to år:
XOQzoLwh.jpg

• Synes
Noseone
  • Laddar…
Man smelter! Til treårsdagen skal du kontakte en mine om et gammelt dæk.

Det bliver nok godt alligevel, cirka 20 meter bag vedstakken er der en lille legeplads med meget stor sandkasse. Denne er nok mest så de kan have en "egen" også. Det jeg burde gøre er at rydde op der ved vedstakken og skaffe mig af med al plåt...

Norrhyttan sagde:
Jeg skal påpege, at jeg ikke ved. Forsøger bare at se problemet fra forskellige vinkler. Hvis Byggahus-ekspertisen (de kommer snart, tro mig) fremlægger bevis for, at olierne er et problem i et traktor dæk, der har ligget og tørret siden i hvert fald 80'erne, så accepterer jeg det gerne.
Underholdt mig med at google lidt hurtigt, men finder hverken "halveringstid" for olierne, eller hvornår de blev indført. Ville være sjovt at vide, da jeg selv har en bunke traktor dæk liggende, disse er fra 60- og 70'erne.
Jeg har heller ingen anelse, men da det er standard med gamle bildæk (som sikkert ikke analyseres pr. tilfælde om de indeholder kræftfremkaldende stoffer) i gynger på alle legepladser i landet, føles det sikkert. Havde der fandtes dækvarianter de seneste 30-40 år på markedet, havde disse gynger nok ikke været godkendt.

At dyrke mad, som man indtager i store mængder i et dæk eller i et land/kasse af kreosot-sveller/trykimpregneret, ville jeg nok have været mere skeptisk overfor. Det føles unødvendigt at indtage, hvis der skulle være noget.

DennisCA DennisCA sagde:
Traktordækket blev malet hvidt og kom i lørdags da drengene fyldte to år:
[bild]
Tænkte at gøre det samme, hvordan holdt farven over tid?

Ja, farven er blevet lidt beskidt, men den sidder stadig fast. Sandkassen blev til en blomsterkasse, da drengene blev ældre, så den er der stadig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.