Vi skal skifte træet ved vores håndpumpe i haven. Der er ret tykke brædder lagt over selve brønden med et låg af træ i midten af lidt smallere træ. Pumpen står på brædderne, i midten.
Hele træpartiet samlet har målene cirka 1,5 gange 1 meter. Overvejer, om vi skal vælge trykimprægneret træ, men der var nogen, der sagde, at det blev grimt. Tanken er ikke, at vandet skal drikkes, men snarere at man tager vand fra den pumpe og fylder vandkanderne med. Samtidig er det en gammel gård, og man vil jo have, at det skal blive "fint". På et tidspunkt overvejede vi at sætte jernbanesveller der, men det bliver måske for tykt. Forslag nogen?

Jeg synes jo, at trykimpetræ har en ret fin farve, og senere vil det jo blive mørkere og få en naturlig farve.

Trykimprægneret er ikke helt ideelt, hvis vandet nu skal bruges.
Risiko både for de planter, der skal vandes, og for dem, der uvidende drikker af vandet.
Køb ubehandlet i en lidt grovere dimension og erstat det, når det er nedbrudt af vejret og andet.
Evt. kan man nogle gange finde eg, som holder bedre mod råd.

Det var lidt omkring netop det, som jeg tænkte på, at det trykimprægnerede træ kan påvirke planter og sådan, hvis man vander med det, samtidig ville det jo være rart at slippe for at skifte efter et stykke tid. Må tage en snak med min sambo og se, hvor meget vandet vil blive brugt. Det ville jo være trist at bo i en efterhånden død have.

så farligt er ikke trykimprægneret træ. Så ville jo alle græsplæner rundt om terrasser være døde ;)

Men jeg har et alternativ. Almindeligt træ og tjære. Nu bliver det smukt gyldenbrunt og fugtbestandigt

med normalt træ af god kvalitet så holder det vel i en herrens masse år eller skifter I låg månedligt?

Trykimprægneret findes i forskellige klassificeringer afhængigt af giftighed, men det almindelige du køber til terrasser mm som privatperson er temmelig ufarligt, jeg ville ikke bekymre mig om at have det i et brøndlåg men Klasse M og lignende som bruges i telemaster og pæle til moler mm bør man kke undgå at slikke på ;)

Tak for alle svarene. Det er vel det, at man vil have, at det skal holde et stykke tid. Det, der skal bygges, er ikke "bare" et brønddæksel, men kan beskrives mere som en lille træterrasse, som en minialtan med selve trælåget i midten, pumpen lige ved siden af brønddækslet, der stikker op af trægulvet. Det er frygteligt rådnet nu, og med både børn og dyr på gården vil man jo undgå, at det brister. Men det hælder mod "almindelig" trykimprægneret, vi kommer ikke til at pumpe så meget vand op, at det har brug for imprægneringsniveau til moler :).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.