Overvejer hvad man skal bygge sin trappe af. Det er altså en trappe mellem to etager i et enfamiliehus. Tegningen er klar, men hvilket træ skal man bruge?
De fleste trapper jeg er kommet i kontakt med har været af fyrretræ, og kigger man i hårdhedstabeller er fyr kun marginalt hårdere end gran. Ifølge trappefirmaet er ingen af materialerne egnede i en trappe...
Måske kan jeg få fat i lærk til en rimelig pris. Hvordan er det at bygge en trappe af?
Hvorfor vil man ikke bygge en trappe af gran? Almindeligt veludvalgt regeltræ kunne jo have været høvlet og brugt til det meste...?
De fleste trapper jeg er kommet i kontakt med har været af fyrretræ, og kigger man i hårdhedstabeller er fyr kun marginalt hårdere end gran. Ifølge trappefirmaet er ingen af materialerne egnede i en trappe...
Måske kan jeg få fat i lærk til en rimelig pris. Hvordan er det at bygge en trappe af?
Hvorfor vil man ikke bygge en trappe af gran? Almindeligt veludvalgt regeltræ kunne jo have været høvlet og brugt til det meste...?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,013 indlæg
Fyrretræ af møbelkvalitet er betydeligt hårdere end den hurtigtvoksende gran, der er i regeltræ. Desuden er reglarne ikke det samme.
Der er mange trapper, der er bygget i fyrretræ, men hvis man ønsker et hårdere og andet udseende, er eg også almindelig.
Der findes færdigt limtræsplade at købe (30 mm), som plejer at passe i målene til trin.
Der er mange trapper, der er bygget i fyrretræ, men hvis man ønsker et hårdere og andet udseende, er eg også almindelig.
Der findes færdigt limtræsplade at købe (30 mm), som plejer at passe i målene til trin.
Jeg har ikke noget specielt krav til udseendet. Planlægger enten at klæde trappen i et tæppe eller male den hvid. Jeg studerede trappen hos mine forældre til farsdagsmiddagen i aften, og deres fyrretrappe har en del grimme knaster.
Limtræ var et godt tip!
Har ikke noget imod, at træet er blødt (tværtimod, meget mere let at arbejde med), men det skal jo ikke svigte eller knirke.
Limtræ var et godt tip!
Har ikke noget imod, at træet er blødt (tværtimod, meget mere let at arbejde med), men det skal jo ikke svigte eller knirke.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 indlæg
Limfug til trapper plejer at hedde "trappämne" og har ingen fingersamlinger. Ved ikke om det skyldes styrke eller udseende.
http://www.fredricsons.com/sv/limfog
http://www.fredricsons.com/sv/limfog
Jeg byggede trappe i det tidligere hus og anvendte limträbalk til vangstykket, limträskiva i eg til plantrin og derefter krydsfiner til stødtrin. Plantrinene blev olieret, og resten blev malet hvidt.
Billede findes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com
Billede findes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com
Medlem
· Västra Götaland
· 139 indlæg
Klik her for at svare
