K
Overvejer hvad man skal bygge sin trappe af. Det er altså en trappe mellem to etager i et enfamiliehus. Tegningen er klar, men hvilket træ skal man bruge?

De fleste trapper jeg er kommet i kontakt med har været af fyrretræ, og kigger man i hårdhedstabeller er fyr kun marginalt hårdere end gran. Ifølge trappefirmaet er ingen af materialerne egnede i en trappe...

Måske kan jeg få fat i lærk til en rimelig pris. Hvordan er det at bygge en trappe af?

Hvorfor vil man ikke bygge en trappe af gran? Almindeligt veludvalgt regeltræ kunne jo have været høvlet og brugt til det meste...?

Fyr fungerer godt.
Gran er kvistet.
Lærk er bedst egnet til udendørs brug.

S
Fyrretræ af møbelkvalitet er betydeligt hårdere end den hurtigtvoksende gran, der er i regeltræ. Desuden er reglarne ikke det samme.

Der er mange trapper, der er bygget i fyrretræ, men hvis man ønsker et hårdere og andet udseende, er eg også almindelig.

Der findes færdigt limtræsplade at købe (30 mm), som plejer at passe i målene til trin.

K
Jeg har ikke noget specielt krav til udseendet. Planlægger enten at klæde trappen i et tæppe eller male den hvid. Jeg studerede trappen hos mine forældre til farsdagsmiddagen i aften, og deres fyrretrappe har en del grimme knaster.

Limtræ var et godt tip!

Har ikke noget imod, at træet er blødt (tværtimod, meget mere let at arbejde med), men det skal jo ikke svigte eller knirke.

Immobil sagde:
Gran er knastet.
Åh. Min grantrappe er det glatteste tænkelige efter ti år. Nemt at vedligeholde også; gulvsæbe et par gange/året, ellers vaskes/tørres kun med rent vand. Men det er vigtigt at satse på høj kvalitet på granen.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
Jeg byggede trappe i det tidligere hus og anvendte limträbalk til vangstykket, limträskiva i eg til plantrin og derefter krydsfiner til stødtrin. Plantrinene blev olieret, og resten blev malet hvidt.

Billede findes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com

K
Flot! Med trappemne slipper man bøvlet med at høvle trinene, men det bliver nok ikke billigere...

Med grantrappe af høj kvalitet, mener du så højere kvalitet end de fineste regler på bræddegården?

Børn leger på en trappe med træpaneler, som også fungerer som gelænder. Trappen har skjulte vognstycken og elbelysning.
Vognstykker og elbelysning er skjult af sidepanelerne, som desuden fungerer som håndlister. De små elsker at lege på trappen.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
yonna yonna sagde:
[billede]
Vognstykker og elbelysning er skjult af sidepanelerne, som desuden fungerer som håndløber. De små kan godt lide at lege i trappen.
Flot!
Har I olieret eller noget for at bevare træet?

Kun sæbeskuring, både trin og sider. Ser ens ud efter nu 15 år. Desuden løber tunge hunde op og ned - hunde med forfærdelige kløer, der giver mærker. Disse mærker forsvinder, når man fugter lidt ekstra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.