Hej Byggahusforum! Jeg skal bestille hus. Venter på byggetilladelse og startbesked, som sandsynligvis kommer en gang i efteråret, 2013. Og kommer i gang med husgrunden inden frosten. I så fald kan jeg bestille hus på fabrikken, lad os sige i januar, 2014. Nu undrer jeg mig over, hvilken kvalitet jeg kan regne med på byggematerialet med tanke på sæsonen? Husfabriken tror jeg, at jeg kan gå i god for. De sætter materialet i spændebånd og pakker det ind i presenning, så snart det er klart. Men hvad sker der på savværket, inden da? Bliver træet angrebet af skadedyr og råd, hvis jeg venter så længe? Og er det kun b-sorteringen tilbage til den tid? Og er det bedre at vente med bestillingen til næste forår, når den nye sæson er i gang? Mvh, PerOF

Du behøver ikke at være bekymret for træets kvalitet. Nu til dags skal alt træ være klassificeret. Desuden er der ingen forskel med årstiderne.

Det her var en nyhed for mig, at der findes sæsoner for tømmer (som med jordbær og kartofler?).

Granerne er vel 50 - 100 år gamle ved fældningen.
Hvad skulle det spille for rolle, hvilken tid på året de er fældet?

KnockOnWood sagde:
Det her var en nyhed for mig, at der findes sæsoner for træ (som med jordbær og kartofler?).

Grantræerne er vel 50 - 100 år gamle ved fældningen.
Hvad skulle det spille for en rolle hvilken tid på året de er fældet?
Det gør en enorm forskel. Selvfølgelig meget mere fugt i dem om sommeren.

Stokken må skille, men træet tørres jo til samme niveau uafhængigt af sæsonen.

Mikael_L
Den vådere stokken giver måske træ, der vil vride sig mere?

Jeg har ingen idé, bare en tanke ...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.