Jeg har et mærkeligt hus med alle fire byggemetoder: Torpargrund i øst, krybekælder i vest, kælder i nord og en støbt plade i syd. Den sidstnævnte er af klassisk 70'er-konstruktion med træregler støbt direkte i betonen. Målinger (Anticimex) har vist, at der er kommet fugt i reglerne, men at det endnu ikke er begyndt at rådne/lugte.

Pladen ligger under ét enkelt rum med en ydervæg. Da vi skal renovere det rum og udskifte parketten, virker det passende at løse problemet samtidig, én gang for alle. Har set lidt rundt, men finder egentlig ingen direkte sammenligning med forskellige alternativer. Platon, Nivell, flamingo, ventilatorer, plast, EPS, spærrlag :x

Hvilken løsning er bedst? Jeg vil gerne undgå mekanisk udstyr (ventilatorer) og tøver med at bryde og grave ud for en moderne konstruktion af plade.

Hvor henvender jeg mig for lidt eksperthjælp?

Jeg har haft præcis det samme problem i min kælderstue, som jeg har løst med et Nivell gulv. Det sværeste var at fjerne reglerne, eller ja, de regler, der ikke var rådnede væk. I dette gulv satte jeg også ventilation ind, så nu skal der virkelig ske noget, hvis gulvet skal blive dårligt! Men har man ikke større fugtproblemer, kan man bygge Nivell-gulvet med "selvtræk", ved at efterlade en lille luftspalte mellem væg og gulvplader. Det har jeg en kollega, der har gjort, og det fungerer godt. Jeg havde det drivvådt med isolering direkte på betonen og andet, der gjorde, at det bedste alternativ var ventilation.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.