Skal udskifte en ældre draperikarm med en dørkarm med hængsler. Da listerne rundt om karmen har en ældre, mærkværdig stil, vil jeg forsøge at genbruge dem for at harmonere med andre ældre døre og karme med lister, der sidder tæt på. Jeg prøvede forsigtigt at begynde at lirke for at få med sømmene eller i det mindste presse dem op lidt for at få fat i dem. Men disse er af den mere solide, ældre slags, der sidder stramt og med lidt bredere hoveder, så listen begyndte at sprække i stedet, når sømmen blev siddende og blev drevet igennem.
Er der nogen, der har et godt tip til at fjerne lister med eller uden disse ældre, stramme søm?
Jeg tænkte selv på, om man måske kunne bruge f.eks. en 5 mm kopbor til at fjerne lidt omkring sømhovedet, så man kan komme til med en bidetang, lille koben osv. Men normalt har man brug for et centerbor til styring.
Orker ikke rigtig begynde at skære omkring de mange søm på alle seks side- og toplister.
Alternativt naturligvis købe nye lister. Huset er bygget i 1948 (lejlighed). Listerne er ret smalle og hælder indad, altså lidt tykkere på ydersiden mod væggen og tyndere mod karmens side. Cirka 43 mm brede samt 10 mm tykke på den ene side og 15 mm på den anden. Finder dem ikke i typisk Bauhaus eller andet varehus.
Er der nogen, der har et godt tip til at fjerne lister med eller uden disse ældre, stramme søm?
Jeg tænkte selv på, om man måske kunne bruge f.eks. en 5 mm kopbor til at fjerne lidt omkring sømhovedet, så man kan komme til med en bidetang, lille koben osv. Men normalt har man brug for et centerbor til styring.
Orker ikke rigtig begynde at skære omkring de mange søm på alle seks side- og toplister.
Alternativt naturligvis købe nye lister. Huset er bygget i 1948 (lejlighed). Listerne er ret smalle og hælder indad, altså lidt tykkere på ydersiden mod væggen og tyndere mod karmens side. Cirka 43 mm brede samt 10 mm tykke på den ene side og 15 mm på den anden. Finder dem ikke i typisk Bauhaus eller andet varehus.
Senest redigeret:
Det ser ud som en helt almindelig liste, så jeg ville ikke have bekymret mig om at gemme disse. Enten borer du hovederne af og trækker dem ud, eller også bruger du en multimaskine og saver sømmene bag ved listerne.
Almindelige standardfornicher er lige tykke på begge sider, f.eks. 43x12.F falkn sagde:
Disse hælder indad og er 43x15/10 mm. En ret enkel men smuk detalje, der leder blikket ind mod centrum.
Ved du, hvor jeg kan finde sådan et fornichet, så vis mig gerne. Måske har jeg overset noget. Jeg skifter hellere end kæmper med sømmene. Man kan selvfølgelig købe specialproduceret, men det bliver dog dyrt.
Altvidende
· Härifrån
· 787 indlæg
Træk sømmene "baglæns", dvs. tag listen af og læg den på gulvet med bagsiden opad (så sømmene stikker op) og tag en passende tang (afbitertang eller hovtang) og træk dem ud baglæns.
På den måde slipper du for grimme mærker på forsiden, der bliver kun et lille hul tilbage efter sømmet.
Det plejer at gå forbavsende godt at trække sømhovederne (bare de ikke er FOR store) gennem listen.
Edit:
Jeg læste lidt for hurtigt, og dette hjælper nok ikke i dit tilfælde (sorry), lader kommentaren stå, hvis den kan hjælpe nogen anden med at genbruge lister..
På den måde slipper du for grimme mærker på forsiden, der bliver kun et lille hul tilbage efter sømmet.
Det plejer at gå forbavsende godt at trække sømhovederne (bare de ikke er FOR store) gennem listen.
Edit:
Jeg læste lidt for hurtigt, og dette hjælper nok ikke i dit tilfælde (sorry), lader kommentaren stå, hvis den kan hjælpe nogen anden med at genbruge lister..
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Högskåp med utdragbara hyllor / karusell
Kök -
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken dränkbar länspump för smutsvatten är bäst?
Vatten & Avlopp -
Utanpåliggande eldragning utomhus?
El -
Mutterdragare till hjulbyte och till större skruvar
Verktyg & Maskiner