Hej

Har et spørgsmål, skal evt. købe et renoveringsprojekt og læser nu i byggetegninger, at der er støbte betonplader ovenpå hulsten i gulvet. Det her er en lejlighed i en bygning fra 1912 i Kbh city. Jeg havde ikke tænkt mig at renovere alt selv, men blev lidt i tvivl om, hvor besværligt det vil blive at flytte afløb, da jeg tænkte at bytte placering mellem køkken og badeværelse. Har renoveret århundredeskiftet før, og der skal man jo bare tænke på, hvordan træbjælker går, og styrke op evt. udskæringer i disse. Men hvordan gør man egentlig med beton?

1 Altså antager at pladen og mursten er det, der adskiller etagerne, så der er ikke noget hulrum at trække afløb i?
2 Er det sådan, at man fræser op i betonen og murstenene, trækker derefter afløb i det fræset ud og støber ovenpå, hvis man vil have afløbet ned i gulvet med rigtig hældning etc.?
3 Hvor kompliceret er det egentlig at gøre dette, har man brug for en beregningsingeniør etc. eller har byggerne styr på det? Er det lettere eller mere kompliceret end træbjælkelag?
4 Har man mere frihed til at trække afløb i beton end træbjælker? Altså i træ skal man jo helst undgå at gå gennem for mange bjælker og lave for meget udskæring. Men i beton??

Så kortfattet, vil det være et mareridt at flytte køkken og badeværelse, eller er det det samme som århundredeskifte eller lettere?

Tak!

Bumper denne. Er der virkelig ingen, der har nogen indsigt overhovedet, eller er det det forkerte forum, jeg har postet i?

A Andreas Kneg sagde:
Hej

Har en overvejelse, skal evt. købe et renoveringsobjekt og læser nu i byggetegningerne, at der er støbte betonplader oven på hulsten i gulvet. Det her er en lejlighed i hus fra 1912 i Kbh. city. Jeg tænkte ikke renovere alt selv men blev lidt bekymret over, hvor besværligt det bliver at flytte afløb, da jeg tænkte skifte plads på køkken og badeværelse. Har renoveret århundredeskifte før, og der er det jo bare at tænke på, hvordan træbjælker går og styrke op evt. huller i disse. Men hvad gør man egentlig med beton?

1 Altså jeg antager, at pladen og tegl er det, som adskiller etagerne, så der er ikke nogen hulrum at trække afløb i?
2 Er det sådan, at man fræser beton og tegl op, trækker derefter afløb i det udfræsede og støber ovenpå, hvis man vil få afløbet ned i gulvet med den rette hældning osv.
3 Hvor kompliceret er det egentlig at gøre dette, skal man have en beregningsingeniør osv. eller har byggerne styr på det? Er det enklere eller mere kompliceret end træbjælkekonstruktion?
4 Har man mere frihed til at trække afløb i beton end træbjælkekonstruktion? Altså i træ skal man jo helst undgå at gå gennem for mange bjælker og lave for mange uddybninger. Men i beton??

Så kort sagt, vil det være et mareridt at flytte køkken og badeværelse, eller det samme som århundredeskifte eller lettere?

Tak!

Intet svar, det er ikke tilrådeligt at fræse i betonen eller i teglstenene, det sidstnævnte kan sikkert gøres, men du må kontakte bestyrelsen for at få evt. et klarsignal.

Hej

Jeg forstår, at jeg skal have bestyrelsens ok, men der laves vel renoveringer hele tiden i lejligheder bygget på denne måde tænker jeg?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.