D
Hej,

Jeg er i gang med en trappe (udendørs) og havde tænkt mig at bruge to 28x120mm terrassebrædder som håndliste, gelænder. Den øverste bræt, altså den man holder i, skal skrues fast i det underliggende bræt nedefra. Den øverste bræt skal altså trækkes ned/imod det underliggende. Nu har jeg opdaget, at det er ret svært at trække brædderne sammen. Jeg har prøvet med almindelig terrasseskrue, type 4,5x50.

Tips?

1. Trallskrue har for spids hoved til dette. Brug træskrue
2. Bor et hul i den nederste bræt, så gevindet ikke griber fat i det (måske fra oversiden af det nederste bræt og ikke helt igennem til undersiden, så hovedet har noget at trække i)

• Synes
Grannens Häck og 1 anden
  • Laddar…
Ja, med tanke på hvor ujævne terrassebrædder er, så lyder det som en udfordrende idé. Fungerer det ikke med 34x145 eller 45x145 som håndliste?

• Synes
Michael Sellering
  • Laddar…
D
Njae, ser for klodset ud med 34x145. Jeg har testet. Desuden bliver det endnu sværere at trække ned en bräda som er 34mm.

@MathiasS idé tror jeg på.

Får bore et pilothul nogle mm fra oversiden lige igennem og så bore med en dimension, der er tilpasset til gevindene, dvs så de ikke rører den nedre bräda. Pilothullet hjælper mig med at vise, hvor jeg så skal sætte skruen.

• Synes
Ridbäck
  • Laddar…
Et billede af trappen, som den ser ud, kan måske hjælpe. Der findes jo færdige håndlister også?

D
Havde nogle fra sidste sommer.

Egentlig burde jeg have sat stolperne tættere, men men.

• Trætrappe med rækværk under opbygning i skoven, set oppefra. Træstolperne kunne have været placeret tættere.
  • Træterrasse under konstruktion med træstolper i skovmiljø, udlagt vaterpas og materialer fra et tidligere sommerprojekt.
  • Synes
rockin_john og 2 andre
  • Laddar…
D
Jeg ved, at der findes færdige håndlister. I alt har jeg brug for 60 meter håndlister, og det bliver for dyrt at købe dem færdige, og desuden går denne trappe gennem skoven, hvilket betyder, at budgettet er begrænset. Jeg har allerede købt 28x120 x2, som jeg skal lave håndlister af.

Jeg fordobler to 28x120mm. Den nederste kløver jeg til 110 og sliber de yderste kanter. Jeg skruer nedefra, hvilket betyder, at der ikke bliver nogle skruehuller der, hvor man holder.

• Synes
Strip og 1 anden
  • Laddar…
Kan du ikke tage 45*90, eller 45*120 som overligger, så slipper du at skrue sammen?

• Udendørs trægelænder ved indgangstrappe, viser detaljer af træarbejde og dimensioner.
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jo det havde jeg måske kunnet gøre men som sagt, nu har jeg købt virket. Jeg var dog inde på at slippe for skruehuller på undersiden.

Grannens Häck
Det skal som allerede nævnt være frigangshul i første bræt og gevindene skal fæstne i bræt to.

For bedste effekt brug fladt hoved på skruen samt en ikke så stejl stigning.

D
Fladt hoved? Jeg vil jo stadig have, at skruen skal forsænkes i den nedre brædde. Ved ikke om det skiller så meget i udførelse mellem "almindelig" træskrue 6x50mm.

Sidste udvej er jo at bruge montageskrue, men så bliver de jo ikke forsænkede.

Grannens Häck
D Derbyboy sagde:
Fladt hoved? Jeg vil stadig have, at skruen skal forsænkes i den nederste bræt. Bider ikke om det skelner så meget i udførelse mellem "almindelig" træskrue 6x50mm.

Sidste udvej er jo at anvende montageskrue, men så bliver de jo ikke forsænkede.
Det er muligt at lave både forsænkning og frigangshul. Måske ikke noget du har lyst til at gøre, det bliver jo merarbejde.

Prøv med træskrue med komisk hoved ellers, det vil nok kunne ses, om det bliver godt eller ej. Men frigangshul eller gevindfri i bræt et i det mindste.

• Synes
Daniel H
  • Laddar…
Tving (altså med tvinger) træt sammen, før du skruer, hvis du vil kunne udskifte det, ellers lim, tving og derefter skru. Hav tilstrækkeligt mange tvinger, så du både kan presse det sammen og få det kant i kant. Vælg en kant/side, der er vigtigst for at det er jævnt og håb, det tørrer på en fordelagtig måde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.