Jeg skal fastgøre 21 mm tykke brædder på en væg, der er beklædt med dobbeltgips. Det bliver lidt besværligt at sætte mollyplug eller almindelig gipsplug overalt, da jeg blandt andet skal tilpasse hullerne i brættet nøjagtigt med pluggen. Findes der en skrue/plug-løsning, hvor jeg kan skrue og plugge direkte igennem brættet EFTER det er monteret, som supplement til de skruer, jeg har monteret på traditionel vis?

S
det du gør er at trække gennem skruen, hvor du vil fastgøre brættet.
monter alt af. nu har du hul i brættet og gipsen.
bare bor og monter igen

Skal brædderne monteres liggende, så find en regel og mål derefter op cc målet sandsynligvis 60 eller 45 cm så har du godt fæste.

Ja det var ret smart. Så er det nok, at jeg sigter to skruer rigtigt ind, efter jeg har boret og sat i plugsene, så burde også de øvrige skruer ramme lige i plet :)

...men af interesse, lad os sige at brættet allerede sidder på plads og jeg ikke vil afmontere det, er der så nogen mulighed for at forstærke ved at skrue "noget" gennem brættet? Jeg vil altså ikke bruge vinkeljern eller lignende.

cecar33 sagde:
Skal brædderne være monteret liggende, så find en regel og mål derefter cc målet, sandsynligvis 60 eller 45 cm, så har du et godt fæste.
Monteres stående...og ingen regler. Desuden stålregler.

S
hvad skal du bruge brættet til?
der findes ingen plug der griber godt med gips (foruden gipsplug da.typ molly)

SBH sagde:
hvad skal du bruge pladen til? findes som ingen plug, der griber godt i gips (undtagen gipsplug da, typ molly)
Jeg vil bruge den teknik, som du anbefalede i dit forrige indlæg, mit spørgsmål er mere af generel interesse...

Jeg tænkte fx at man måske kunne bruge en lang universalplug eller noget, der går gennem både træet og gipsen og som deformeres bag gipsen, og at man bruger en lille metalbrik som modhold, så skruen ikke trækkes ind i pluggen... eller en slags molly med løs "modholdring". Hvis det fandtes, ville det lette i mange situationer, men jeg må vel bare sende en patentansøgning.

Jeg tænkte forkert angående molly, den behøver ingen speciel konstruktion, så længe tykkelsen på gods + væg stemmer med pluggen, så burde det fungere godt med molly også "udenfor" materialet som man vil fastgøre.

Hantlangaren sagde:
...men af interesse, lad os sige at brættet allerede sidder på plads, og jeg ikke vil demontere det, er der så nogen mulighed for at forstærke ved at skrue "noget" gennem brættet? Jeg vil altså ikke bruge vinkeljern eller lignende.
Jeg har brugt sømplug i dobbeltgips. Fungerer fremragende. Disse slås altså i, når brættet allerede sidder på plads. I mit tilfælde har jeg monteret gulvsokler og andet.

S
spigplugs og almindelige plugs er ikke det bedste.
for at det skal holde, har du brug for et baghold,
pluggen ekspanderer bare i hullet.
eventuelt kan man bore og sprøjte kemexpander ind. skal spejde lidt efter løsninger.

Hej!
Der findes "smarte" plugs til at bruge til det, du ønsker.
De kaldes nogle gange for vippeudvidere eller fjederudvidere.
Ulempen er, at du skal bore et lidt større hul gennem både brættet og gipsen.
Dette billede er fra Harald Nyborgs hjemmeside
4342.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.