Det er sådan, at jeg skal begynde at arbejde hjemmefra i efteråret og vil allerede nu begynde at forberede mig på det.
Jeg kommer til at skulle trække netværkskabler et stykke. Fiberen kommer ind på nederste etage, og jeg skal dels have et kabel til den anden side af huset på anden sal og et til skuret, de kan tage samme vej, men jeg vil helst trække dem så lidt synligt som muligt. Så, jeg tænkte at trække den direkte op, gennem strækloftet og ind på loftet, videre til det tiltænkte kontor og så ned til fyrrummet og derfra til skuret.
Nu til spørgsmålet, hvordan ser det ud ovenover strækloftet? Jeg gætter på, at der er isolering, kan der være noget plast? Min tanke var at bore fra loftet og ned, men det er måske bedre at gå den anden vej?
Kan man nemt lave et lille hul i strækloftet og sætte et rør ind til kablet uden at risikere, at hele skidtet styrter sammen?
I fyrrummet, hvor kablet skal ned igen, er der kun gipsloft. Jeg har vedhæftet nogle billeder også.
Min første reaktion - må det fiber komme ind i hjørnet af stuen?
Det synes at være det principielt dårligste sted at komme ind i hele huset.
Selv om facadeboksen sidder der, behøver fiberen jo ikke at komme ind i huset samme sted.
Fiberen sidder allerede i det hjørne, så ja, den skal sidde der
Så synes jeg, at stuen er et ret godt sted for fiberen at komme ind, hvis man ellers kører trådløst og derefter IP-tv med kabel, så bliver det minimal trækning i resten af huset. Nu viste det sig, at jeg havde brug for kabel, men det var ikke aktuelt, da fiberen blev trukket ind.
He he, OK. Selv ville jeg nok alligevel have lagt kablet på ydersiden og gået direkte ind i förrådet.
En anden refleksion som desværre heller ikke svarer på dine spørgsmål - havde du virkelig tænkt dig at sidde i et skab uden vindue 8 timer per dag?
Tanken har slået mig at trække kablet udenfor, ind i skuret og så op til anden etage. Men jeg føler mig ikke helt tryg ved at bore gennem ydervæggen, så erfaren er jeg ikke...
Vedrørende arbejdstiden, alle arbejder ikke statisk foran en computer 8 timer i træk Det er mest for at have et rum, hvor jeg kan lukke mig inde, hvis jeg skal, og have mapper osv.
Er det et moderne spændeloft i ægte plast, eller et rigtigt gammeldags ældre spændeloft i pap?
Uanset bør du nok bore nedefra.
Hvis du banker i loftet, kan du mærke, om der er træ eller spær, antager jeg...
Er det et ældre hus (<1950) med rigtigt spændeloft, kan det være spån som isolering, hvis loftet ikke har været indrettet fra begyndelsen.
Kan du ikke se hvilket fra skunk? Eller lav et lille hul og kig.
Vedrørende arbejdstiden, alle arbejder ikke statisk foran en computer 8t i træk Det er mest for at have et rum, hvor jeg kan lukke mig inde, hvis jeg skal, have mapper osv.
Tænkte, at du arbejdede med noget meget computercentrisk, siden du absolut havde brug for en kabel trukket. Er det ikke godt nok med trådløst? Med det rigtige udstyr er det jo både hurtigt og pålideligt.
Ingen tanker omkring spændloftet?
Nej desværre, har aldrig haft noget spændloft selv. Men jeg kender flere, der har revet deres ned, så jeg har forstået, at de ikke er helt nemme at håndtere.
Er det et moderne spændloft i ægte plast, eller et rigtigt gammeldags ældre spændloft i pap?
Uanset bør du nok bore nedefra.
Hvis du banker i loftet, kan du mærke, om der er træ eller lægter, antager jeg...
Er det et ældre hus (<1950) med rigtigt spændloft, kan det være savsmuld som isolering, hvis loftet ikke har været udnyttet fra starten.
Kan du ikke se hvilke fra skunk? Eller lav et lille hul og tjek.
Huset er fra -65, og det meste er originalt. Har ingen tidligere erfaring med spændloft, så jeg kan desværre ikke sige. Men jeg tror, at det er gammeldags i væv.
Hvis jeg banker i loftet, føler jeg ingenting.. At bore fra skunken er jo i øvrigt en god idé, der ligger kun et trægulv.
Du kan ikke trække kabel i kælder/krybekælder under huset? (Gætter på at du ikke har betonplade)
Er det væv, så gælder det om ikke at væven trækker sig op med tråde eller lignende, hvilket eventuelt kan ske ved boring, og større risiko jo sløvere bor. Måske er det bedre at skære et lille kryds og bøje væven til side inden boring?
Er væven af en stiv og robust kvalitet, så er det måske ikke et problem, men desværre ved man ikke det før bagefter...
Havde det været træ direkte ovenfor væven, kunne du have brugt en hultang til at lave et rundt hul i væven inden boring.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.