Det er nu blevet tid til at installere fiber i villaen. I visse kommuner skal ejeren selv sørge for gravning på egen grund. Jeg skal selv lægge et 50mm tomrør mellem grundgrænsen og bygningen. Man skriver: "Lad rørende ender være synlige ved grundgrænsen samt ved husvæggen, resten kan du genfylde direkte."
Jeg vil helst have en helt skjult installation, ikke have noget på ydersiden af væggen. Jeg ville gerne tage fiberen ind gennem gulvet i garagen lige indenfor ydervæggen ved siden af porten. Gulvet er en støbt betonplade på jord. Kommunen, som bygger fibernettet, har ingen indvendinger mod denne udførelse.
Her kommer spørgsmålet: Er det fornuftigt at grave kabelgrøften ind under pladen og derefter bore et hul indefra og ud? Hvor svært bliver det at genfylde under pladen? Hvordan ville du have gjort?
Jeg vil helst have en helt skjult installation, ikke have noget på ydersiden af væggen. Jeg ville gerne tage fiberen ind gennem gulvet i garagen lige indenfor ydervæggen ved siden af porten. Gulvet er en støbt betonplade på jord. Kommunen, som bygger fibernettet, har ingen indvendinger mod denne udførelse.
Her kommer spørgsmålet: Er det fornuftigt at grave kabelgrøften ind under pladen og derefter bore et hul indefra og ud? Hvor svært bliver det at genfylde under pladen? Hvordan ville du have gjort?
Kan du ikke bore et 16-20 mm hul skråt ud fra garagen til kabelgrøften, hvor du afslutter 50 mm kanalisationen, så det ender under jordniveau. Gætter på, at fiberfirmaet trækker en 7 mm duct (max 14 mm), som de derefter trækker ind i dit borede hul.
At grave sig ind under pladen er overkurs.
At grave sig ind under pladen er overkurs.
Klik her for at svare