Tid til hulebyggeri. Har fire solide fyrretræer (ca. 50+ cm i diameter), som jeg tænkte skulle fungere som hjørner til hulen. Det kan nævnes, at når hulen er vokset ud, bliver den sandsynligvis til brænde af tråden.
Tanken er at fastgøre en længderegler på ydersiden af hvert træpar og fastgøre kortsidernes regler til de længdegående.
Jeg tænkte at bruge 45x145 regler og fastgøre dem til stammerne med rustfri fransk skrue med skive på ydersiden. Jeg tænkte også at fastgøre en længderegler i midten, så gulvet (trykket 22x120) får ordentlig støtte. Det bliver ca. CC80. Den regel fastgøres med bjælkesko i reglerne på kortsiderne.
Jeg tænkte at kopiere løsningen til taget, men gøre så det hælder lidt for evt. vandafløb.
Mine overvejelser:
Lyder det fornuftigt?
Er dimensionen på reglerne overkill eller rent faktisk for spinkel?
Er det unødvendigt med trykte regler? De er jo ikke i kontakt med jorden?
Størrelse på fransk skrue og hvor mange per træ?
Andre refleksioner?
Absolut!
Jeg husker med glæde hytten, vi byggede i et fyrretræslund på en kammerats grund, da jeg var 13 år.
Men den var bygget i tre fyrretræer, som stod ca. 2,5 hhv. 1,5 m fra hinanden.
Den var over tre m over jorden.
Er dimensionen på reglerne overkill eller ligefrem for spinkel?
Er det unødvendigt med trykbehandlede regler? De er jo ikke i kontakt med jorden?
Størrelse på franske skruer og hvor mange per træ?
Svært at vide, når du ikke har skrevet størrelsen på hytten, altså længden på gulvreglerne.
Men jeg synes, det virker vel dimensioneret.
Ja, det synes jeg er unødvendigt, medmindre hytten skal holde i hundredevis af år.
Da vi byggede hytten, som jeg nævnte ovenfor, sømmede vi bare reguleringen op.
Galvaniseret søm, måske 5x150 mm. Sig tre i hver regelende.
Er ikke lidt meningen med en træhytte, at den skal bygges af vaklende nedrivningstræ og være småt livsfarlig at komme op i.
Tror det bliver godt som du tænker, hvis platformen er selvbærende bliver jo ikke hver fastgørelse så kritisk hvilket er rart eftersom træerne bevæger sig.
Absolut!
Jeg mindes med glæde hytten vi byggede i en fyrretræslund på en kammerats grund da jeg var 13 år.
Selvom den var bygget i tre fyrretræer, som stod ca. 2,5 resp. 1,5 m fra hinanden.
Det var godt tre m over jorden.
Er dimensionen på bjælkerne overkill eller ligefrem for spinkelt?
Er det unødvendigt med trykimprægnerede bjælker? De er jo ikke i kontakt med jorden?
Størrelse på fransk skrue og hvor mange per træ?
Svårt at vide når du ikke har skrevet størrelsen på hytten, altså længden på gulvbjælkerne.
Men jeg synes det virker vel dimensioneret.
Ja, det synes jeg er unødvendigt, medmindre hytten skal holde i hundredevis af år.
Da vi byggede hytten, som jeg nævnte ovenfor, sømmede vi bare skelettet op.
Galvaniseret søm, måske 5x150 mm. Sig tre i hver ende af bjælken.
Ah, jeg glemte at angive størrelsen. Længdegående bjælker bliver 3.6 meter. På kortsiderne 1.4.
Til fastgørelse har jeg set, at nogle borer et tykt hul, nogle gange gennemgående, og banker en (ubehandlet) rundstok igennem. Så vokser den fast i træet. Men der er selvfølgelig specielle bolte til formålet. ;-) https://www.google.com/search?q=tree+house+attachemnt+bolts
Gjorde noget lignende for 3-4 år siden, og den har holdt godt. Mislykkedes dog kapitalt med at bruge tilfældigt nedrivningstræ og skabe noget fuldstændig livsfarligt for børnene...
I mit tilfælde sidder hytten mellem 3 fyrrer, materialet i rammeværket 45x145 som er fastgjort med gætter på 6x140 eller lignende i fyrrene (som ser ud til at have det godt). Min største frygt var egentlig, at træernes naturlige bevægelse ville rive rammen fra hinanden, men de eneste revner jeg ser, er dem som er forårsaget af træets normale bevægelse/tørring
Det eneste jeg gjorde med fyrrene inden, var at jævne den grove bark lidt og derefter skrue ind. Ingen utætheder af harpiks eller lignende, og hver fyr har 4 skruer i sig. Spændvidden omkring 3 meter mellem fyrrene ville jeg have brugt tykkere terrassebrædder end 28mm over, havde jeg droppet reglen, som går langs midten
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.