Er 10-12 stk franske bolte "ret så lange" evt. M8-12 nok?

• Ja, det burde holde ifølge beregninger. Jeg ville være rolig.

0 Votes 0.0%
  • Måske, jeg ville have sikret op med noget mere.

0 Votes 0.0%
  • Måske, men hvis det falder sammen, sker det sandsynligvis en stormfuld vinter med al ekstra vægt og vind.

0 Votes 0.0%
  • Nej! Forbedre omgående!

0 Votes 0.0%
  • Total voters
    2
Hej!
Jeg byggede en træhytte til børnene for et par år siden. Byggeriet har stået stille, da tiden og motivationen ikke rakte til.
Nu er den lille over et år gammel, og tiden og motivationen er vendt tilbage.
Da jeg sad på taget og fastgjorde den sidste planke, kom tanken til mig om fastgørelsen i træet. Jeg har bare gættet, hvor mange jeg skulle bruge. Men nu begynder vægten af hytten at blive lidt tung. Jeg har 10 store fransksskruer skruet ind i rammen i bunden.
Ifølge Google har disse 100 kg fastgørelsesstyrke, som de sidder. Og Google siger også, at en hytte i min størrelse kan veje mellem 300 og 600 kg. Så det burde fungere.
Men jeg har svært ved at finde gode kilder. Jeg vil egentlig ikke ødelægge bygningen ved at sikre op under. Men et alternativ jeg har, er at have en lille tyk stærk ramme 1 cm under hytten, hvor jeg fastgør nogle nye m12 skruer, hvis skruerne går af.

Hytta svajer frit gennem taget og er ikke fæstet til den øvre bjælke. Dette for at undgå at forårsage spændinger i konstruktionen, der belastes på skruerne.
Brædderne på siden er ikke beregnet til at bære specielt meget vægt, men kun for at stabilisere, hvis alle børnene står i et hjørne.
Hytta er ret stabil. Den bevæger sig lidt, når jeg er oppe og går lidt, men når børnene er oppe, bemærkes det ikke.

Hvad tror I? Kom gerne med både meninger og fakta. Skeln gerne mellem om det er blot en mening eller om du har fakta i sagen. Tak!
Mvh Roger

• En trækonstruktion bygget mellem træer, med en træhytte og veranda. To stiger fører op, og en trampolin ses foran i billedet.
  • Træhule under konstruktion, bygget rundt om et træ med trærammer og støttebjælker. Grønt græs og træer i baggrunden.
  • Bygning af en trætophytte med snedkerredskaber, vaterpas og træplanker monteret omkring et træ.
  • Træhytte under konstruktion fastgjort til et træ, med udsigt over en have.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.