1,750 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Træhus bygget -83, hjælp til at se om væg er bærende
Bor i en toplansvilla fra -83.
Overvejer at flytte om væggene på overetagen og i stedet for to lige store soveværelser lave et stort og et lidt mindre.
Men nu spekulerer jeg på, om der er risiko for, at midtervæggen, som adskiller de to større soveværelser, er bærende?
Tagrygningen går fra venstre til højre på tegningen, så retningen stemmer jo på den måde.
Væggen i spørgsmålet er bygget med 45x45 reglar.
TILLÆG:
Har også gjort "savprøven", dvs. savet gennem en af reglarne og der var ingen tendens til klemning og sprækken er der stadig, når jeg fjerner saven.
Overvejer at flytte om væggene på overetagen og i stedet for to lige store soveværelser lave et stort og et lidt mindre.
Men nu spekulerer jeg på, om der er risiko for, at midtervæggen, som adskiller de to større soveværelser, er bærende?
Tagrygningen går fra venstre til højre på tegningen, så retningen stemmer jo på den måde.
Væggen i spørgsmålet er bygget med 45x45 reglar.
TILLÆG:
Har også gjort "savprøven", dvs. savet gennem en af reglarne og der var ingen tendens til klemning og sprækken er der stadig, når jeg fjerner saven.
Senest redigeret:
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Mellemvæggene på overetagen er ikke bærende. Bjælkerne mellem overetagen og koldloftet er s.k. hanebjælker, hvis primære opgave er at forhindre spærstolene i at blive presset ud mod siderne. De er primært udsat for horisontale trækkrafter. Kun hvis du opbevarer tunge ting på koldloftet, kan der opstå vertikale laster på hanebjælkerne.
Tak for det svar!J justusandersson sagde:Mellemvæggene på overetagen er ikke bærende. Bjælkerne mellem overetagen og loftet er såkaldte hanebjælker hvis primære opgave er at forhindre spær fra at blive trykket ud mod siderne. De er primært udsat for horisontale trækkræfter. Kun hvis du opbevarer tunge ting på loftet kan der opstå vertikale laster på hanebjælkerne.
Gammelt jungleordsprog:
Væg i husets længderetning = bærende
Væg i husets tværretning = ikke bærende
dvs. bærende vægge løber parallelt med tagåsen/vinkelret mod tagspærerne.
Der er mange undtagelser, der bekræfter regelen, men som tommelfingerregel er det tilstrækkeligt.
Væg i husets længderetning = bærende
Væg i husets tværretning = ikke bærende
dvs. bærende vægge løber parallelt med tagåsen/vinkelret mod tagspærerne.
Der er mange undtagelser, der bekræfter regelen, men som tommelfingerregel er det tilstrækkeligt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tryckimpregnerade syllar i hus byggt -83?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ommålning av äldre trähus byggt 1930.
Byggnadsvård -
Hvornår udbedre tørrerevner i vægge på nybygget træhus
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tilläggisolera inåt, trähus byggt 1936
Isolering -
Tilläggs isolering av trähus byggt 1923
Isolering