8,183 læst ·
11 svar
8k læst
11 svar
Hvornår udbedre tørrerevner i vægge på nybygget træhus
Medlem
· Uppsala Län
· 389 indlæg
Flyttede ind i nybygget træhus i halvårsskiftet juni-juli, og tørre revner i vægge og ved stedmalede lister er nu begyndt at vise sig siden for en måned siden. Opvarmer med fjernvarme og har FTX, hvilket giver et ret tørt indemiljø, som sandsynligvis topper i januar-februar, kan jeg tænke mig.
Antager at det er latexfuge og overmaling der gælder (jeg har fravalgt alt hvad tapet hedder til at begynde med, netop med tanke på at tørre revner plejer at komme ret hurtigt). Det virkede som om marine-latex var den mest fleksible.
Skal man fylde revnerne når de er størst, eller skal man vente til de har trukket sig lidt sammen igen (tænker at fugen klarer både en vis udvidelse og en vis sammenpresning)?
Kan man gøre det allerede efter en sæson, eller er det bedre at vente nogle sæsoner? Kommer der nye revner, hvis man gør det første sæson?
Ville helst gøre det så snart som muligt, da jeg vil have op diverse boghylder visse steder, hvor jeg har revner.
De største revner er ca. 4mm brede.
Antager at det er latexfuge og overmaling der gælder (jeg har fravalgt alt hvad tapet hedder til at begynde med, netop med tanke på at tørre revner plejer at komme ret hurtigt). Det virkede som om marine-latex var den mest fleksible.
Skal man fylde revnerne når de er størst, eller skal man vente til de har trukket sig lidt sammen igen (tænker at fugen klarer både en vis udvidelse og en vis sammenpresning)?
Kan man gøre det allerede efter en sæson, eller er det bedre at vente nogle sæsoner? Kommer der nye revner, hvis man gør det første sæson?
Ville helst gøre det så snart som muligt, da jeg vil have op diverse boghylder visse steder, hvor jeg har revner.
De største revner er ca. 4mm brede.
Senest redigeret:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 indlæg
Ingen der lader udbedre tørre sprækker i nybyggede huse, eller er det ingen der får dem ud over mig? 
Jeg har fået dem og fandt ud af, at det eneste, der hjælper, er microlit. Maleren spartlede vægge og loft to gange, inden vi besluttede os for at dække hele skidtet med microlit. Desværre nåede vi ikke at få microlit op i soveværelset, så det ser ud, som det gør... Skal tage det "når jeg får tid" 
Medlem
· Uppsala Län
· 389 indlæg
Du mener at microliten kan holde til det?
Årsagen til at jeg valgte microlit fra, var at jeg ikke troede det ville kunne modstå tørkesprækker alligevel, og mest gøre det sværere at reparere, hvis ungerne slog et hak i en væg.
At spartle med almindelig spartelmasse kan jeg godt forstå ikke hjælper, ved du om din maler brugte blød fugemasse (det er kun i hjørnerne det revner, i hvert fald hos mig) og det gik alligevel galt?
Årsagen til at jeg valgte microlit fra, var at jeg ikke troede det ville kunne modstå tørkesprækker alligevel, og mest gøre det sværere at reparere, hvis ungerne slog et hak i en væg.
At spartle med almindelig spartelmasse kan jeg godt forstå ikke hjælper, ved du om din maler brugte blød fugemasse (det er kun i hjørnerne det revner, i hvert fald hos mig) og det gik alligevel galt?
Hvis det kun er i hjørnerne, skal du være glad. Det er nok uundgåeligt. De sprækker skal du nok forbedre 1 eller 2 gange det første år, før de stopper med at bevæge sig. Sådan var det i min tilbygning på det gamle hus. I det nye hus kommer sprækkerne midt på vægge og loft, hvorfor jeg monterede microlit.
Men blev der ikke sat en strimmel?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 indlæg
Ikke i hjørnerne tror jeg, men derimod i øvrige gipsfuger (tror jeg, jeg må gå tilbage og se om jeg har nogle fotos mellem spartling og første strygning)
Medlem
· Uppsala Län
· 389 indlæg
Hmm nu er jeg ikke med?
Remserne mellem gipset revner for dig men ikke microliten?
Remserne mellem gipset revner for dig men ikke microliten?
Han mener nok, at det revnede, så han satte microlite overalt i stedet, og så blev han af med dem... har du væv, behøves ingen strimler, du kan også spartle på vævet (micron) hvis du får nogle mærker, kan det være lidt tricky at hænge, men så længe du får den første lige, er det fint!
Hvis det kun revner i hjørnerne, så påfør lidt mere latexfuge og mal over, ofte skyldes det, at det er "dårligt" gipsarbejde, som gør, at det revner, hvis du har omkring 4 mm sprække, er det for meget for, at det ikke skal revne...
Hvis det kun revner i hjørnerne, så påfør lidt mere latexfuge og mal over, ofte skyldes det, at det er "dårligt" gipsarbejde, som gør, at det revner, hvis du har omkring 4 mm sprække, er det for meget for, at det ikke skal revne...
Trådskaberen bør måske forklare en gang for alle hvor det er sprunget, og også hvilke metoder der er blevet brugt fra starten...
Nu er det ikke mig, der er trådstarter, men mine vægge revnede, på trods af strimler, ja. Derimod klarede microliten at modstå. Iof så er microliten kommet senere, hvilket mildner, da bevægelserne bliver mindre med tiden, men jeg ville være sikker.
Både gipsfuger i loft og vægge revnede. (ikke alle selvfølgelig, men nogle steder)
Årsagen i mit tilfælde gætter jeg kan skyldes en fugtig forår med en hedebølge om sommeren, det blev næsten 50' inde i huset, da de store vinduer blev monteret. Dårligt gips tror jeg ikke, det er. Ved ikke om det faktum, at jeg har OSB bag gipset kan være en årsag også, da det har en tendens til at bevæge sig mere end krydsfiner.
Fugen mellem væg og loft er revnet, men det er vel næsten noget, man må regne med. Malerfugemasse og en omgang med malingen efter et stykke tid bør vel næsten planlægges i forvejen...
Både gipsfuger i loft og vægge revnede. (ikke alle selvfølgelig, men nogle steder)
Årsagen i mit tilfælde gætter jeg kan skyldes en fugtig forår med en hedebølge om sommeren, det blev næsten 50' inde i huset, da de store vinduer blev monteret. Dårligt gips tror jeg ikke, det er. Ved ikke om det faktum, at jeg har OSB bag gipset kan være en årsag også, da det har en tendens til at bevæge sig mere end krydsfiner.
Fugen mellem væg og loft er revnet, men det er vel næsten noget, man må regne med. Malerfugemasse og en omgang med malingen efter et stykke tid bør vel næsten planlægges i forvejen...
Senest redigeret:
Klik her for at svare