I Installation sagde:
Skal man være rigtig pettimetrig så er plywood et varemærke som nogle gange kaldes plyfa. Pladen hedder krydsfiner.
https://www.plyfa.se/

Jeg ville gætte på, at Plyfa gerne kalder plyfa for et varemærke.. 😉🤓

• Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
H
O olotor sagde:
For nogle år siden blev der bygget et Myresjöhus i nabolaget. Der lagde man plywood som undertag, ikke plyfa.
Så dette gøres stadig! Det er jo interessant. En samtale til Myresjöhus bliver det for at høre, hvordan de tænker og hvilken Plyfa de bruger og hvad de tænker om holdbarhed tidsmæssigt.

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
[link]

Jeg ville gætte, at Plyfa gerne kalder plyfa for et varemærke.. 😉🤓
Ja se nogen har gjort et varemærke af det. Flot må man sige.

H
I Installation sagde:
Ja se nån har gjort ett varumärke af det. Snyggt må man sige.
Japp. Det blir en samtale der også, forventer ikke andet end de fremhæver deres produkt, men de kan vel specificere og motivere fortræffeligheden mere end så tager jeg for givet.

Plyfa Plywood AB​

I overskriften skrev du træfiberplade. Plyfa er ikke en træfiberplade. Hvad er det for et produkt, der sidder i huset?

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
H HEM2121 sagde:
Beliggenheden er fantastisk, men jeg vil ikke blive blindet af beliggenheden.
Køb det!
Et tag/undertag er nemt at udskifte (mange gør det som forberedelse til solceller), beliggenheden derimod skal være god allerede når man køber huset, da det praktisk taget er umuligt at gøre noget ved det.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Er det virkelig plyfa/plywood? Jeg har boet i et hus fra 1991, og der var det en slags spånplade som undertag. Den var svagt grønfarvet og sandsynligvis behandlet med noget. Det var, hvad jeg kunne afgøre, uproblematisk. Den bulede lidt mellem tagspærene blot. Der lå betontagsten ovenpå, og vi havde ingen fugtproblemer de ti år, jeg boede der.

• Synes
HEM2121
  • Laddar…
H
Henningelvis Henningelvis sagde:
Er det virkelig plyfa/plywood? Jeg har boet i et hus fra 1991, og der var det en slags spånplade som underlag. Det var svagt grønt farvet og formodentlig behandlet med noget. Det var, hvad jeg kunne vurdere, uproblematisk. Det bøjede noget mellem tagspærene bare. Der lå betonsten ovenpå, og vi havde ingen fugtproblemer de ti år, jeg boede der.
Det er benævnt Træfiberskiver (Plyfa), lægter og betonsten
Tagdækningen er parallel konstrueret fra tagfod til kip/loft.

Det lyder forkert. Træfiberskive kan det nok være. Men det plejer at kaldes masonite. Flyfa er som sagt en krydsfinerplade. Men oliehærdet "board" er en almindelig løsning, hvis man vil holde prisen nede.

• Synes
HEM2121
  • Laddar…
Jeg gætter på, at mægleren ikke kan forskellen på træfiberplader og krydsfiner. Det sandsynlige er, at det er en form for behandlet træfiberplade i loftet.

• Synes
Daniel 109 og 1 anden
  • Laddar…
H
D Daniel 109 sagde:
Det lyder forkert. Træfiberskive kan det nok være. Men det plejer at blive kaldt masonite. Flyfa er som sagt en krydsfinérplade. Men oliehærdet "board" er en almindelig løsning, hvis man vil holde prisen nede.
Det er min følelse også, tror at det er Plyfa men Træfiberskive er en beskrivelse for at beskrive Plyfa så alle forstår at Plyfa er fremstillet af træ. Det skal kontrolleres.

Boet i hus fra 85, bor nu i et fra 92, begge med krydsfinér under betonsten.
Vedligeholder man stenene, dvs. rengør dem og holder mos væk, er krydsfinér ikke noget problem.
En nabo åbnede taget for at lave kvist på huset fra 85, så ud som nyt under, krydsfineren var lidt tykkere end de normale 12,5 mm, typisk 15-20 mm.
Træfiber, grønlige som nogen talte om, er imprægneret spånplade, de er dårligere og hænger gerne mellem spær med tiden.

Senest redigeret:
  • Synes
HEM2121
  • Laddar…
H
Isakare Isakare sagde:
Boet i hus fra '85, bor nu i et fra '92, begge med krydsfiner under betonfliser.
Vedligeholder man fliserne, dvs. rengør dem og holder mos væk, så er krydsfiner ikke noget problem.
En nabo åbnede taget for at lave tagkarnap på huset fra '85, det så ud som nyt under, krydsfineren var lidt tykkere end normale 12,5 mm, typisk 15-20 mm.
Træfiber, grønaktige som nogen talte om er imprægneret spånplade, de er dårligere og hænger gerne mellem spær med tiden.
Hvis de er grønaktige, ved du hvad de er imprægneret med for et middel?

Sandsynligvis noget kobbersalt.

• Synes
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 sagde:
Hvis de er grønlige, ved du så, hvad de er imprægneret med for middel?
Nej, ved kun at det findes. Selv vådrumsspån er grønligt. Måske kan man google, hvad de indeholder.

• Synes
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.