Fandt en "tegning" på en færdig carport og forsøgte at finde ud af, hvad den ville koste, hvis jeg selv købte materialet. Da dimensionerne ikke er helt, hvad jeg er vant til, overvejer jeg, hvordan man kan omregne dem. De har f.eks. stolper på 120x120 mm. Det nærmeste, jeg kan finde f.eks. hos byggmax, er 120x45. Kan man tage to af sådanne og skrue sammen i stedet? Alternativt limtræs stolper på 115x115?

Som rem har de en dimension på 60x160... er 170x45 sammenligneligt?

Tagbjælkerne er 120x160. Her har jeg svært ved at finde alternativer? Hvad kan man bruge?

Tagåsen er 60x160... igen 170x45?

Tænker jeg helt forkert?

Jeg havde kørt 2 x 45*120 Og 45x170.
Det er højden på bjælker, der er vigtig. Jeg kender ikke konstruktionen, men det er jo altid godt at stive bjælker af i midten mod udbøjning i sideled.

Styrken er proportional med b*h^3 så øger du højden øger det styrken betydeligt i relation til bredden.

Lettere, hvis man kunne se tegningen.... og vidste, hvor store spændvidder vi taler om.

Tegning af en carport med mål. Frontal og sidevisning med dimensioner: 3600x2992 mm i højde, 3150 mm mellem søjler, og hældning på 25 grader.

Vedhæfter den ene, det er to helt forskellige modeller jeg har kigget på, men begge har samme mål på deres færdigskårne dele.

Jeg ville have placeret noget diagonalt forstærkende

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.