Jeg tænkte at lave et vind/indkigsskærm med liggende lameller, mellem to stolper i enden af terrassen. Afstanden mellem stolperne er 2,75m og jeg havde ikke tænkt mig at støtte på midten i terrassegulvet, men bare fastgøre i enderne mod stolperne.
Hvilken trædimension kræves der på lamellerne, hvis de ikke skal synke ned i midten som en "hængekøje"?
Dvs.: Findes der tommelfingerregler for forholdet mellem trædimension og afstand for reglar og med forskellig belastning? I mit tilfælde ville belastningen være lig med egenvægten.
Jeg havde tænkt mig lameller der måske er 44x21 (på højkant), 44x44, eller et sted der omkring.

/L-O

En ven af mig lavede et stakit (L~2500mm) med 22x145 liggende, og efter et par år hængte disse, så jeg tror, at du skal op på astronomiske dimensioner for at det ikke skal hænge sig...

/V

I
Nedbøjning af langtidslast er svært at håndtere uden at overdimensionere. Tager du tynde lameller vejer de mindre og vrider sig lettere. Lidt tykkere lameller holder bedre, men kan også dreje/sno sig. De påvirker også den horisontale regel mere gennem større vægt.

Meget af hvordan lamellerne vil opføre sig under påvirkning af vejr og vind, afhænger af hvordan de er skåret ud af stammen. Meget af hvordan reglerne vil bøje sig ned afhænger af trækvaliteten, jo bedre kvalitet, desto større holdbarhed i træet. Og også her er det afgørende hvordan reglen er taget ud af stammen og monteres på plads.

Og selvfølgelig afhænger det hele af hvilken dimension du vælger. Jo 'højere' regel desto større modstandskraft i den. Og bedst er selvsagt en planke i standarddimension 45x220 i højeste træklasse.

Nu findes der heldigvis nogle tricks til at undgå at understøtte med en planke til en spv. på 2.75 m.

Den første er at bruge K-krydsfinér. Det er formstabilt fordi fineren er lagt krydsvis i flere lag. Tager du 2-3 lag 13 mm K-krydsfinér i strimler á 15 cm fra en hel plade på 3 meters længde, kan du være ret sikker på at den 'reglen' (limet og sammennaglet/-skruet) ikke hænger ned.

Den anden er at sætte en spændestolpe under bære-reglerne. Den laver du af en tynd wire eller lige så kraftig ståltråd som du spænder op på undersiden af reglen i begge ender. Put så en afstandsklods i midten mellem wiren/tråden og undersiden af reglen så wiren/tråden spændes op som en buestreng og så bøjer reglen sig lidt opad, og så er der plads til at lade reglen synke lidt med tiden.

Desværre kan det sidste også betyde at reglen knækker ud til siden, enten mod den side hvor lamellerne sidder eller modsatte.

Derfor er metode et bedre. Men så skal du forsegle den skårne kant på krydsfineren med en tynd træliste så den tåler vand og det samme for den nederste kant. Søm-limet på plads. Mal så det hele inklusiv lameller og du har et plankeværk der holder i mange år.

Et andet trick er jo at flette et par kryds ind i midten af konstruktionen. På den måde får man nogle skråstivere, som optager meget af træk-/trykkraften, og på den måde minimerer man nedbøjningen.

imported_Byggaren sagde:
Den første er at tage hjælp af K-krydsfiner. Det er formstabilt, da faneret er lagt krydsvis i flere lag. Tager du 2-3 lag 13 mm K-krydsfiner i strimler på 15 cm fra en hel plade på 3 meters længde, kan du være ret så sikker på, at den 'reglen' (limet og sammenspikket/-skruet) ikke hænger ned.

Den anden er at sætte en spændestol under bærereglerne. Den laver du af en tynd wire eller lige så kraftig ståltråd, som du spænder op på undersiden af reglen i begge ender. Put derefter en afstandsklods i midten mellem wiren/tråden og undersiden af reglen, så wiren/tråden spændes op som en buestreng, og reglen bøjer sig lidt opad. Så er der plads til, at reglen kan sætte sig lidt med tiden.

Desværre kan det sidste også medføre, at reglen knækker ud til siden, enten mod den side, hvor småpindene sidder, eller modstående.

Derfor er metode et bedre. Men da skal du forsegle den savede kant på krydsfineret med en tynd træliste, så den tåler vand, og ligeså den nedre kant. Spiklimet på plads. Mal derefter over det hele inkl. småpinde, og du har et plank, der holder mange år.
Romb-serien - Jabo

eller noget sådant her:
Funkis-serien - Jabo

Problemet er, at de her færdige skærme ikke findes i passende mål, kun i op til 180 cm. Men det er måske forklarligt.

Når det gælder krydsfineren, hvis jeg har forstået dig rigtigt, så skal jeg altså "fremstille" egne "regler" ved selv at limlægge 3 lag krydsfiner? Det bliver måske lidt indviklet, hvis man vil have "regler", der er ca. 2" høje...
K-krydsfiner - hvad er det for en slags?

Tråden, du nævner, ville den ikke være synlig?
Og ville der så skulle være en tråd under hver lille pind?

mats_o sagde:
Et andet trick er jo at fælde et par kryds ind i midten af konstruktionen. På den måde får man nogle skråtstræbere, der optager meget af træk-/trykkræfterne og dermed minimerer nedbøjningen
Mao, så vil jeg ikke lave nogen skråtstræber heller, selvom det naturligvis ville forbedre situationen.

Hurtige svar for resten! :)

I
Nogen 2" regel af K-plywood (konstruktionsplywood) er det næppe nogen mening at fremstille. Den hjælper lige så lidt som en 2" træregel med at holde sømreglen lige for belastningen. Du skal op i dimension, da højden på reglen er det, der er nødvendigt for at modstå vægten, som udgøres af spjældene.

Ellers skal du vælge en rektangulær hulprofil af jern i stedet. Der kan en KKR 60x40x4 klare det, men det bliver svært at sømme i.

Tråden skal slet ikke være under spjældene, men under reglerne. Fordi den er tynd, ses den ikke på flere meters afstand.

Tilføjelse:
Ser nu fra dine links, at du regner med liggende spjæld. Jeg har i mit svar taget udgangspunkt i stående = horisontale bærregler. Glem derfor, hvad jeg har skrevet indtil nu.

For horisontalt liggende spjæld af den type, du henviser til, dimensioneret til kun egenvægten, er det givet, at jo tyndere spjældet er, jo mindre vejer det, og jo lettere vender/vrider det sig.

På 2,75 m spv. skal du regne med mindst 1/2" tykkelse og en højde på mindst 12" for hver spjæld, hvis de skal tåle tyngden af sig selv uden at bøje ned. Jeg har da regnet med 500kN/m3 i tunghed for fyr/gran, som er den vægt, det har.

Så indsæt kryds, midterstolpe eller læg projektet ned.

I
Hjernen er en vidunderlig 'opfindelse'. Får den et problem at arbejde med, så løser i hvert fald min dem gerne om natten, når jeg sover.

Der er faktisk en mulighed for, at du skal kunne få det, som du vil have det med 2" liggende spjælker uden midterstolpe, men den bliver dyr og dårlig og forudsætter én ting: at plexiglas findes i så store plader som dit plank er langt og højt. Resten kan du nok gætte. Ellers:

En plexiglasplade liak stor som plankens længde og højde. Monteres fast mellem stolperne. På plexiglaspladen monteres spjælkerne med KH skrue som bores ind fra plexiglasset ind i ribberne.

Det dårlige så? Et tæt plank giver dårligere vindbeskyttelse end et gennembrudt.

Kan man ikke forestille sig en diskret støttefod i midten under hver sektion?
Kigger man på "Romb-serien", har den jo også en vertikal spjæld i midten – lad den tage lidt last også.

MVH
Ronnie

Der findes jo også tynde plader, men så vejer det vel en del måske....

I
Eller bare en smal strimmel plexiglas eller glas på midten som støtte? Bør blive usynligt.

Jeg har faktisk en til mulighed, som jeg havde tænkt at undgå for det æstetiske:
Mellem stolperne og oven over vindskyddet - er der en bærende bjælke af limtræ, som tagstolene ligger på. Jeg kunne faktisk hænge en midterstolpe ned fra den. Så halveres afstanden til ca. 1,35.
Årsagen til, at jeg ikke har tænkt at fastgøre i dækket, er, at det ligger løst som en kage på et antal plader på jorden (flydende). Stolperne står derimod på fundamenter og er også sammenbygget med huset via tagkonstruktionen.
Så jeg tænkte, at gulvet skulle kunne bevæge sig frit uden, at det skulle blive mærkelige spændinger og vindhet i vindskyddet.

Men når du Imported_Byggaren siger, at der kræves en tømmerdimension på højden af 12" for at klare egenvægten, blev jeg lidt overrasket. Minsker kravet på dimension så drastisk til 180cm længde? For den længde har jo de fabrikslavede sektioner fra Jabo. Og i Romb-serien er alle tværgående regler inklusive spjæld 45mm. Eller skulle Jabos sektioner også hænge sig?

I
Jeps!

Længden er helt afgørende for hvor stor dimension det kræves for at undgå at få hængekøje.

Formlen for en frit oplagret 2-understøtningsbjælke (som det her bliver tale om) er qxl2/8, hvor længden er i kvadrat for kun belastningen. Men skal der tages hensyn til nedbøjningen er formlen 5xqxl4/384xExI hvor længden er opløftet til fire. (384 er en konstant, E er elasticitetsmodulet for træ og I overfladens/tværsektionens træghedsmoment.) Jo større I jo stivere profil.

Har du 2,75 m i spv bliver kvadratet på det 7,5625 men kun 3,24 for 1,8 m. På samme måde får du en faktor over brøkstregen på 57,19140625 for I i fjerde, mod 10,4976 for 1,8 m. Altså mere end en fordobling i første tilfælde for kun belastningen og næsten en seksdobling i andet tilfælde for nedbøjningen. Da kræves en seksdobling af I også for at få samme modstand (træghedsmoment) mod nedbøjningen. Og eftersom træghedsmomentet for et rektangulært tværsnit er bxh3/12, hvor højden er i tredje, er det let at indse at ved samme bredde kræves en betydeligt større højde for at en seksdobling af træghedsmoment skal opnås.

(qxl kan også udtrykkes som Q, dvs. den totale belastning i.s.f. belastning/m bjælke. Men det går ikke at anvende totallasten ved disse udregninger, man må anvende lasten/m.)

Måske lidt for teoretisk og forenklet for den uindviede at forstå, men så ligger det til ifølge Hooks lov og elasticitetsteorien som ligger bag al beregning af holdbarhed.

(Må forsøge at finde ud af hvordan man skriver en formel/eksponent i dette nye forum :D)

Hæng du i limträbalken så vil det blive betydeligt meget bedre :)

mats_o sagde:
Hæng du i limtræsbjælken så bliver det betydeligt meget bedre :)
Det må nok blive sådan!

Tak for tipsene!

Imported_byggaren:
Ønsker en præcisering bare:
Hvad (hvilken størrelse) beregner man med formlen du angav i starten - qxl2/8 ?

I
62_an sagde:
---
Imported_byggaren:
Ønsker en præcisering bare:
Hvad (hvilken størrelse) beregner man med formlen du nævnte i starten - qxl2/8 ?
q = N eller kN per meter
l = m (i kvadrat)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.