Hej,

Jeg forborrede 3 mm huller i terrasse af Sibirisk Lærk i dag. Jeg brugte en træbor, og det gik virkelig dårligt. Til sidst knækkede boret, og heldigvis for det, for jeg skiftede til en metalbor, og det skar ned som smør i lærken. Hvorfor?

Hvornår er træborren bedre? Giver de renere snit, måske?

træbor tv og metal th.
To boremaskiner, den venstre en træbor og den højre en metalbor, placeret på en hvid baggrund.
 
Lærk er hårdt. Men det går lige så godt at bore med en hss bor.
 
Fredrik111 Fredrik111 sagde:
Hej,

Jeg forborede 3 mm hul i træ af Sibirisk Lerk i dag. Jeg brugte en træbor, og det gik rigtig dårligt. Til sidst knækkede boret, og heldigvis skiftede jeg til metalbors, som gik ned som smør i lærken. Hvorfor?

Hvornår er træboren bedre? Giver de renere snit, måske?

træbor tv og metal th.
[billede]
Træbor er jo bedre i blødere træ, men en skarp, god træbor fungerer i de fleste træmaterialer.

Metalbors fungerer også godt i hårdere træ men ikke så godt i blødt træ (men selvfølgelig bliver der også hul der). En metalbor transporterer ikke træspåner op lige så godt, så hullet kan blive "ujævnere"...
 
  • Synes
Fredrik111
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.