3,308 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Træbjælke som er krummet i bjælkelag, fikse?
Mine forældre købte et nyt rækkehus i 70'erne, i det nye hus var der en krum træbjælke i etagedækket mellem etage 1 og 2, som resulterer i et loft, der er en smule nedbøjet. Lidt irriterende. Kan det fikses? Hvilke alternativer findes der? Bjælken kan være knækket, det vides ikke. Hvor lang bjælken er, ved jeg ikke, men sandsynligvis 4 meter. Skal man bygge en ny bjælke ved siden af og fjerne den krumme?
Hmmm, men holder det? Det er næsten hele længden på 4 meter, der hænger ned, nja måske 3 meter, der hænger. Mjo det fungerer nok. Skal nok testes! Afhængigt af hvordan det ser ud, når vi river loftpladerne ned, så ved vi nok, hvilket alternativ der bliver bedst.kamilenski sagde:
Hvis bjælken virkelig har en bærende funktion, er det måske ikke så klogt at fjerne det materiale, der gør mest gavn i bjælken....
Hænger den mere, end man kan forvente af en korrekt dimensioneret bjælke (hvilket kan være ret meget), ville jeg veksle af på siderne om bjælken og udskifte den. Men det virker jo underligt, at der skulle være en konstruktionsfejl i en rækkehus på denne måde...
Hænger den mere, end man kan forvente af en korrekt dimensioneret bjælke (hvilket kan være ret meget), ville jeg veksle af på siderne om bjælken og udskifte den. Men det virker jo underligt, at der skulle være en konstruktionsfejl i en rækkehus på denne måde...
Så har du ikke set bjælkerne i min tidligere lejlighed. Næsten alle hang omkring 6-8 cm!!!MathiasS sagde:Om bjælken virkelig har en bærende funktion, er det måske ikke så klogt at skære det materiale væk, som gør allermest nytte i bjælken....
Hvis det hænger mere, end man kan forvente af en korrekt dimensioneret bjælke (hvilket kan være en del), ville jeg veksle af på siderne om bjælken og erstatte den. Men det virker jo underligt, at det skulle være en konstruktionsfejl i et rækkehus på denne måde...
Træ er bare træ.
Det var tanken jeg havde også, sætte en ny bjælke på og fjerne den gamle. Hænger ned måske 4 maks 5 cm, tror jeg, ikke så meget, men det ses, bliver større visuelt også når lyset ligger på et hvidt loft. Jo bjælken var sådan fra købet, hvorfor man lod det være sådan ved jeg ikke, ved ikke om bjælken var sådan fra starten eller om den krummede sig kort efter man monterede den.MathiasS sagde:Om bjælken virkelig har en bærende funktion, er det måske ikke så klogt at skære væk det materiale, der gør allerstørst gavn i bjælken....
Hænger den mere, end man kan forvente af en korrekt dimensioneret bjælke (hvilket kan være ganske meget), ville jeg veksle af på siderne om bjælken og skifte den ud. Men det virker jo mærkeligt, at der skulle være en konstruktionsfejl i et rækkehus på denne måde...
Hmm, nu når jeg kiggede mere i går, så sænker det sig også i det andet rum ved siden af i samme linje. Ca. 7 meter i alt, og en væg i mellem. Så enten er det 2 st planker der hviler på mellemvejen og begge har sænket sig eller så er det 1 st limtræ over hele strækningen på 7m(?) Mærkeligt bare synes jeg, hvis man skulle have limtræ i et rækkehus lige på dette sted, har svært ved at tro, at der ligger limtræ mellem etagen et og to i et lille rækkehus med små rum, muligvis et sted på etage to som hjælper med at holde taget oppe, men selv jeg som amatør tror ikke, der findes limtræ overhovedet i et rækkehus, eller? ...så små områder overalt og tror planker og brædder er det der gælder.
Klik her for at svare