Hej!
For ca. 3 år siden rev vi en bærende væg og satte en limtræsbjælke.
Vi fik hjælp fra en konstruktør, som beregnede, at der var brug for en limtræsbjælke på 115*270 mm.
Vi fik derefter hjælp af en tømrer, som købte og monterede limtræsbjælken.
Vi synes, at alting er blevet godt, og vi mærker ikke nogen direkte svaj på overetagen, men for nogle måneder siden reagerede vi på, at det så ud som om, i midten af det største spænd (4 meter), ser det ud som om, at limtræsbjælken har bøjet sig og efterladt ca. 3 mm mellemrum mod loftet på mellemetagen.
Mit spørgsmål er ganske enkelt, om det er normalt, at dette kan ske efter et stykke tid?
Vil det fortsætte med at bøje sig, eller "sætter" det sig?
Er der nogen risiko for, at mellemetagen/limtræsbjælken kan give efter?
Vi mærker som sagt ingen problemer på overetagen, men vil egentlig bare føle os trygge ved, at dette ikke er noget, der er gået galt.
Taknemmelig for svar.
MVH
/Andreas
For ca. 3 år siden rev vi en bærende væg og satte en limtræsbjælke.
Vi fik hjælp fra en konstruktør, som beregnede, at der var brug for en limtræsbjælke på 115*270 mm.
Vi fik derefter hjælp af en tømrer, som købte og monterede limtræsbjælken.
Vi synes, at alting er blevet godt, og vi mærker ikke nogen direkte svaj på overetagen, men for nogle måneder siden reagerede vi på, at det så ud som om, i midten af det største spænd (4 meter), ser det ud som om, at limtræsbjælken har bøjet sig og efterladt ca. 3 mm mellemrum mod loftet på mellemetagen.
Mit spørgsmål er ganske enkelt, om det er normalt, at dette kan ske efter et stykke tid?
Vil det fortsætte med at bøje sig, eller "sætter" det sig?
Er der nogen risiko for, at mellemetagen/limtræsbjælken kan give efter?
Vi mærker som sagt ingen problemer på overetagen, men vil egentlig bare føle os trygge ved, at dette ikke er noget, der er gået galt.
Taknemmelig for svar.
MVH
/Andreas
Hvis bjælken svigter, burde indertaget vel følge med...
Start med at spænde en murarsnor eller tynd snor under bjælken for at måle evt. underbøjning
Start med at spænde en murarsnor eller tynd snor under bjælken for at måle evt. underbøjning
Som tidligere skrevet, så burde inderloftet have fulgt med, hvis bjælken var begyndt at svigte.
Tag noget, der er lige så langt, f.eks. en retskinne, og læg den til fra neden, eller brug en tynd snor mod den, så kan I se, om den svigter.
Tag noget, der er lige så langt, f.eks. en retskinne, og læg den til fra neden, eller brug en tynd snor mod den, så kan I se, om den svigter.
Aha, det er en synvillaT Taxture sagde:
Afstanden mellem skillevæg og bjælke er 90 cm, så vi følte, at det tog meget af den åbne planløsning, hvis der skulle gå en fast væg hele vejen frem til bjælken.
Tak for dit svar!W Willewonka sagde:
Testede at trække en snor og kan ikke se nogen svigt, samtidig er det svært at se en eventuel svigt på 2-3 mm på en 4 meters snor, men kan ikke se noget.
Prøvede at kigge på sprækken samtidig med, at vi havde folk, der gik rundt på førstesalen, men det rykker sig overhovedet ikke.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Uanset sprække eller ej, så er den beregnede nedbøjning på bjælken nok mere end 2-3 mm. Den beregnede nedbøjning kan jeres konstruktør informere jer om.
Alle bjælker har en nedbøjning, og 2-3 mm er ikke noget at sige om.
Alle bjælker har en nedbøjning, og 2-3 mm er ikke noget at sige om.
Hej! Gennemgik papirerne vi har fået fra konstruktøren, og han skriver følgende ”115x270 Kval L40 er det mindste, der klarer både laster og nedbøjning. Nedbøjningen bliver ca. 12mm.”.A Autodidak1 sagde:
Så med andre ord burde dette ikke være noget problem, men helt normalt? Er det også normalt, at denne nedbøjning kan ske over tid?
Vi er som sagt helt tilfredse og føler ikke nogen svigt eller lignende, vi vil bare forvisse os om, at der ikke er noget galt her, og at hele mellemetagen kan styrte sammen eller noget
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Holdbarheden er normalt ikke problemet ved konstruktioner af denne slags. Det der styrer dimensionen er svigt og nedbøjning.A AndreasJohansson80 sagde:Hej! Kiggede igennem papirerne vi har fået fra konstruktør og han skriver følgende "115x270 Kval L40 er det mindste som klarer både laster og nedbøjning. Nedbøjningen bliver ca 12mm."
Så med andre ord burde dette ikke være nogle problemer uden fuldt normalt? Er det også normalt at denne nedbøjning kan ske over tid?
Vi er som sagt helt tilfredse og føler ingen svigt eller lignende, vi vil bare forsikre os om at der ikke er noget galt her og at hele mellemplanet kan styrte ind eller noget![]()
Så I kan sove roligt
Klik her for at svare


