En meget god start er at holde lidt lav profil med indgreb, indtil man har fået styr på huset.
Der findes en uundværlig bog, der hedder "Så renoveras torp och gårdar". Læs den fra permen til permen (lån den på biblioteket, selv den seneste udgave er udsolgt) og lav derefter en realistisk arbejdsplan, der inkluderer hvad, hvor, tidsplan og budget.
Hvis I ikke har ansat en egen bygningsinspektør inden købet, så er det på tide nu, det er vigtigt at kende status på tag, ildsteder, følsomme bærende dele, hvor der er fugt, om der er rådskader, hvordan vinduerne har det, stand på el og sikringskasse, stand på v/a, om der er akutte ting, der skal fikses inden vinteren, for eksempel reservevarme (ikke sjovt hvis pumpen bryder sammen når det er -20° udenfor) eller om I kan planlægge i ro og mag.
Held og lykke!

J Julius lindberg sagde:
Min kone og jeg har købt et hus fra 1850'erne og planlægger at lave det hele om fra top til tå, vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt, hvad der kræves, men vil gerne gøre så meget, vi kan selv,
Men vi ved ikke så meget om, hvordan vi kommer i gang/hvad vi burde starte med selv og lidt om, hvordan vi skal tænke.
Vi skal reducere huset til mere eller mindre stolperne og så skifte el/vand vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og sandsynligvis er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementssystem (brændefyret ovn ud i vandelementer), bygge ny trappe og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare, hvordan man går i gang, og hvad man starter med?

/julle

• Synes
Julius lindberg
  • Laddar…
Ville bare nævne, at eftersom det sandsynligvis er et tømmerhus, så er indervæggene bærende og sørger også for, at ydervæggene ikke buler ud ved at binde siderne af huset sammen. Så man kan ikke fjerne vægge og have en åben planløsning.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Mange gode svar her.
I vores gamle hus med vandbåren varme var den fyrede kedel udskiftet med jordvarme. Det fungerer godt med de gamle støbejernsradiatorer.

Vi har også opdaget, at mange håndværkere ikke kan gamle konstruktioner. Man skal være velinformeret selv.

• Synes
Henningelvis og 1 anden
  • Laddar…
Foruden de ovennævnte bøger, har du et godt tip til en ressource, hvor man kan læse op ?:)

byggahus er en god ressource, mange tømmerhustråde og mange med viden. Men man skal lede sig frem.

• Synes
Julius lindberg
  • Laddar…
J Julius lindberg sagde:
Jeg og min kone har købt et hus fra 1850'erne og planlægger at renovere hele huset fra top til tå. Vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt det nødvendige, men vi vil gerne gøre så meget som muligt selv. Men vi ved ikke så meget om, hvordan vi kommer i gang, eller hvad vi burde starte med, samt lidt om, hvordan vi skal tænke.
Vi skal tage huset ned til mere eller mindre stolperne og så skifte el/vand. Vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og sandsynligvis er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet), og fjerne et gammelt elementsystem (brændeovn til vandelement), bygge en ny trappe og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare, hvordan man sætter i gang, og hvad man begynder med?

/julle
Logisk for mig ville være at starte med taget.
Et tæt tag er som regel grundlaget for at undgå problemer under renoveringen, det er min erfaring i hvert fald.

J Julius lindberg sagde:
Udover de ovennævnte bøger, har du et godt tip til en ressource, hvor man kan læse på ?:)
Vi vidste intet om huskonstruktioner, mindst af alt træhuse. En del länsstyrelser har materiale om, hvad der er almindeligt, tidstypisk byggeri og konstruktion for området.
Jeg følger FB-grupper om bygningspleje og ödehus også for at lære mere og få inspiration.

• Synes
Julius lindberg
  • Laddar…
F FruLo sagde:
Mange gode svar her.
I vores gamle hus med vandbåren varme var den fyrede kedel skiftet ud med jordvarme. Det fungerer godt med de gamle støbejernsradiatorer.

Vi har også opdaget, at mange håndværkere ikke kender gamle konstruktioner. Man skal være vidende selv.
Min erfaring her er dog, at jordvarmen har svært ved at nå op til den temperatur, der giver bedst effekt i radiatorer, at den i stedet er bedst kompatibel med gulvvarme.
Desuden, hvis en udskiftning også indebærer, at der ikke fyres i skorstenen overhovedet, bliver naturlig ventilationen i huset dårligere.
Men jord- eller bjergvarme er jo meget let at håndtere ofte, og det er jo meget værd :)

F FruLo sagde:
Mange gode svar her.
I vores gamle hus med vandbåren varme var den fyrede kedel skiftet ud med jordvarme. Det fungerer godt med de gamle støbejernsradiatorer.

Vi har også opdaget, at mange håndværkere ikke kender gamle konstruktioner. Man skal være vidende selv.

Er huset allerede sønderrenoveret? Hvis ikke, så vil jeg anbefale at renovere så lidt som muligt, hvis huset er fra 1850. Udover nødvendige dele som el, vand, tag osv.

J Julius lindberg sagde:
Spørgsmålet er bare, hvordan man går i gang, og hvad man starter med?

/julle
I begynder med at gøre ingenting, i det mindste over vinteren. Huset virker jo beboeligt! Fyr i kaminen (?) og mærk, hvor det er varmt, og hvor der eventuelt er træk eller kolde gulve. Overvej, hvad der skal gøres, og hvad I gerne vil gøre. Og søg viden, læs bøger og følg blogs og YouTubere, besøg andre, der har gamle huse.

Det, der er lavet i 1850'erne, er ordentligt lavet, ellers havde huset ikke stået tilbage i dag.

Og selvfølgelig, vær glade for at have fået et stykke kulturarv i jeres hænder :D!

• Synes
Joak og 3 andre
  • Laddar…
J Julius lindberg sagde:
Min kone og jeg har købt et hus fra 1850'erne og planlægger at ændre hele huset fra top til tå. Vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt, hvad der er nødvendigt, men vil gerne gøre så meget vi kan selv. Men vi ved ikke så meget om, hvordan vi kommer i gang/hvad vi burde begynde med selv, og lidt hvordan vi skal tænke.
Vi skal tage huset ned til mere eller mindre stolperne og derefter skifte el/vand. Vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og sandsynligvis er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt radiatorsystem (brændefyret kamin ud i vandbåret varme), bygge ny trappen og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare, hvordan man kommer i gang, og hvad man begynder med?

/julle
Tillykke med huset. Mange gode råd her allerede.

Jeg har boet i gamle huse hele mit liv. Skøn atmosfære, for husene er velbyggede og velplanlagte.

Grundregel er materialer. Bliv gerne medlem af Bygningsbevaringsforeningen, der er meget viden, info og kontakter med håndværkere.

Se først taget igennem. Renover, gør gerne noget færdigt indimellem, så bliver I mindre overvældede; det er meget arbejde. Men også sjovt.

Tilpas huset til jeres liv, håber I trives.

Brug helst linolie maling. Meget lettere at vedligeholde også.

Held og lykke!

J Julius lindberg sagde:
Min kone og jeg har købt et hus fra 1850'erne og planlægger at ændre hele huset fra top til tå. Vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt, hvad der er nødvendigt, men vil gerne gøre så meget vi kan selv. Men vi ved ikke så meget om, hvordan vi kommer i gang/hvad vi burde begynde med selv, og lidt hvordan vi skal tænke.
Vi skal tage huset ned til mere eller mindre stolperne og derefter skifte el/vand. Vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og sandsynligvis er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt radiatorsystem (brændefyret kamin ud i vandbåret varme), bygge ny trappen og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare, hvordan man kommer i gang, og hvad man begynder med?

/julle

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.