Min kone og jeg har købt et hus fra 1850'erne og planlægger at renovere hele huset fra top til tå. Vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi skal selvfølgelig bruge håndværkere til alt det nødvendige, men vil gerne gøre så meget vi kan selv. Vi ved dog ikke helt, hvordan vi skal komme i gang/hvad vi bør starte med selv, og lidt hvordan vi skal tænke. Vi skal rive huset ned til mere eller mindre stængerne og derefter skifte el/vand, vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og sandsynligvis er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementsystem (brændeovn ud i vandradiatorer), bygge ny trappe og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare, hvordan man sætter i gang, og hvad man starter med?

/julle

• Synes
Erik JL
  • Laddar…
Taget er vel måske en af de vigtigste ting. Når du så har et vandtæt tag, kan du se på det øvrige. Når du laver taget, er det vel bedst at se, om skorstenene har brug for nogen service.

Hvis det er fra 1850, er det et tømmerhus?

• Synes
Erik JL og 5 andre
  • Laddar…
Hvordan er tilstanden facade og tag?

I huse fra 1850 er det sandsynligvis hverken "stolpar" eller isolering i væggene.

• Synes
Erik JL og 4 andre
  • Laddar…
vandbåret varme kan være godt at beholde.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
Det burde jeg have skrevet, men huset var beboet (af en ældre kvinde) og har været det hele tiden, vi har altså ikke købt en ruin :) , der er ny luftvarmepumpe og facaden er god, huset blev sat i stand indvendigt senest engang i tidligt 40'erne (der er fx en gammel støbejernsovn i køkkenet) men kun el (trukket udenpå væggene) ((ujordet)) i halvdelen af huset.

Senest redigeret:
  • Synes
Erik JL
  • Laddar…
Brug håndværkere, der ved, hvordan man renoverer ældre huse, tætte/moderne materialer i huse, der er afhængige af lidt luftlækage her og der, kan ende ulykkeligt.

• Synes
Erik JL og 6 andre
  • Laddar…
J Julius lindberg sagde:
Det burde jeg have skrevet, men huset var beboet (af en ældre kvinde) og har været det under hele tiden, vi har altså ikke købt et ruckel :) , der er ny luftvarmepumpe og facaden er god, huset blev sat i stand indvendigt senest en gang i de tidlige 40'ere (der findes fx en gammel støbejernskomfur i køkkenet) men kun el (lagt udenpå væggene) ((ujordet))
Du havde et spørgsmål, hvor man starter og begynder. Det er umuligt at svare på med informationen "hus fra 1850, en person har boet der". Du skal nok beskrive lidt mere, hvis du vil have nogle svar, der faktisk besvarer dit spørgsmål.

Ting, der kunne give mere information;
- Billeder
- Film
- Besigtigelsesrapport
- Beskrivende tekst om nuværende tilstand, målbilleder osv.

Jeg tolker dine indlæg som at I er nye på dette. Derfor er mit råd ikke at gøre noget i øjeblikket. Risikoen er, at I gør mere skade end gavn, før I har fået et klart billede af, hvad der skal gøres og hvordan.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Elsker
Erik JL og 9 andre
  • Laddar…
Hvis det har luftvarmepumpe og vandbåret som fungerer og har været beboet, lyder det som en god idé at bo der et stykke tid.

At elektriciteten går udenpå væggene er ikke for mig en negativ ting, har jo fordele hvad angår vedligeholdelse og hører lidt til den gamle stil. Det afhænger jo af, om I er ude efter den gamle følelse eller ej, jeg tror I er det, da I købte et hus fra 1850.

Det kan være værd at tjekke, hvordan taget har det trods alt, hvordan vinduerne har det (om nogle vinduer lider af råd f.eks.) måske sørge for at tætne vinduerne, hvis de lækker. Gætter på, det er gammeldags to-lags vinduer i sådan et hus. Værd at bevare, og hvis de er tætte, så isolerer de godt.

Hvis man skal efterisolere et tømmerhus, har jeg læst, man skal gøre det udefra og på en specifik måde med de rette materialer.

• Synes
Erik JL og 5 andre
  • Laddar…
Vi har nok brug for at vide en del, før du kan få råd.
- Hvad er det for en tagkonstruktion og tagbelægning? Er taget i god stand, eller skal det skiftes? Det er jo prio 1.
- På grund af alderen antager jeg, at det er krybe- eller torpargrund, og så ville jeg starte med at tjekke fugten deri og tilstanden på trossbotten. Er den tør, eller skal du gøre noget ved fugtproblemer? Hvis du har høj fugtighed i grunden, er det jo også en god idé at tjekke trossbotten og gulvisolering.
- Hvad er det for et afløb? Det kan være nødvendigt at skifte rør, især hvis du skal skifte trossbotten og gulv. Hvis det er en individuel afløbsinstallation, har du desuden spørgsmålet, om du skal skifte trekammarbrunn og infiltration.
Tre vigtige ting som jeg nok ville starte med.

Henningelvis Henningelvis sagde:
Vi har nok brug for at vide en del, før du kan få råd.
- Hvad er det for en tagkonstruktion og belægning? Er taget i god stand, eller skal det udskiftes? Det er jo prioritet 1.
- På grund af alderen antager jeg, at det er krybe- eller torparegrund, og der ville jeg starte med at kontrollere fugten i den og tilstanden på trossbunden. Er den tør, eller har du brug for at afhjælpe fugtproblemer? Hvis du har høj fugtighed i grunden, er det også tid til at kontrollere trossbunden og gulvisoleringen.
- Hvad er det for et afløb? Det kan være nødvendigt at udskifte rør, især hvis du skal udskifte trossbund og gulv. Hvis det er et enkelt afløb, har du også spørgsmålet om, hvorvidt du skal udskifte trekammarbrunn og infiltration.
Tre vigtige ting, jeg nok ville starte med.
Taget ser godt ud indvendigt, tørt og loftet er frisk, konstruktionen er træbjælker med teglsten, der ser helt okay ud

Vi har gravet en ny trekammarbrunn og infiltration ned denne uge og gravet ud omkring grunden og ordnet med singel
Og der var ingen problemer med fugt ifølge Anticimex

• Synes
Henningelvis
  • Laddar…
Tak, grund afløb og vand. Derefter varme og varmtvand. Når det fungerer, har I så I kan bo.

Derefter kommer toilet og vask. Nyt badeværelse eller brusekabine.

Gennemgå elcentralen dvs sæt en ny ind, hvis den ikke har fejlstrømsafbryder.

Derefter er mit råd at tage et rum ad gangen. Hvis I klarer det hele samtidig, bliver I vanvittige og trætte...

• Synes
andost og 1 anden
  • Laddar…
J Julius lindberg sagde:
Jeg og min kone har købt et hus fra 1850-tallet og planlægger at renovere hele huset fra top til bund, vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt det nødvendige, men vil gerne gøre så meget vi kan selv.
Men vi ved ikke meget om, hvordan vi kommer i gang/hvad vi burde starte med selv og lidt om hvordan vi skal tænke.
Vi skal pille huset ned til mere eller mindre stolperne og så skifte el/vand, vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og det formentlig er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt varmesystem (brændefyret kamin ud i vandradiator), bygge en ny trappe og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare hvordan man går i gang og hvad man starter med?

/julle
J Julius lindberg sagde:
Jeg og min kone har købt et hus fra 1850-tallet og planlægger at renovere hele huset fra top til bund, vi er ret handy mennesker og har arbejdet meget med at bygge scenografi og andet.

Vi vil selvfølgelig bruge håndværkere til alt det nødvendige, men vil gerne gøre så meget vi kan selv.
Men vi ved ikke meget om, hvordan vi kommer i gang/hvad vi burde starte med selv og lidt om hvordan vi skal tænke.
Vi skal pille huset ned til mere eller mindre stolperne og så skifte el/vand, vi skal også skifte isoleringen i væggene, da det ikke er gjort siden 1850 og det formentlig er savsmuld (fra hvad jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt varmesystem (brændefyret kamin ud i vandradiator), bygge en ny trappe og lidt andet lignende.

Spørgsmålet er bare hvordan man går i gang og hvad man starter med?

/julle
Hvor man starter ved en totalrenovering af et gammelt hus, ved jeg ikke.
Er nu siden 1,5 år inde i min renovering.
Hvad jeg kan konstatere er, at jeg ville have sparet 3 millioner ved at rive ned og bygge nyt i stedet for at renovere et gammelt hus.
Forsøg at lave et budget.
Doble beløbet.
Doble igen.
Der havner du.
Men lærerigt er det
Held og lykke!

• Synes
  • Wow
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
Det lyder som et fantastisk sjovt projekt! Tillykke! Med lyst til et projekt kan man komme langt! Det meste kan læres.

Som nogle har skrevet, så er et tæt tag på førstepladsen, ville jeg sige.

Hvis intet andet er akut ifølge besigtigelsesrapporten, ville jeg flytte ind, lære at kende, hvad der fungerer og føles godt og mindre godt i huset. OG så ville jeg begynde at læse op! Både teknisk, for at fx undgå at bygge et fugtproblem ind, som nogen nævnte, men også med hensyn til design.

Hvordan så husene ud i 1850? Detaljer, fast inventar og snedkerarbejde osv. I har jo sandsynligvis købt et ældre hus, fordi I kan lide det. Det er hurtigt gjort at bygge en stil, en følelse og en charme væk ved fx at rive gamle vinduer ud til fordel for store vinduespartier, fjerne radiatorer eller lægge det billige parketgulv. Et hus, der renoveres med omhu, i den tidsånd det er opført, vil aldrig blive umoderne. Men et gammelt hus, der renoveres med moderne materialer og udtryk, vil hurtigere end I tror blive umoderne.

Tips kan være bogen "Så byggedes villaen". Men blev usikker nu, om den rækker hele vejen tilbage til 1850.

Held og lykke!!

• Synes
Julius lindberg
  • Laddar…
A Aspen 31 sagde:
Det lyder som et fantastisk sjovt projekt! Tillykke! Med lysten til et projekt kan man komme langt! Det meste kan læres.

Som nogle har skrevet, så er et tæt tag på førstepladsen, vil jeg sige.

Hvis intet andet er akut ifølge tilstandsrapporten, så ville jeg bo mig ind, lære at kende hvad der fungerer og føles godt og mindre godt i huset. OG så ville jeg begynde at læse op! Både teknisk, for at fx undgå at bygge et fugtproblem ind som nogen nævnte, men også udformningsmæssigt.

Hvordan så husene ud i 1850? Detaljer, fast inventar og snedkerier osv. I har jo antageligvis købt et ældre hus fordi I kan lide det. Det er hurtigt gjort at bygge en stil, en følelse og en charme væk, fx ved at rive gamle vinduer ud til store vinduespartier, fjerne elementer eller lægge den billige parket. Et hus, der renoveres med omhu, i den tidsånd det er opført, vil aldrig blive umoderne. Men et gammelt hus, der renoveres med moderne materialer og udtryk, vil hurtigere end I tror blive umoderne.

Tips kan være bogen "Så byggedes villaen". Men blev usikker nu om den strækker sig hele vejen tilbage til 1850

Held og lykke!!
Ja tak! Vi vil have, at det skal bevare følelsen og se gammelt og fint ud :) gode tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.