Har ikke blevet rigtig klog på det her med tørretid for beton mm. Man hører bare "2-3 måneder". Men det må jo afhænge af tykkelsen.
Fandt dette på http://www.quick-step.com/europe/se/sv/faq/0016.aspx
"Betongulvet skal tørre tilstrækkelig længe. Du bør regne med en uge per cm beton, op til 4 cm. Regn med dobbelt så lang tørretid for den resterende del af gulvet, hvis gulvet er tykkere end 4 cm. Med andre ord, for et gulv der er 6 cm tykt, bør du regne med mindst (4 x 1) + (2 x 2) = 8 ugers tørretid. For beton der er tykkere end 6 cm, bør du regne med 4 ugers tørretid per resterende cm."
Hvad siger den blandede ekspertise om det udsagn?
Fandt dette på http://www.quick-step.com/europe/se/sv/faq/0016.aspx
"Betongulvet skal tørre tilstrækkelig længe. Du bør regne med en uge per cm beton, op til 4 cm. Regn med dobbelt så lang tørretid for den resterende del af gulvet, hvis gulvet er tykkere end 4 cm. Med andre ord, for et gulv der er 6 cm tykt, bør du regne med mindst (4 x 1) + (2 x 2) = 8 ugers tørretid. For beton der er tykkere end 6 cm, bør du regne med 4 ugers tørretid per resterende cm."
Hvad siger den blandede ekspertise om det udsagn?
Ja.xl15 sagde:
Og også på:
Den tørhed som kræves (/ønskes)
Den omgivende tørretemperatur.
Den omgivende luftfugtighed.
Enkel eller dobbeltsidet tørring
Betongens kvalitet og oprindelige vandindhold.
og måske nogle flere faktorer jeg ikke kender eller glemmer.
Der findes et program, som man kan lege lidt med, torka-s
http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20446
Det er så vidt jeg ved stadig gratis, bare at registrere sig.
Betongstationen kan normalt beregne dette for kunden. De skal altså have den kompetence.
De kan også blande betong for dig, som opfylder krav på ekstra hurtig tørring, hvis man har brug for det.
I første trin efter støbningen brænder (eller hærder) betongen, da bruges meget af det vand, som blandedes med cement og ballast ved fremstillingen, da vandet bindes sammen med molekyler i cementen for at danne hærdet betong.
Det vand, som ikke blev brugt ved processen, danner den fugtighed, der derefter skal tørre.
Betongstationen kan trylle lidt med knæene, hvis man har travlt, jeg vil huske, at man bruger mere cement, så går der simpelthen mere vand til i de kemiske processer. Denne betong er naturligvis lidt dyrere, da cementen er den råvare, som koster ved betongen. Men har man travlt med tørring er det måske værd det.
Hvis man skal bygge en åben carport, behøver man jo ikke bekymre sig om tørring, for efter 2-3 dage har betongen nået en 60-80% af endelig styrke (tag netop denne oplysning med et stort gran salt, jeg huggede bare i med tal, som kan være omtrent rigtig) og man kan begynde at bygge.
Så behøver betongen ikke tørre noget mere, da den er udendørs.
Men skal man f.eks. lægge gulv, skal man altid lade rH falde til som højst 85% rH.
Bygger man mere end 85% fugt ind i betongen i et hus, har man ligesom næsten garanteret sig et sygt hus.
Har man tid til at lade betongen tørre ned til 75% er det rigtig godt, for under 75% er al organisk vækst stoppet, dvs helt skimmelfrit og godt.
Selvom man har ventet på en virkelig tør plade, synes jeg ikke, man skal springe over nogen træbeskyttelse under væggens træbund osv. Betragt altid betongen som et byggeelement, der fugter det, som anbringes mod betongen.
Absolut ingen ekspertråd her. Men jeg tror ikke, at jeg er helt forkert på det i det meste af, hvad jeg skrev nu.
Meget taknemmelig for dette udførlige svar, samt linket til programmet. Kunne ganske rigtigt downloade det gratis efter en registrering og har leget lidt med det nu. Kunne endda vælge mellem bjælkelag (som er aktuelt i mit tilfælde).
Desværre kunne man ikke vælge tyndere end 7 cm. Jeg vil ikke lægge mere end 2 cm for at jævne et gulv. Jo, man kan bruge flydende spartelmasse, men jeg tænkte finbeton, da det koster omkring 1/4 så meget.
Desværre kunne man ikke vælge tyndere end 7 cm. Jeg vil ikke lægge mere end 2 cm for at jævne et gulv. Jo, man kan bruge flydende spartelmasse, men jeg tænkte finbeton, da det koster omkring 1/4 så meget.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Men så tyndt som 2 cm er svært at få til at sidde fast. Det er flydespartel der gælder.
Protte
Protte
Selvbygger
· Stockholm
· 10 288 indlæg
Kan man begynde at lægge syll (med isolering) og rejse reglerne efter en uge?
Hvis man har åbent med gennemtræk, burde man vel også kunne bygge vægge og loft, mens pladen tørrer ud? (Det er en carport, som jeg skal bygge om til garage)
Jeg forestiller mig, at man kan mure spolkanten i Leca efter 2-3 dage, eller?
Hvis man har åbent med gennemtræk, burde man vel også kunne bygge vægge og loft, mens pladen tørrer ud? (Det er en carport, som jeg skal bygge om til garage)
Jeg forestiller mig, at man kan mure spolkanten i Leca efter 2-3 dage, eller?
Du kan begynde at rejse vægge allerede 2 dage efter støbning i denne varme. Du har allerede halvdelen af styrkeværdien da. Det er kun, hvis du skal have gulv på betonen, at du behøver at vente på, at betonen tørrer ud.Robert-san01 sagde:Kan man begynde at lægge syll (med isolering) og rejse lægterne efter en uge?
Hvis man har åbent med gennemtræk, burde man vel også kunne bygge vægge og lofter, mens pladen tørrer ud? (Det er en carport, som jeg skal bygge om til garage)
Jeg forestiller mig, at man kan mure spolkanten i Leca efter 2-3 dage, ikke?
Selvbygger
· Stockholm
· 10 288 indlæg
Tak for svaret!!
Dette vil fremskynde byggeriet betydeligt. At jeg ikke kan lægge klinker før senere på efteråret gør ikke noget.
Dette vil fremskynde byggeriet betydeligt. At jeg ikke kan lægge klinker før senere på efteråret gør ikke noget.
Man lægger ikke klinker før betonen er 3 måneder gammel (så har den næsten krympet færdig) - tommelfingerregel. Ellers revner fuger og eventuelt fliser.
Skal tætningslag anbringes, så skal betonen have nået ned til 85% RF eller lavere.
Klinker direkte på beton stopper ikke helt udtørringen, så har betonen ikke rigtig nået ned til 85% RF, kan man antageligvis alligevel lægge klinker. Brede fuger burde altså være en fordel da.
Det sidste er kun en vild spekulation. Vil du være helt sikker på korrekt udførelse, venter du, til betonen når 85% RF, selv for klinker direkte på betonen.
Skal tætningslag anbringes, så skal betonen have nået ned til 85% RF eller lavere.
Klinker direkte på beton stopper ikke helt udtørringen, så har betonen ikke rigtig nået ned til 85% RF, kan man antageligvis alligevel lægge klinker. Brede fuger burde altså være en fordel da.
Det sidste er kun en vild spekulation. Vil du være helt sikker på korrekt udførelse, venter du, til betonen når 85% RF, selv for klinker direkte på betonen.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 288 indlæg
3 mån havde jeg læst et andet sted også, så det var min tanke. Godt det er en garage, det ville ikke have været så sjovt at skulle vente i 3 mån, hvis det var i køkkenet eller stuen. 
Klik her for at svare