Jeg overvejer at fælde nogle grantræer og save dem op til bjælker til et kommende garagebyggeri. Men at tørre træ er jo ikke så enkelt, mistænker jeg. Efter hvad jeg forstår, må det ikke tørre for hurtigt, for så revner det. Hvordan er det bedst at gøre? Afbarke først, mistænker jeg, men derefter? Koldt/varmt ude/inde? Og hvor lang tid skal man regne med?
er heller ikke nogen ekspert, men tørrer træ ikke igennem endetræet? Ved jo, at det er sådan med brænde, at jo kortere stykker desto hurtigere tørrer de. Det må jo blive en meget lang proces, hvis man dækker for.Leif... sagde:Barka af behøver du ikke at gøre. Fæld træerne, sav dem op i de dimensioner du ønsker, tilføj nogle % til krympemargen. Læg dem luftigt med 25mm strø imellem lagene, læg hellere smalt og højt end lavt og bredt (for at få tryk på brædderne, så de ikke bøjer under tørringen). Læg ikke op mod en solvæg. Dæk med noget mod regn, men stadig luftigt. Vent ikke for længe om sommeren/efteråret, høj luftfugtighed kan give skimmel.
Regn med revner i enderne, sav dem af senere. Dette kan eventuelt minimeres ved at male enderne på stammen før savning med en dækkende tæt maling, dog har jeg ikke prøvet dette.
Jeg er ingen ekspert, men det er sådan, jeg gør.
hallø..... Alle ved jo, at græsplænen skal klippes 2 gange om ugen, og at brændet tørrer hurtigst FØR MIDSOMMAR.... sådan er det... skal du have kvalitetsvirke, så skal det saves i April,,, derefter lufttørres gennem, Stabling... for så at blive brugt til det tilsigtede formål.....
Medlem
· Västra Götaland
· 132 indlæg
Skal træerne ikke helst fældes om vinteren også for at indeholde så lidt saft som muligt allerede når tørringen begynder?
Tørkesprækkerne opstår i træetørkeren, hvis træet tørres for hurtigt.V.N. sagde:
Usavet tømmer sprækker ikke mere end nogle cm ind fra endefladen.
Vanding gøres dels for at holde insekter væk og dels for at forhindre tømmeret i at tørre.
Problemet, der opstår når tømmeret begynder at tørre, er at det bliver umuligt at ramme de rigtige mål ved savning.
Når træ skal saves, må man jo lægge nogle mm til i "tørremargen", dvs. man kompenserer for at træet svinder ved tørring.
Hvis træet man saver allerede er tørt, vil det slet ikke svinde som planlagt, og målene bliver helt forkerte på det færdigtørrede træ.
I praksis bliver det ofte sådan, at en stamme der har ligget længe (f.eks. vindfald) begyndt at tørre fra overfladen og indad og har altså varierende fugtighedsgrad. Når dette så saves, vil svindet også være varierende...
Brædderne bliver ofte kileformede med både bredder og tykkelser der varierer. Et bræt der skulle være 25mm kan blive netop 25mm i den ene ende men hele 28-29mm i den anden ende..
Det bliver altså helt umuligt at bruge, hvis man er omhyggelig..
Angående marvsprækker er hemmeligheden at save langs marven. Hvis det mislykkes, får man stort set altid en sprække fra marven og ud.
Klik her for at svare