En el-kabel går gennem et dørtærskel med gulvet revet op omkring den, klar til installation af gulvvarme i betongulv.
Som overskriften antyder, er mit spørgsmål, om jeg tør skære i soklen for dermed at kunne få elkablet ned til et "bedre" niveau? Kablet går som det ses gennem en døråbning.

Kablet er forsyningen til centralen i huset. Jeg har tænkt mig at isolere og lægge gulvvarme i den nye plade, der skal støbes. Det føles som om det ville være lettere, hvis jeg fik kablet under soklen.

Selvfølgelig er alternativet at kontakte Vattenfall for at få hjælp til at afbryde kablet, trække det tilbage og lægge det ned, hvor jeg vil have det, men det ville være rart, hvis vi kunne undgå det, føler jeg.

S
Ja, jeg ser ingen problemer med at skære et stykke for at få kablet ned. Sørg blot for at skabe en barriere mellem kablet og snittet.
Jeg ser to kabler, hvad er hvad?

S DanielF sagde:
Ja, jeg ser ingen problemer med at skære en del for at få kablet ned. Sørg bare for at skabe en barriere mellem kablet og snittet.
Jeg ser to kabler, hvad er hvad?
Kablet jeg mener er det kabel, der fortsætter ind i cementrøret. Det, du måske tror er en kabel, er den indkommende vandledning, den skal naturligvis skiftes.

Naturligvis skal jeg forsøge at undgå at skære el-kablet

Du tror altså ikke, at det er nogen fare? Sålbænken burde vel ikke være bærende i døråbningen? Jeg har understøbbet under sålbænken ved siderne af døren. Alt fyldmateriale er sand, nogle steder har sandet sunket, så sålbænken ikke er i kontakt. Min plan er at støbe snittet igen, hvis jeg vælger den vej.

Staffans2000
Heller ikke jeg ville have gjort en stor sag ud af dette. Bara bila den ned.

Facta, non verba!

Staffan

Sålens primære funktion plejer at være at udgøre grund for en væg, som tydeligvis ikke findes længere. Den kan være armeret, men det er ikke helt sikkert.

• Synes
MagHam
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Sålens primære funktion plejer at være at udgøre grund for en væg som åbenlyst ikke findes længere. Den kan være armeret, men det er ikke helt sikkert.
Den er armeret. Væggen tager jo ved på hver side af døråbningen.

Men så kan jeg måske endda skære hele delen af sålen i dørhullet væk? Det ville jo være det klart bedste.

Løft blikket lidt, så du ser, at du ikke forårsager et andet problem, hvis du skærer i sålen. Det er lidt svært for os udenforstående at vurdere det. Generelt set skal man ikke skakte under såler, især ikke hvis de hviler direkte på ler. Man risikerer at svække fundamentet. Tidligere blev såler altid støbt på uskaktet jord. Vil du være på den sikre side, skærer du sålen, flytter kablet, samler armeringen og støber tilbage.

Mikael_L
Tja, det er vel ret usandsynligt, at der er trækkraft eller trykkraft i den der "sula"-bjælken, så har den støtte nedenunder (så den ikke vipper), så burde det vel ikke få nogen konsekvenser at skære en smule væk ved døråbningen.

Men nu er jeg ikke så meget inde i konstruktioner, især ikke i ældre huse, så vent gerne på en anden, der er enig med mig. :)

Men min mening er i hvert fald, at den sandsynligvis bærer en slags last, der forhindrer, at man skærer en lille smule væk der.

S
Altså den sål er jo bare en støberest fra da man støbte sålen til væggen. Den fungerede som støtte for tærsklen på sin højde. Bare fordi man valgte at have en dør der og ikke en væg, betød det ikke, at de tog sig besværet at bryde støbningen der. Det var sandsynligvis nemmere at trække armeringen videre forbi døråbningen og støbe forbi døren. Alle døråbninger i mit hus har en sål under sig.

Jordmasser holder sålen på plads, der ligger ingen sidelaster på sålen, men man skal være forsigtig, hvis man skal skære ovenover døren, da der ofte ligger bjælker, der holder huset sammen.

Bore/skære, just do it.

• Synes
one-
  • Laddar…
S DanielF sagde:
Asså den sulan er jo bare en støberest fra da man støbte sålen for væggen. Den fungerede som støtte for dørtrinnet på sin højde.
Så letsindigt ville jeg ikke se det. Den har hjulpet med at stabilisere væggen, hvilket kunne have været vigtigt, hvis døråbningen var tæt på vægslutningen. Dette bedømmer TS bedst selv. Man skal helst være til stede for at se helheden.

S
J justusandersson sagde:
Helt så letsindigt ville jeg ikke se det. Den har hjulpet med at stabilisere væggen, hvilket kunne have været vigtigt, hvis døråbningen var tæt på vægafslutningen. Dette vurderer TS bedst selv. Man skal helst være på stedet for at se helheden.
Intet vil ske, hvis han kapper den, lægger kablet ned og støber en plade i rummet.

Men for jer, der både vil have livrem og seler, kan I tage et par solide fladjern og forankre det på begge sider af døråbningen, på hver side af væggen lige over kablet med gevindstænger gennem væggene. Hug/kappe soklen væk, læg kablet ned, støb en ny sokkel med ny armering, fjern fladjernet.

Jeg bliver mere bekymret, når jeg ser undergravninger af sål, eller gulv som snart hænger i luften på grund af skred til siderne.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg ser også større problemer og risici med det, der er udgravet i niveau under såler/plader.

S
M MagHam sagde:
Jeg bliver mere bekymret, når jeg ser undergravninger af sål, eller gulv som snart hænger i luften pga. skred til siderne.
Det har han ikke gjort, det er et betongulv du ser hænge der.

S DanielF sagde:
Det har han ikke gjort, det er et betonggulv du ser hænge der.
Det er korrekt opfattet. Det man ser frem til højre er et betonggulv, der delvist er savet og billet væk. Hvordan jeg skulle kunne gøre det her på en anden måde, når jeg skal skifte vand og afløb, forstår jeg ikke.

Jeg har passet på at grave lavere end sålen. Jeg har også støbt på flere steder, hvor jeg har ment, at materialet under sålen har sunket væk. Havde jeg ikke været forsigtig eller tænkt mig om, havde jeg ikke stillet spørgsmålet angående sålen gennem døråbningen fra starten:)

Men er taknemmelig for alle tanker og svar, jeg får.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.