5,534 læst ·
13 svar
6k læst
13 svar
Tør jeg sætte ribbevæg med metalekspander?
Hej.
Jeg skal montere to ribbevægge i et træningsrum.
Forudsætningerne er som følger. Der er tre skruehuller i hver "vognstykke"; i midten samt cirka 35 cm fra bunden og toppen. Hver ribbevægg har altså seks fastgørelsespunkter. Ribbevæggen er 2,10 høj. Ribbevæggen står ikke på gulvet.
Væggen er en nymonteret dobbeltgips (standardgips) med metalregler.
Kræfterne, der påvirker fastgørelsespunkterne, er både vertikale (folk, der står/klatrer i ribbevæggen) samt mere horisontale (træning med elastikbånd i ribbevæggen fx).
Ville I turde sætte dem op med m6-metalexpander? Alternativet er at sætte en tyk krydsfiner bag rib bevæggen, men jeg vil helst undgå den omkostning.
Er der risici, jeg ikke har beskrevet i teksten, som bør overvejes?
Tak på forhånd!
Jeg skal montere to ribbevægge i et træningsrum.
Forudsætningerne er som følger. Der er tre skruehuller i hver "vognstykke"; i midten samt cirka 35 cm fra bunden og toppen. Hver ribbevægg har altså seks fastgørelsespunkter. Ribbevæggen er 2,10 høj. Ribbevæggen står ikke på gulvet.
Kræfterne, der påvirker fastgørelsespunkterne, er både vertikale (folk, der står/klatrer i ribbevæggen) samt mere horisontale (træning med elastikbånd i ribbevæggen fx).
Ville I turde sætte dem op med m6-metalexpander? Alternativet er at sætte en tyk krydsfiner bag rib bevæggen, men jeg vil helst undgå den omkostning.
Tak på forhånd!
Hej,T TryBran sagde:Hej.
Jeg skal montere to ribber i et træningsrum.
Forudsætningerne er som følger. Der er tre skruehuller i hver "vognstykke"; i centrum samt cirka 35 cm fra bunden og toppen. Hver ribbe har altså seks fastgørelsespunkter. Ribben er 2,10 høj. Ribben står ikke på gulvet.
Kræfterne, der påvirker fastgørelsespunkterne, er både vertikale (folk, der står/klatrer i ribberne) samt mere horisontale (træning med elastikbånd i ribben fx).
Ville I turde sætte disse op med m6-metalekspander? Alternativet er at sætte en slags krydsfiner bag ribberne, men jeg ville helst undgå den omkostning.
Tak på forhånd!
Jeg ville sige, at det ikke holder, der er risiko for, at det braser sammen. Dels så er gips ikke tilstrækkeligt hårdt, så i bunden er der en risiko for, at vognstykket presser gipsen ind, samt at de øverste ekspandere ikke vil kunne holde, da gipsen vil give efter.
Derudover er gipsen aldrig dimensioneret til disse kræfter ved montering, så det kan endda være, at pladerne kan løsne sig…
En krydsfiner er et godt alternativ, fx en fyrkrydsfiner 15-18 mm.
Lidt nye forudsætninger.
Jeg kan stille dem på gulvet, og skruehullerne på dem vi bestilte er på en anden måde. Fra gulvet er de 2 hhv. 8 cm fra bunden, så et hul på midten samt 2 hhv. 8 cm fra toppen. Nu er der pludselig 10 fastgørelsespunkter samt aflæsning på gulvet. Ville I stadig sætte en plade bagved?
Ville I turde hænge dem op uden støtte fra gulvet (i metalekspandere)?
Jeg kan stille dem på gulvet, og skruehullerne på dem vi bestilte er på en anden måde. Fra gulvet er de 2 hhv. 8 cm fra bunden, så et hul på midten samt 2 hhv. 8 cm fra toppen. Nu er der pludselig 10 fastgørelsespunkter samt aflæsning på gulvet. Ville I stadig sætte en plade bagved?
Ville I turde hænge dem op uden støtte fra gulvet (i metalekspandere)?
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
Metalexpansionsankre virker ikke. De vil ødelægge gipsen. Ville jo fungere godt til blot at sætte ribberne op, men ikke til at bruge dem...T TryBran sagde:Lite nya forudsætninger.
Jeg kan stille dem på gulvet og skruehullerne på dem, vi bestilte, er på en anden måde. Fra gulvet er de 2 hhv. 8 cm fra bunden, så et hul på midten samt 2 hhv. 8 cm fra toppen. Nu er der pludselig 10 fastgørelsespunkter samt støtte på gulvet. Ville I stadig sætte en plade bagved?
Ville I turde hænge dem op uden støtte fra gulvet (i metalexpansionsankre)?
Moderator
· Stockholm
· 57 841 indlæg
Godt at det ser ud til at fungere. Men det er ikke selvfølgeligt at gipspladerne bliver siddende. Med din metode har du spredt belastningen så det ikke bliver en punktlast på pladen. Men det er ikke sikkert at pladens fastgørelse med skrue kan tåle den last. Man bør nok have plader bag gipsen, som er fastgjort i reglarne.
Klik her for at svare