Hej!!

Jeg er ved at rive et garderobeskab ned på overetagen af mit hus, som er bygget ca. 1910. Inde i garderoben sidder der et fladjern, som er fastgjort i gulvet og i væggen. (ca. 45 graders hældning.) I væggen er det fastgjort til reglen, som spærerne ligger på. Der har siddet et lignende fladjern på den modsatte side af huset, men det er savet af ved gulvet og fjernet fra væggen, inden jeg købte huset. Spørgsmålet er nu, om jeg tør fjerne det andet også for at skabe mere plads i rummet.

Hvad kan der ske, hvis jeg fjerner det?? Findes der nogle alternativer til fladjernet? Kan man flytte det ca. 50 centimeter??

Prøv at tage et billede, så vi kan hjælpe dig. :)

Skal prøve at fikse et billede. Havde en snedker (arbejdsleder faktisk), som kiggede på det, og han troede, det ville være nok at sætte et nyt pladejern med fransk skrue lidt længere væk. Han sagde, at det var sat der mest for at hvis der kommer pres ovenfra, så skal væggen ikke bevæge sig udad. Kan det passe?? Jaja skal fikse billede i hvert fald.

Riccie sagde:
Skal forsøge at få taget et billede. Havde en snedker(byggeformand selvfølgelig), der kiggede på det, og han troede, at det ville være nok at sætte en ny fladjern med fransk skrue lidt længere væk. Han sagde, at det sad der mest for at forhindre, at væggen bevæger sig udad, hvis der kommer pres oppefra. Kan det passe?? Jaja, skal ordne billede alligevel.
Lyder som en logisk forklaring. Trykket fra taget, især hvis der ligger sne på, kan blive enormt stort. Resultatet bliver så, at væggene presses udad, hvis ingenting holder dem på plads. Et billede er nok alligevel på sin plads.

Uklare billeder, men jeg tror det kan ses

• Uskarpt billede af et træbeklædt rum under renovering med værktøjer og huller i gulvet.
  • Suddigt billede af træbjælker i en tagkonstruktion, med et koben placeret mellem bjælkerne.
  • Gulvbrædder med træsplinter og et brækjern i brug under renovering.
  • Loftsrum under renovering med træpaneler og en stolpe mod væggen, nogle synlige ledninger og ubehandlet gulv.
Almindeligt fra 1850 til 1910 cirka. Nogle tør fjerne dem, andre ikke; jeg undrer mig over, hvad forsikringsselskabet ville sige, hvis der skete noget ... Måske kunne man save den af og svejse på en mere gunstig vinkel, for det er jo fastgørelsen, der er den mest kritiske del.

Det jeg gerne vil gøre er at flytte jernet tættere på væggen, der er bagved på billede 4. I min fantasi burde det vel være muligt at tage et overdimensioneret fladjern, som man bøjer, så det får samme hældning som det eksisterende jern. Derefter monterer man det med et par solide franske skruer i gulvet og i reglen på væggen. Så saver man det eksisterende jern af. Jeg tør nok ikke fjerne det uden at kompensere for det på en eller anden måde.

Er der nogen, der har en anden løsning, eller er det simpelthen dumt at give sig i kast med det overhovedet??

rent krast synes jeg, det ser ud som om de holder tagstolen, så den ikke "fglider ud" ved hård belastning.
selv ville jeg ikke tøve med at fjerne den nu under sommeren, men at få en anden løsning på plads
for at de ikke skal glide, når det blæser og sner, er noget, jeg ville have gjort.

at få tingene til at stanna findes der millioner af måder at løse, men det enkleste er at flytte jernet tættere på væggen.
men fjerne den helt ville jeg defenetift ikke gøre, og jeg ville nok også have tjekket den anden side...

intet andet som virkelig holder tagstolen "udad" ellers...

Nja altså jernet sidder ikke i selve tagstolen, men i reglen/stokken under tagstolen. Med hensyn til den anden side, så har vi lavet en udbygning der nu, så der er det løst på en anden måde. Jernet var bortskåret, da vi flyttede ind, og der fandtes ikke udbygningen.

Mikael_L
Jeg synes jernet ser ud til at være helt nødvendigt for at tagkonstruktionen sammen med den forhøjede vægkonstruktion skal fungere. Det ser ud til at være jernets opgave at forhindre bjælken under tagkonstruktionen i at bøje ud, når tagbelastningen øges (af sne og vind).

Jeg ville virkelig ikke turde fjerne jernet, før nogen jeg vidste har 100% styr på denne konstruktion lover, at det fungerer.

præcis så jeg mente.
overdelen af vejen bliver en del af spær, da denne sidder
i selve stolen og bjælkelaget ligger længere ned end selve spær gør at
der ikke er noget der holder imod fra taget hvis der bliver store belastninger.

fjerne det går men du må forstærke det på en anden måde
for at det virkelig skal fungere som det er tænkt...

sikkert kan fungere ud men lige så gerne ikke...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.