Jeg er ved at indrette et grovere værksted i en garage. På taget ligger der eternitplader med asbest. Sikkert mindst 60 år gamle. De er lidt sprækkede og lækker, og jeg har tænkt mig at lægge lægter ovenpå dem og lægge tagplader over lægterne. For at fastgøre lægterne har jeg tænkt mig at bore igennem eternitpladerne og fastgøre skruer i lægterne, som eternitpladerne ligger på.

Dog er jeg lidt nervøs for at bore i eterniten og spekulerer på, om dette er en god idé. Jeg har købt beskyttelsesdragt og maske med P3 filter og planlægger at dække hele kroppen samt sprøjte vand, når jeg borer, så det ikke støver. Men spørgsmålet er: tør jeg opholde mig i værkstedet efter dette?

Det er heller ikke helt nemt at rengøre der, da det er beton og jordgulv. Hvordan bør jeg tænke omkring dette?

Det bedste havde måske været at fjerne eterniten helt. Og ansætte et firma til dette og derefter sætte nye lægter op og sætte tagpladerne op. Eller er jeg alt for forsigtig? Jeg vil jo ikke være nervøs, når jeg står derinde og arbejder, efter jeg har tætnet taget.

Tag din dragt og maske på og begynd at bore.. det er præcis det beskyttelsesudstyr, som de professionelle bruger, der er udsat for asbest 40 timer om ugen i flere år!

Alt med asbest er så opreklameret, og folk tror, man dør på en uge, hvis man rører ved asbest..

Smid masken og dragten bagefter, så behøver du ikke bekymre dig.

Gør det rigtigt og fjern eternit.

Ja du lyder overdrevet forsigtig.
Jeg ville sikkert have været på taget iført shorts og boret.
Den eventuelle lilla mængde støv, som boringen forårsager, er sandsynligvis mindre farlig end at befinde sig i Stockholms centrum et døgn.
Og hvordan støvet i så fald kunne komme ind i værkstedet og besudle det, så det bliver livsfarligt at opholde sig i, er en gåde for mig.

• Synes
Myrstacken og 2 andre
  • Laddar…
Men skal jeg jo være i garagen også er tanken og arbejde ... tør jeg overhovedet være der uden beskyttelsestøj efter jeg har boret i pladerne

Men hvad kunne ske. Du borer nogle små huller. Støvet rejser opad ud i fri luft.
Du sidder jo ikke med næsen over hullerne og indånder støvet. Hvis nu en lille procentdel af støvet kommer ind, vil det næppe udgøre nogen fare.
Det er ikke plutonium du har i loftet.

Enklest er vel at lade være med at bore og bare skrue direkte gennem pladerne. De er så tynde, så en normal skrue går lige igennem. Ville tro, at det også går fint at sømme fast lægterne med femtommersøm. Så støver det slet ikke, og asbestplader er jo vejarbejdet, hvilket er asbestens funktion, så de revner ikke bare, fordi du slår solide søm gennem dem.

P pota sagde:
Jeg er ved at arrangere et grovere værksted i en garage. På taget ligger eternitplader med asbest. Sikkert mindst 60 år gamle. De er revnet lidt og lækker ind, og jeg har tænkt mig at lægge lægter ovenpå dem og lægge tagplader over lægterne. For at fastgøre lægterne har jeg tænkt at bore gennem eternitten og fastgøre skruer i de lægter eternitpladerne ligger på.

Dog er jeg lidt nervøs for at bore i eternitten og undrer om dette er en god idé. Jeg har købt beskyttelsesdragt og mundbind med P3 filter og tænker dække hele kroppen samt sprøjte vand, når jeg borer, så det ikke støver. Men spørgsmålet er: tør jeg være i værkstedet efter dette?

Det er heller ikke helt let at rengøre der, da det er betongulv og jordgulv. Hvordan bør jeg tænke omkring dette?

Det bedste havde måske været at fjerne eternitten helt. Og hyre et firma til dette og derefter sætte nye lægter op og sætte tagpladerne op. Eller er jeg overdrevent forsigtig? Jeg vil jo ikke være nervøs, når jeg står derinde og arbejder efter jeg har forseglet taget.
Så længe du ikke holder på at bore i 30 år, er der ingen risiko!
Der ligger flere tons asbest i Københavns metro, da der har været asbest i bremseklodserne de første 50 år, ligesom med alle bremseklodser i biler før 1982, men hvornår man stoppede i metroen, ved jeg ej.
Hvor end du befinder dig på kloden, så indånder du asbest i hvert åndedrag, og menneskeheden dør ikke af det!
Så det er roligt.

• Synes
GoC og 1 anden
  • Laddar…
Myrstacken
Kør så det ryger....

• Haha
1
  • Laddar…
Det var når jeg læste blandt andet på arnetsmiljøverkets hjemmeside, at jeg blev lidt bekymret:
når man saver, sliber, udfører hulning eller borer, frigøres store mængder asbestfibre og høje asbestkoncentrationer dannes i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

Derfor begynder jeg at overveje, om det er så klogt at bore i pladerne, da jeg planlægger at have garagen som værksted og dermed være der en del ...

• Synes
fiskbuggaren
  • Laddar…
useless useless sagde:
Gør det rigtigt og fjern eterniten.
Enig med @useless, fjern eterniten og byg det nye tag ordentligt!

For 45 år siden borede jeg i og savede eternitplader på væggen af vores daværende hus ved ombygning og renovering.
Og for 37 år siden fjernede jeg al eternit og sendte det til lossepladsen, da vi skiftede tilbage til træpanel.
Og jeg lever stadig, som I måske forstår :)

• Synes
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
P pota sagde:
Det var när jeg læste blandt andet på arnetsmiljöverkets hjemmeside, at jeg blev lidt bekymret:
når man saver, sliber, udfører huludtagning eller borer, frigøres store mængder asbestfibre, og høje asbestkoncentrationer dannes i luften.
[link]

Derfor begyndte jeg at overveje, om det er så klogt at bore i pladerne, da jeg planlægger at have garagen som værksted og dermed være der en hel del ...
Er du bekymret allerede, så skal du nok lade være med at læse værkets anbefalinger for, hvordan man skal opføre og beskytte sig, når man saver og kløver træ...

Men anbefalingerne er jo først og fremmest til folk, der arbejder med asbest hele tiden, eller i hvert fald ofte. Jeg synes i øvrigt, at man skal have respekt for asbest og tage simple beskyttelsesforanstaltninger. Som at beskytte sig med maske, måske fugte arbejdsstedet lidt for at mindske støvspredningen.

Men hvis du borer i eternit en dag hver 10. år og gør det helt uden beskyttelse, uden at sidde og sniffe så meget borestøv, du kan, så vil du alligevel ikke blive syg. Men skulle du fortsætte med at sniffe borestøv med asbest 8 timer om dagen i 10 år, så bør man måske være lidt bekymret.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
- Jeg ville ikke bygge ind pladerne uden at tage dem ned først som sign: useless siger. Ellers flytter man bare problemet ind i fremtiden og gør det endnu sværere.
- Er pladerne virkelig så sprukne, at det ikke går at spartle og male?
- Hvis du alligevel vil bore, kan du lægge en klat barberskum på og bore igennem. Tør af bagefter. Det fanger det meste støv.

• Synes
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.