Hej!

Jeg har fået skåret to fyrrestubbe, som vi har tænkt at bruge som natborde. Disse har ligget udenfor (dog ikke skåret da) siden sidste sommer. Nu har jeg barket den ene og tænker at barka den anden. De ser ud til at have et højt fugtindhold, og jeg tænker, de vil tørre med tiden.

Spørgsmålet
Hvad skal jeg tænke på, når de tørrer? Lige nu står de i kælderen, som har en lidt lavere temperatur og formodentlig ret høj relativ luftfugtighed. Jeg vil jo gerne kunne bruge dem så snart som muligt, men samtidig vil jeg ikke have, at de sprækker alt for meget. Jeg har læst på forskellige sider om tricks med at bore huller oppefra i midten for at lade fugten fordampe der. Jeg har også læst, at man bør behandle dem for at stoppe fugten i at slippe ud for hurtigt. Hvad er mest hensigtsmæssigt her?

Tak på forhånd :)

• To afskårne træstubbe i kælder, en afbarket, en med hammer på toppen, omgivet af træflis.
Tror ikke det går at undgå, at det sprækker, når det tørrer.
Hvis du borer nedefra, typ 10 cm hul næsten helt op måske.

Protte

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tak for det hurtige svar! Kan jeg behandle med det samme, eller bør jeg vente, til de er tørre? Små revner gør egentlig ikke noget, det er måske mest charmerende, men jeg vil jo ikke have, at de sprækker helt :)

Jeg stødte tilfældigvis på i går, da jeg skulle begynde at lære at dreje igen, at læse lidt om, hvordan man skal tage hånd om træet, for at det skal blive godt til disse formål.

Målet er jo, at det ikke skal revne, og derfor skal det tørre så langsomt som muligt. Det tørrer mest i enderne, hvor det er skåret, så det bedste er at dække dem på en eller anden måde. Der findes tilsyneladende forskellige vokser osv., som man kan påføre, der skulle være gode.

Hvordan havde du tænkt dig at behandle dem så?

J Jensa86 sagde:
Målet er jo, at det ikke skal sprække, og så skal det tørre så langsomt som muligt. Det tørrer mest i enderne, hvor det er savet, så det bedste er at dække for der på en eller anden måde. Der findes tilsyneladende forskellige voks osv. at smøre på, som skulle være godt.
Har ikke tænkt alt for meget på, hvordan jeg skal behandle dem. Havde først tænkt at have dem i ”natura”, men det er måske klogt at behandle. Jeg har Osmo Hårdvaxolie hjemme, det måske kunne fungere til at stryge på enderne?

Put den ind i en sort affaldssæk og stil den et varmt sted i en måneds tid. Tjek processen og luft fugt ud en gang om ugen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.