83,627 læst ·
8 svar
84k læst
8 svar
Tommelregler valmet verandatag/forstuekviste
Jeg sidder og skitserer på en veranda/forstue med valmet tag.
Jeg har kigget en del på Google angående hip beam, hip porch osv. for at få tips; der er meget mere læsning der, synes spontant, at det ser ret bøvlet ud, der bliver mange vinkler
men mange har jo hjælpemidler...
Hvordan det end er, mine spørgsmål drejer sig om æstetikken.
En bekendt, tømrer/bygningsarbejder (med egen firma, dog pensionist fra og med i år) mente, at man skulle gå lige så langt ind på siderne, som taget strækker sig ud fremad.
Så, skal man gøre sådan, eller skal man have samme vinkel til siderne som fremad?
Hvis man skal have samme vinkel på begge hældninger, hvad anbefales? Tanken er, at der skal være plade på, så mindste taghældning for tegl er ikke et krav, men hvad ser bedst ud?
Jeg er åben for modspørgsmål og forslag.
/O
Jeg har kigget en del på Google angående hip beam, hip porch osv. for at få tips; der er meget mere læsning der, synes spontant, at det ser ret bøvlet ud, der bliver mange vinkler
Hvordan det end er, mine spørgsmål drejer sig om æstetikken.
En bekendt, tømrer/bygningsarbejder (med egen firma, dog pensionist fra og med i år) mente, at man skulle gå lige så langt ind på siderne, som taget strækker sig ud fremad.
Så, skal man gøre sådan, eller skal man have samme vinkel til siderne som fremad?
Hvis man skal have samme vinkel på begge hældninger, hvad anbefales? Tanken er, at der skal være plade på, så mindste taghældning for tegl er ikke et krav, men hvad ser bedst ud?
Jeg er åben for modspørgsmål og forslag.
/O
Hvor stort bliver det?
Hvilken tagvinkel har du tænkt dig?
Hvilken tagvinkel har du tænkt dig?
Ret træt efter dagen, så nu ved jeg ikke længere, om jeg er kommet til indsigt... 
Enk Projektet:
Verandaen bliver ca. 4m bred og 1,6m dyb, skal placeres på et symmetrisk hus, enkeltdør på 1m og 6/13 vinduer et på hver side af døren.
Aluzink, hvide snedkerier.
Enk Projektet:
Verandaen bliver ca. 4m bred og 1,6m dyb, skal placeres på et symmetrisk hus, enkeltdør på 1m og 6/13 vinduer et på hver side af døren.
Aluzink, hvide snedkerier.
Hvor stor tagfod har du tænkt?
Tagvinkel på bef. hus?
Billede af bef hus?
Tagvinkel på bef. hus?
Billede af bef hus?
Hvad sjovt JOW - også her skitseres der en veranda. Min skal sidde på den korte side af huset, som er 6,60 m, og jeg vil forsøge at få verandaen så dyb som muligt uden at æstetikken lider for meget. Ønsket er at få en dybde på 3,80-4,00 m. Mit valg af tag kommer fra, at jeg går ud fra følelsen "amerikansk veranda" og vil forsøge at få et såkaldt hipped roof-tag.
Kig gerne på tråden her på Byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/altan-...kans-veranda-som-inspiration.html#post1286947
Jeg følger dit projekt med spænding. / Mittbygg
Kig gerne på tråden her på Byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/altan-...kans-veranda-som-inspiration.html#post1286947
Jeg følger dit projekt med spænding. / Mittbygg
Ja, dette skal jo være over hovedindgangen så at sige, men der er også planer om at have samme løsning (bare andre mål, større) over terrassen.
Sidder og kæmper med at få til "hip rafter" på en god måde i mit CAD....
Tænkte at, jeg nu om aftenerne kan lave tegning så er det bare at skære i orden og montere så når det bliver tid til det, så slipper man for at spekulere på alle vinkler da....
Sidder og kæmper med at få til "hip rafter" på en god måde i mit CAD....
Tænkte at, jeg nu om aftenerne kan lave tegning så er det bare at skære i orden og montere så når det bliver tid til det, så slipper man for at spekulere på alle vinkler da....
Det skal blive meget interessant at følge. Læg gerne et cad-billede op, når du begynder at få styr på det hele. Jeg installerede cad i går, men opgav ret hurtigt, da det var for avanceret for mig. Det bliver blyant og papir som sædvanligJOW sagde:Ja, dette skal jo være over hovedindgangen så at sige, men der er også planer om at have samme løsning (bare andre mål, større) over terrassen.
Sidder og kæmper med at få "hip rafter" til at fungere godt i mit cad....
Tænkte at, jeg nu om aftenerne kan lave tegning så er det bare at kappe i orden og montere, når tiden er inde til det, så slipper man for at spekulere på alle vinklerne da....
Jeg vedhæfter et billede af et tag, der ligger nærmest, hvad jeg selv har tænkt.
Venligst
Klik her for at svare