Jeg har en tegning (se de 2 billeder) som jeg har brug for hjælp til at tolke.
I dag har jeg et loft med gipsplader, som er sømmet på en form for beklædning (rätt ord?) med cc300.
Jeg havde tænkt mig at sænke loftet og tænkte, at det er nok bedst, jeg finder loftsbjælkerne til fastgørelse, så mit nye loft ikke risikerer at falde ned.
Taget er et lavt skrånende "fladt tag".
Men jeg forstår ikke helt, hvordan "snitt tagstol" ser ud i virkeligheden.
Som jeg tolker:
Hvis jeg kigger lige op på mit loft, skal jeg altså se 2 regler med en krydsfinerplade mellem disse "tættest på mit hoved" lige bag gipspladen.
Krydsfinerpladen går derefter lige op til det næste par regler, og man kan måske sige, at den fungerer som en adskillelse mellem hver tagstol?
Kigger jeg på billedet, der angiver "snitt tagstol", siger den 2st 45x95mm + 2st 7mm. Men i alt 51?
Ved siden af denne findes "snitt balk A", som jeg desværre ikke fik med på billedet indser jeg nu.
Den angiver 3x22mm + 4 st 7mm og i alt 94, hvilket passer, så jeg mistænker, at der er en fejl i "snitt tagstol".
Kort sagt, har jeg "rätt" i, hvordan det ser ud, hvis jeg kigger "lige op", at det rimeligvis burde være 2 regler, som jeg kan fastgøre mit nye loft i?
Kort måske unødvendig info:
Jeg skal fastgøre 3st 45x145 i loftstolene (længdegående), som jeg derefter fastgør 11st 45x45 regler "tværgående".
Der skal isolering ind i alle hjørner, og egentlig ikke så meget vægt bortset fra lidt MDF på nogle velvalgte steder. Resten vil være stof, der dækker loftet.
Egentlig burde jeg måske bare springe de brede regler over og fastgøre de 45x45 regler i væggene og så have fastgørelsespunktet i loftet med stålbånd eller hvad det nu hedder.
Tips?
Spær er en form for I-bjælker, hvor livhøjden varierer mellem 300 og 440 mm for at skabe lidt fald på taget. Det, der kaldes en bjælke, er en lignende lidt kraftigere konstruktion, som vel antageligt findes som bærende linje på tværs et eller andet sted. Spærene og bjælken er monteret stående, ellers har de ikke så meget bæreevne.
Det går fint at fastgøre træ i spærenes underside. Derimod er jeg lidt tvivlende over for din undertagskonstruktion. 45x45 træ kan ikke have særlig store afstande mellem fastgørelsespunkterne, selvom de kun er svagt belastede. Generelt er det ikke hensigtsmæssigt at bruge træ med kvadratisk tværsnit i horisontale bærende konstruktioner. Man udnytter materialet bedre, hvis det er smalere og højere. Lav en målsat principskitse af, hvordan du forestiller dig undertaget, så kan du få mere konkret hjælp.
Derimod er jeg lidt i tvivl om din loftkonstruktion. 45x45 træ kan ikke have særlig store afstande mellem fastgørelsespunkterne, selvom de kun er svagt belastede. Generelt er det ikke hensigtsmæssigt at bruge træ med kvadratisk tværsnit i horisontale bærende konstruktioner. Man udnytter materialet bedre, hvis det er smalere og højere. Lav en principtegning med mål på, hvordan du forestiller dig loftet, så kan du få mere konkret hjælp.
Tak for svaret!
Jeg lavede en grovskitse. Årsagen til 45x45 bjælkerne er netop, fordi det eneste, jeg skal hænge op af vægt, er 3 strimler MDF (ca. 20x200x5900mm) samt 1 MDF-plade, som vil have en kasse til min projektor. Ude i væg-/loftkanterne vil der være isolering (190x400x5900 dvs. langs væggen).
Det skal helst være så åbent som muligt, da jeg afhængigt af rummets akustik (biografrum) gerne vil kunne indsætte diffusorer eller mere dæmpning. Alt vil blive skjult af stof. Dvs. det er meget lette ting, der vil blive hængt (sat) op i selve bæringsværket. Hvis der er brug for mere, så fastgør jeg det i bjælkerne med flere fastgørelsespunkter.
Edit: jeg tænkte at have 3 bærende bjælker (45x145) og 11 sekundære (45x45) lægter, så der bliver et CC på 60cm
Jeg er bestemt ikke professionel, så al input er ønskværdig!
Det, der er interessant, er dels afstanden mellem fastgørelsespunkterne for dine 45x45 reglar, dels hvordan de belastes og hvor. Der behøves ikke meget for at 45x45 reglarne skal begynde at synke mellem fastgørelsespunkterne.
Det som er interessant er dels afstanden mellem fastgørelsespunkterne for dine 45x45 reglar, dels hvordan de belastes og hvor. Det behøves ikke meget for at 45x45 reglarne begynder at synke mellem fastgørelsespunkterne.
Jeg forstår.
Eftersom tagbjælkerne går hver 1,2m så bliver fæstepunkter for 45x145 jo det langs med langvæggen. Derefter bliver det delt på bredden af rummet.
I dag sidder der jo en eller anden form for planke (glespanel?) med cc300 tværgående tagbjælkerne som gipsen sidder fast i. Jeg kunne fæstne mine 45x45 reglar i disse med hjælp af montagebånd eller eventuelt en vinkelbeslag for "av växling" hvis det er den rigtige betegnelse. Jeg tænkte, at 45x45 reglarne ville agere stivere end fx 28x70 glespanel.
Men så må jeg nok reducere CC afstanden på 45 reglarne til 450. Så burde det være ret holdbart og ikke svigte overhovedet, hvis jeg i fremtiden beslutter mig for at have mere Mdf eller gips.
Det er ikke c/c-afstanden mellem 45x45 reglerne, der er interessant, men afstanden mellem deres fastgørelsespunkter. En 28x70, som er stillet på højkant og indeholder lige så meget materiale som 45x45, er betydeligt stivere mod nedbøjning. For 45x45, der også tager en lille belastning, er 1,2 meter mellem fastgørelsespunkterne for langt. Med tiden kan den blive tydeligt bølgeformet, især hvis den er af dårlig trævarekvalitet (hvilket de fleste 45x45 er).
Det er ikke c/c-afstanden mellem 45x45 lægterne som er interessant, men afstanden mellem deres fastgørelsespunkter. En 28x70 som er stillet på højkant og som indeholder lige så meget materiale som 45x45 er betydeligt stivere mod nedbøjning. For 45x45 som tager en lille laste er 1,2 meter mellem fastgørelsespunkterne for langt. Med tiden kan den blive tydeligt bølgeformet, især hvis den er af dårlig træmaterialekvalitet (hvilket de fleste 45x45 er).
Har du noget forslag til, hvad jeg bør gøre?
Jeg vil helst have trælæger.
Måske bytte mine primære lægter ud med 45x120 og derefter sekundære mod 45x70. Begge stående på højkant. Og samtidig måske tilføje en primær lægte til som yderligere fastgørelsespunkter.