Har hyret byggefirma til renovering af køkken.

Blandt andet opsætning af ny væg (regel, osb, gips), konstruktion af ventilationskanal tæt på loftet (emhætten skulle flyttes sidelæns) og montering af underskabe plus bordplade (ca. 4 m lang). Flisebelægning skulle vi selv tage os af.

Afsluttende inspektion, og vi siger ok, da alt ser godt ud visuelt. Vi kontrollmåler ikke noget, da vi mener, at vi har købt tjenesteydelser som ovenfor.

Skal til at lægge fliser (mellemrum mellem bordplade og vent kanal er ca. 120 cm), og opdager så, at bordpladen ikke er helt vandret. Vinkel mellem væg og bordplade er sådan, at en hyldeplade på knap en meter, der står på højkant på bordet, hælder 7-8 mm væk fra lodlinjen i overkanten. Når vi sætter spørgsmålstegn ved dette, får vi besked om, at det er en afvigelse inden for normen. Løsningen skal være, at man ved flisebelægning starter i det laveste punkt og derefter kapper øvrige fliser i bunden for at give en lige linje i toppen. Passer dette virkelig?

De fik et tomt køkken at starte med, så ingen hensyn har skullet tages til gamle skævheder, de har kunnet rette vægge og underlag op, som de ville.

/alacs

Lyder mærkeligt når du siger, at bordpladen ikke er horisontal. Hælder den virkelig? At tag og vægge kan være skæve kan jeg forstå, men at man ikke sætter skabe og bordplade i vater???

Væg er ok (loddet med "sten og snor") men bordpladen er højere i den ene ende. Det ser ud til, at bordpladen er ok fra den ene side frem til udtag til kogeplade (ca. 280 cm fra venstre kant), derefter fra kogeplade til højre kant (120 cm) hælder den opad. Skal låne laserpas og se, hvordan det ser ud. Skal se, om jeg kan ordne foto senere.

Lyder jo lidt mærkeligt. Det vigtigste ville dog være at vide, hvor meget bordpladen hælder i mm per meter. Det burde vel måske kunne regnes ud matematisk, hvis man kender målene på hyldeplanet du bruger. En retstige ville jo være det bedste at kontrollere med...

Hvis hældningen ikke er alt for stor, ville jeg hellere gøre flisearbejdet lige ved at korrigere nederst med en blød fugemasse, dvs. sætte fliserne ud fra det højeste punkt. Men det afhænger jo som sagt af, hvordan det ser ud...

Frebbe sagde:
Om hældningen ikke er alt for stor, ville jeg hellere lægge fliserne lige ved at korrigere nederst med en blød fuge, dvs. sætte fliserne ud fra det højeste punkt. Men det afhænger som sagt af, hvordan det ser ud...
Ja, det *hælder* mod at vi gør som du siger. Skal som sagt fikse en laserpass for bedre at se, hvordan det varierer over de 4 meter, det drejer sig om. Er det primært i den ene kant, laver vi måske korrigeringen som du siger. Blød fuge skal vi jo have under alle omstændigheder - den må bare ikke blive urimeligt høj på dele af bænken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.