Har to spørgsmål om indendørs loft:

Vi har fået byggetilladelse til en tilbygning. På konstruktionstegningen har konstruktøren tegnet gipsloft i hele tilbygningen, selvom vi har panel i det eksisterende. Vi vil jo gerne have panel, men for at være sikker vil jeg høre, om der findes brandregler for nybyg, der kræver, at man har gips?

I vådrummet har han sat foliebelagt spånplade (hvilket jo taler imod brandspørgsmålet...). Hvis man sætter panel, skal man så have noget under i stedet for det "foliebelagte"?

Jeg kunne selvfølgelig spørge konstruktøren, men det var en mærkelig mand, der ikke var så opmærksom på sit arbejde, men mere bekymret over, hvordan vi "driver" vores tilbygningsprojekt.

Hele huset er en brandcelle, og så er der ingen krav om brandadskillende mellemdæk, hvis jeg har tolket reglerne korrekt.

Kan aldrig forestille mig, at du har brug for gips bagved, hvis du bor i villa. Gips tegnes jo ofte ind, fordi typisk 95% vil bruge det.

tak, virker rimeligt så da kører vi på. Hvordan er det med spørgsmål 2 da. Gætter på at det folierede er for at stoppe damp. Hvordan gør man bagved paneltaksystem?

Folien er jo for at få en anden overflade og slippe for at male. Det er dampspærre bagved man skal have, men kun på overetagen. I skal også plastre de nye ydervægge ikke? Der bruger I samme som der.

Aha! Det er plast både i vægge og loft, så da er det bare at køre på med panelloftet.
"folierad" lød mere funktionelt end æstetisk :)

huggan sagde:
Folien er jo for at få en anden overflade og slippe for at male. Det er dampspærre bagved, man skal have, men kun på overetagen. I skal plastre de nye ydervægge også, ikke sandt? Så bruger I det samme som der.

Man skal ikke have plast i ydervægge, der forsynes med en heltæt tætbelægning i vådrum.

cecar33 sagde:
Man skal ikke have plast i ydervægge, der forsynes med en heltæt tætning i vådrum..
Der er delte meninger om denne sag.

Om det kan man læse i?

Det er OK at have plasten tilbage, hvis man bruger tilstrækkeligt tætte tætningslag, f.eks. moderne foliesystemer.

Senest redigeret:
Nja alt kan diskuteres, men det ovenstående link henviser til en væg med rullet tætningslag udført 2005-2006, så det er ikke relevant.
Et tættere tætningslag løser vel heller ikke problemet med fugt mellem tætningslagene. Væggen består jo af vådrumsplader, plyfa, regler, 45 mm isolering og plast (diffspærre), så der er jo mulighed for normal fugtvandring ind i konstruktionen fra siderne, ovenfra og nedefra, og det bliver så siddende mellem disse tætningslag. Hvis man fjerner diffspærren, bliver det korrekt og samme princip som øvrige ydervægge tætningslag/diffspærre på indersiden.

Kan fugten komme der fra siderne, så kan den også komme derfra. Det vigtige er, at ingen fugt tilføres ved at komme igennem tætningslaget, og det anses det ikke for at gøre med moderne tætningslag.

BVK siger, at hvis man har folie eller plastmatta som tætningslag, bliver der ingen problemer med dobbelte dampspærre.

Derimod, hvis man ruller det vandsikre lag, skal man finde en løsning, og det er ikke godt at fjerne plasten i ydervæggen, som jeg sagde før.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.