Som I kan se på billederne, har vores altansøjler brug for lidt kærlighed, så med andre ord er det tid til at skifte dem ud...
Dimensionen på de eksisterende (og nye) søjler er 120x120.
Jeg undrer mig over, om nogen har tips til, hvordan jeg får søjlerne lidt op fra soklerne. Jeg har kigget på en masse forskellige søjlesko, men ingen føles rigtig gode... De mere robuste varianter, der passer til mine søjler, kræver et ret stort hul direkte ned i soklen. Jeg har ikke adgang til en så stor boremaskine/hulsav og er tvivlsom om, hvorvidt soklen kan klare indgrebet overhovedet, eller om den revner.
Det, der mentalt føles bedst lige nu, er en søjlesko på plade, som denne;
Nogen der har andre tips til sko eller helt andre løsninger måske? Grundtanken er at beskytte den nederste del af søjlen mod fugt og vand. Jo enklere/billigere løsning, jo bedre, som amatør overarbejder jeg sommetider ting... ;-) Har en masse jernskrot derhjemme, så jeg kan eventuelt konstruere noget på stedet.
Sandsynligvis vil du blive begrænset i dit udvalg af dimensionen.
Ville det være tænkeligt at fræse/hugge udskæringer i stolperne nedad for at kunne komme ned på fx 90mm og bruge såkaldte D-stolpesko (eksempel fra Biltema)?
Sådanne har jeg brugt til stolperne på vores veranda.
Bliver det ikke vanvittigt grimt med stolpesko med "fod" og gevindet stang ifølge billedet ovenfor? På en terrasse kan man ofte gemme stolpesko, men her er de meget synlige.
Jeg ville forsøge at konstruere noget æstetisk tiltalende ved hjælp af stålprofiler og svejsning.
Står stolperne løst i dag, eller er de fastgjort med noget usynligt metalbeslag?
(Kan gætte på f.eks. en ståldub i midten.)
Er stolperne homogene (=en stamme), eller er de sammensat af smallere reglar brædder? (Det ser ud som om det evt kunne være sammensatte stolper, men det kan jo også være revner...?)
Har du overvejet kun at skifte den nederste del (ca. 0,5-1m)?
Passende da til trykimprægneret.
(Denne operation er nemmere, hvis stolpen er sammensat.)
Personligt havde jeg af æstetiske grunde undgået synlige metalbeslag på en så fin solid gammel bygning.
En kraftig gängstång har været brugt som "anker" og stikker op fra plinten. Må overveje lidt over påskehelgen.
Hvis der er nogen, der har et godt/flot forslag til løsning modtages det gerne. ☺
Sæt en møtrik på gevindstangen, så får du op stolpen et stykke. Usikker på hvordan det bliver med belastningen, da du ikke får anlæg på hele overfladen.
Ja, for at få den op et par centimeter fra plinten, så stopper det med at være en fugttransport derimellem.
Og finjusteringen af højden kan gøres der også.
Kan jeg ignorere mutteren rent fugtmæssigt, og bare bruge en eller to firkantede skiver model større? Måske en lidt dårligere fugtløsning, men tænker at det giver bedre lastfordeling/bæreevne og alligevel forhindrer det meste af vand/fugt.
Det som forårsagede problemet er jo, at fundamenterne er fejlkonstrue- retirede i forhold til fugten, og de er jo ikke æstetisk tiltalende... synes jeg. Jeg ville kun have udskiftet en meter af stolperne og kappet fundamenterne i jordniveau, hvis de sidder godt fast ned til frostfrit.
Derefter ville jeg have støbt et armeret tillæg i de rigtige mål til stolpen, så der ikke kan samle sig sne eller vand.
Så ville jeg have sat en lille plade, så rindende vand ikke påvirker.
Brug en japansav og lav en flot fugtsikker samling, som du limer med epoxy.
Nye stolper på plads, tak for alle tips og råd. Tog 2 stk. fladskiver, model større, som sammen gav en åbning på lige over 1 cm mellem fundament og søjle.
Søjlerne satte jeg i beckers imprægneringsolie ca. 30 minutter (kun den nederste ende træet, den øverste ende imprægnerede jeg med pensel). Så grundede jeg med beckers grundmaling v og færdigmalede 2 gange med beckers max. Med lidt regelmæssig kærlighed håber jeg, de holder livet ud... Nu er resten af altanen dog nødt til at blive pæn, så den matcher de nye stolper... 😊
"Nu må resten af altanen dog gøres pænere for at matche de nye stolper... "
Ja, så der er det, når man renoverer gamle huse. Man begynder i den ene ende, og så tager det aldrig slut. Og skulle man være hurtig og ihærdig og komme hele vejen rundt, så er det sandsynligvis tid til at gøre det første, man renoverede, pænt igen...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.