C
Alternativt bruger du klassiske sargsprintar og skruer pladen direkte i sidestykkerne.
Skematisk tegning af klassiske sargsprintar med gevindskruer og møtrikker, der fastgøres til sidestykkerne i et byggeprojekt.
 
  • Synes
tobbew
  • Laddar…
Ja, det går jo også. Jeg ville undgå synlige skruehoveder, men sådan en der er jo ikke særlig grim.

Hvordan som helst - jeg har nu købt de der støttevinkler fra IKEA, samt meget korte skruer ("systemskruer"?), de som følger med mange af deres produkter.

Inden for nogle dage skal jeg nok have testet. Men først skal den nederste bordplade komme på plads. Det er første skridt.
 
Et designspørgsmål:

Skal dækpladerne
1) gå op i niveau med toppen af bordpladen
2) eller skal de gå lidt forbi med en cm og skabe en kant?
3) slutte lige under bordpladen, som hviler på dækpladerne og dermed bliver et par cm længere?

Min oprindelige idé var, at de skulle gå lidt forbi af to grunde:

1) Det vil skabe en lille kant, så hvis der ligger ting ovenpå, er det måske mindre sandsynligt, at de glider af (et halvgodt argument, da de stadig kan glide af fremad, som mangler en kant)

2) Det vil give en pæn afslutning, tror jeg. Jeg har en idé om, at dækpladerne (fra IKEA) har malede ender. Så sætter man skærekanten nedad og den pæne side opad. Hvis det nu er sådan, at begge ender leveres umalede, så holder dette argument ikke, og i så fald ville jeg sætte dækpladen i niveau med bordpladens top og skaffe en hjørneliste.

3) Der er jo en bordplade under maskinerne også, den ligger mellem dækpladerne (120 cm bred), hvilket gør, at hvis denne øvre plade også er 120 cm bred, så flugter de pænt med hinanden. Det kan komme til at se mærkeligt ud, hvis den øvre plade hviler på dækpladerne og dermed bliver cirka 122,6 cm bred.
Dette argument gælder både for alternativ 1 og 2.

Hvad synes I er pænest, alternativt smartest?
Diagram der viser tre måder at installere en bænkskive på: 1) flugt med overkanten, 2) går en cm forbi, 3) slutter under bænkskiven.
 
Senest redigeret:
Siderne slutter naturligvis under bordpladen, så slipper hele arrangementet at hænge i skruerne. Bordpladen kan med fordel stikke ud et par millimeter, det ser bedst ud. At ting ruller af bænken, må du løse med tape og tyggegummi.
 
  • Synes
tobbew og 1 anden
  • Laddar…
Ingen dæksider eller overliggende bænk på plads endnu, jeg skal først forsøge at få en særlig sokkel fremstillet på snedkeri, som jeg tænkte at dæksiderne skal stå på, så det bliver konsekvent rundt hele rummet.

Men vaskemaskinen og dens bænk er i hvert fald på plads!

16807525_829271077212615_197092223343365132_n.jpg

Læs mere på husets facebooksida:
https://www.facebook.com/etthundratolvan/posts/829275587212164
 
Et alternativ til fastgørelse af bordplade, der skal "svæve", som er ret arbejdsom:

Konstruer konsoller:

Find de stående stolper (mindst 2 stk) bor et 20mm hul mindst 100mm ind i væggen.

Køb 2 stk 20mm solid stang/rørprofil 600mm lange og en fladjern 30x4x200mm.

Bor et 20mm hul midt i fladjernet samt undersænk skruerhuller i hjørnerne. Skub fladjernet på stangen/rørprofilen 100mm ind og svejs det fast.

Monter konsollerne:

Skub konsollerne ind i hullerne i væggen og skru dem fast.

Forbered bordpladen:

Brug overfræseren og fræs to (eller hvor mange du nu har brug for) spor 500x20mm 20mm dybe.

Monter bordpladen:

Læg bordpladen og lås den fast med enten stærklim eller tyndere låsbeslag, som du skruer fast nedefra.

Voilà! En svævende bordplade, der tåler en del belastning afhængigt af stangens/rørprofilens hærdning!
 
  • Synes
tobbew
  • Laddar…
Jeg har et lignende spørgsmål og håber, at nogen hurtigt er aktiv i tråden.

Jeg skal montere en bordplade på væggen (flisebelagt væg), og jeg undrer mig over, hvad jeg skal bruge for at den kan holde til, at en baby-2-årig ligger på bordpladen til bleskift.

Har også overvejet at have et skab under vasken.

Mine muligheder er:

1. Reglar 45x45 på langsiden samt kortsiderne.

2. Fyrretræliste 19x27 på langsiden samt kortsiderne

3. Beslag fra Svedbergs
https://www.svedbergs.se/products/b...badrumsmobler/vinkelbeslag-tvatt-tork-102634/

Eller fra IKEA
https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-stoedbeslag-foer-baenkskiva-foerzinkad-70274628/

2 i bagkanten og 1 på hver kortside.

Det vigtigste er, at det skal kunne holde til, at et barn ligger på den som sagt.

Taknemmelig for svar!
 
Fulkemisten
Det er desværre OT og skittråkigt. Men... vil virkelig stærkt anbefale at ikke have et så stort barn (eller noget barn overhovedet) på en flade 90 cm over gulvet ved skift. Risikoen for fald og skader er måske lav, men stadig meget unødvendig at tage.
 
  • Synes
TorbjörnD
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Det her er desværre OT og skidekedeligt. Men... vil virkelig stærkt anbefale, at man ikke har et så stort barn (eller noget barn overhovedet) på en overflade 90 cm over gulvet ved skift. Risikoen for fald og skader er måske lav, men alligevel meget unødvendig at tage.
Hvor plejer du at skifte ble på et barn, på gulvet?
 
Fulkemisten
Ja faktisk på gulvet da det drejede sig om sådant. Det er alt for almindeligt med hovedskader og andre kedeligheder, når børn er faldet ned fra puslebord. Særligt efter at de er blevet så store, at de har lært sig at vende sig og rulle rundt og have sig. I al velmening.
 
  • Synes
TorbjörnD
  • Laddar…
M Mikaeland sagde:
Jeg har et lignende spørgsmål og håber nogen snart er aktiv i tråden.

Jeg skal montere en bordplade i væggen (flisebelagt væg) & jeg undrer hvad jeg skal bruge for at den skal være i stand til at klare en baby-2-årig ligger på bordpladen til bleskift.

Har også overvejelser om at have et skab under vandhanen.

Mine muligheder er:

1.Reglar 45x45 på langsiden samt de korte sider.

2.Fyrliste 19x27 på langsiden samt de korte sider

3.Beslag fra Svedbergs
[link]

Eller fra IKEA
[link]

2 i bagkant & 1 på hver sin korte side.


Det som er det primære er, at den skal holde til at et barn skal ligge på den som sagt.

Taknemmelig for svar!
Har du væg både i bagkant og på hver side, dur nok hvad som helst af det der, givet at bredden på pladen ikke er flere meter.

Har du ikke væg på nogen af siderne, har du brug for en konsol som støtte, typ som nedenfor.
En hvid metalvinkelbeslag vist mod en neutral baggrund, brugt som støtte til hylder eller overflader uden sidestøtte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Har du væg både i bagkant og på hver side, duger nok hvad som helst af det der, givet at bredden på pladen ikke er flere meter.

Har du ikke væg på nogen af siderne, har du brug for en konsol som støtte, typ ifølge nedenfor.
[billede]

Tak, har væg i bagkant samt begge sider.
Spørger dig også:
Findes der noget mål på cirka hvor langt ind reglarne sidder? Tænker hvilken længde man skal have på skruen for at den skal fæste.
 
Har du kakler og gips, er der nok ca. 2 cm til reglen. Tænk på, at du måske perforerer en vådrumsmembran i et badeværelse, hvis du skruer i det. Hvis det nu er et badeværelse.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Har du kakel och gips lär det vara ca 2 cm til reglen. Tænk på at du måske perforerer et tætningslag i et badeværelse også hvis du skruer i det. Hvis det nu er et badeværelse.

De stemmer er en vaskerum. Det var lidt græsk for mig med at perforere et tætningslag, hvad betyder det?

Havde tænkt på at trykke silikone i hullet derefter stokke & så skrue skruen ind, har jeg løst det problem så?
 
Er det et vådrum har man normalt en vådspærre bagved fliserne, og det skal helst være tæt. Silikone burde række godt til at tætne med på væggen i et vaskerum. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.