Jeg er i gang med at bygge et vaskerum, hvor vaskemaskine og tørretumbler skal stå hævet på skabe.
Den del begynder at tage form, men udfordringen kommer her:
Vaskemaskinerne skal stå på en bordplade, der hviler på skabe, intet mærkeligt.
Ovenpå vaskemaskinerne, men ca. 10 cm oppe, skal der også være en plade, med afstand ned til maskinerne. Denne plade ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal fastgøre - men jeg har en idé.
I bagkanten, inde mod væggen, kan jeg montere en liste, som pladen hviler på.
På siderne tænker jeg, at dækpladerne går op til jævn med overkant af bordpladen, alternativt en centimeter forbi, hvis man vil have en kant, der holder ting på plads.
Forskellige tanker
1) Man kunne skrue bordpladen fast ved at skrue sidelæns gennem dækpladen.
Men det bliver svagt (man kan nok ikke lægge tunge ting ovenpå), og dækpladen bliver grim. Dårligt.
2) Lime en lille liste fast på indersiden af dækpladen eller skrue på indersiden, som bordpladen hviler på.
Men eftersom maskinerne er næsten 60 cm brede, skal dækpladerne flyttes ud for at maskinerne kan være der. Vinkeljern kunne måske gå, spørgsmålet er bare, hvordan man får dem fast i dækpladen. Måske kan de limes?
3) Jeg monterer dobbelte lag dækplader, hvor det inderste lag er lidt lavere, som bordpladen hviler på, og det ydre går op forbi og dækker bordpladens ende (og eventuelt lidt forbi, ifølge tidligere beskrivelse).
Ingen løsning føles helt perfekt, hvordan tænker I?
Jeg vedhæfter en skitse af min originaltanke ifølge løsning 3:
Man kan sætte en friside mellem underskabene, som går op og støtter den øvre bordplade, så plejer det at fungere med møbelvinkler og typ spax 4x12 til indvendig sammenføjning.
Sæt ikke en liste i bagkanten, sæt tre solide metalvinkler, en mellem maskinerne og en i hver yderkant. Brug gerne noget med en tværstang på. Jo længere vinkler, desto mere stabile.
Tak for alle gode tanker. Hvad findes der for passende skrue til f.eks. vinkeljern som er ca. 10mm? Har aldrig arbejdet med så korte skruer. Overfladesiden er 13mm.
Tak!
Tak for alle gode tanker. Hvilken passende skrue findes der til f.eks. vinkeljern, der er ca. 10 mm? Har aldrig arbejdet med så korte skruer. Overfladen er 13 mm.
Tak!
Vinkeljernene skal nok med fordel monteres på væggen.
Jeg har lige sat en lignende konstruktion op. Jeg satte grovere vinkelbeslag i væggen, skruede i vægreglerne med træskruer 5x70 eller noget lignende.
De stående plader (i dit tilfælde gavlplader) slutter under bordpladen, så denne stikker ud en centimeter udenfor. Til fastgørelse brugte jeg möbelvinkel. Jeg vil tro, at du med fordel kan støtte dine gavlplader mod væggen med dito möbelvinkel og passende gipsankare hvis det er en gipsvæg.
Jeg brugte forsænkede træskruer uden skærende spids, en mm kortere end pladens tykkelse. Mine plader var melaminbelagte, så jeg bankede skruens spids gennem overfladen, inden jeg skruede den i med en skruetrækker. Glem skruemaskine til sådan småt.
Løsningen med dobbelte dækkeskiver er vel OK. Jeg har gjort det sådan. Ganske vist kun på én side, men ifølge samme princip. I bagkanten har jeg et par kraftige vinkeljern skruet i væggen, og i forkanten (hjørnerne) kun små møbelvinkler for at holde bordpladen på plads.
I bagkanten kan jeg lige så godt have vinkeljern, det bliver også fint.
På siderne ("gavlene"), kan jeg forestille mig både vinkeljern, liste, eller at dæksiden slutter under og bordpladen går forbi udenfor. Jeg tænker dog, at den er så grim, den åbne side (snittet fra kapningen). Men det går jo at sætte en hjørneliste eller sådan noget.
jeg må gruble lidt, tak for fortsat inspiration.
Lige nu hælder jeg til at anskaffe en hjørneprofil, som Patrik Lidstedt tipstede om. Føles rigtigt, bare det går at få den fast på en god måde.
Robuste vinkelbeslag i bagkanten i væggen, mindst et af dem i en regel.
På kanterne, i de 13mm tykke dæksider, sætter jeg vinkelbeslag og systemskrue i henhold til Ikeas model. Jeg tænker, at måske både beslag og skrue også limes.
Så kan man måske stille en bakke sodavand (findes sådanne stadig? ) derpå uden at være nervøs også.
Det føles robust.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.