1,981 læst ·
21 svar
2k læst
21 svar
Tips til løsning af dørfoder ved opvaskemaskine
Hej,
mellem køkken og bryggers har jeg en foldedør. Denne dør vil jeg fjerne og erstatte med en almindelig indvendig dør. At få en indvendig dør der er ikke noget problem.
Problemet, som jeg ser det, opstår, når jeg skal lægge dørfoder. Opvaskemaskinens låge vil ramme det nærmeste foder, når den skal åbnes. Det er simpelthen for stramt.
Tjek vedhæftede billeder.
Tips til, hvordan jeg kan løse dette?
mellem køkken og bryggers har jeg en foldedør. Denne dør vil jeg fjerne og erstatte med en almindelig indvendig dør. At få en indvendig dør der er ikke noget problem.
Problemet, som jeg ser det, opstår, når jeg skal lægge dørfoder. Opvaskemaskinens låge vil ramme det nærmeste foder, når den skal åbnes. Det er simpelthen for stramt.
Tjek vedhæftede billeder.
Tips til, hvordan jeg kan løse dette?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Hvor tyk er væggen? Karmen er vel ca. 90-95mm dyb. Du kan ikke jævne den med køkkenvæggen uden den skal jævne med hvad der nu er bag døren. Den smalleste liste du kan købe er 8mm, men det er selvfølgelig muligt at kløve en fodliste med en bordsav til omkring 3mm, så den kan få plads.
Som sagt så er den tyndeste karm 68mm. Er din væg for eksempel 95, så flugter du karmen mod væggen inde i bryggerset, så kan du støde listerne, der er på køkkensiden, mod døråbningen i stedet for at de ligger ovenpå væggen.
Men med tanke på typen af dør, der sidder nu, kan man antage, at du ikke har så tyk væg, at dette er en mulighed.
En variant er da at gøre som i eksemplet ovenfor, men at karmen stikker ind et stykke i bryggerset, så må man løse problemet dér i stedet. Enten med lister eller bygge på væggen måske.
Ellers løser fugemasse rigtig meget. Spring listerne over og fug/mal det hele ind. Risikoen er dog, at det revner med tiden, men så kan man trække en runde med fugemassen igen. Eller brug tec7 i stedet for fuge. Så slipper du nok for problemet med revner, men døren bliver besværlig at fjerne den dag, det skal gøres
Men med tanke på typen af dør, der sidder nu, kan man antage, at du ikke har så tyk væg, at dette er en mulighed.
En variant er da at gøre som i eksemplet ovenfor, men at karmen stikker ind et stykke i bryggerset, så må man løse problemet dér i stedet. Enten med lister eller bygge på væggen måske.
Ellers løser fugemasse rigtig meget. Spring listerne over og fug/mal det hele ind. Risikoen er dog, at det revner med tiden, men så kan man trække en runde med fugemassen igen. Eller brug tec7 i stedet for fuge. Så slipper du nok for problemet med revner, men døren bliver besværlig at fjerne den dag, det skal gøres
A Albans doktor sagde:Som sagt så er den tyndeste karm 68mm. Er din væg eksempelvis 95 så sætter du karmen mod væggen inde i bryggerset, så kan du tilpasse listerne som bliver på køkkensiden mod døråbningen i stedet for at de ligger uden på væggen.
Men med tanke på typen af dør som sidder nu kan man antage at du ikke har så tyk en væg at dette er et alternativ.
En variant er så at gøre som i eksemplet ovenfor men at karmen stikker ind et stykke i bryggerset, så må man løse problemet der i stedet. Enten med lister eller bygge på væggen måske.
Ellers løser fugemasse rigtig meget. Spring listerne over og fug/mal alt ind. Risikoen er dog at det revner med tiden men så kan man tage en omgang med fugen igen. Eller brug tec7 i stedet for fugemasse. Så slipper du nok for problemet med revner men døren bliver svær at fjerne den dag det skal gøres![]()
Hej!I ImTheBeast sagde:Hej,
mellem køkken og bryggers har jeg en foldedør. Denne dør vil jeg fjerne og erstatte med en almindelig indvendig dør. At få en indvendig dør derhen er ingen problemer.
Problemet, som jeg ser det, opstår når jeg skal montere dørgerigt. Opvaskemaskinens låge vil støde imod den nærmeste gerigt, når den skal åbnes. Det er simpelthen for tæt.
Se vedhæftede billeder.
Tips til hvordan jeg kan løse dette?![]()
Du kunne eventuelt flytte karmen lidt ind, så den ikke ligger i plan med køkkenvæggen men lidt inde og så liste rundt i døråbningen. Hvis karmen stikker ind i bryggerset, må du tage den fra hinanden og skære den ned, så den flugter med væggen i bryggerset. Døren vil da åbnes ud i køkkenet. Flyt den bare ind så meget, at listen får plads, ellers kommer døren måske ikke til at kunne åbnes helt.
Måske det samme som andre har sagt, men som jeg ikke har forstået…🤔
Tak for tipsene!
Jeg har noget at gå på nu. Skal se om jeg kan finde den rigtige dørstørrelse uden at behøve reglar på nogen side. Det bliver, at jeg tilpasser karmen mod vaskerummet, og der bliver en nedforsænkning på køkkensiden.
Jeg tror på dette
Jeg har noget at gå på nu. Skal se om jeg kan finde den rigtige dørstørrelse uden at behøve reglar på nogen side. Det bliver, at jeg tilpasser karmen mod vaskerummet, og der bliver en nedforsænkning på køkkensiden.
Jeg tror på dette
Stødte på et problem. Med tærsklen.
Efter som jeg har købt en 68mm dørkarm, så passer tærsklen ikke længere. Dels går laminatgulvet ikke hele vejen ind under den tidligere tærskel, men det løste man med en kvarttærskel for at tildække sprækken. Men med den nye tærskel går gulvet absolut ikke ind under tærsklen, da den kun er 68mm dyb.
Kan man finde en dybere tærskel til en 68 mm karm????
Efter som jeg har købt en 68mm dørkarm, så passer tærsklen ikke længere. Dels går laminatgulvet ikke hele vejen ind under den tidligere tærskel, men det løste man med en kvarttærskel for at tildække sprækken. Men med den nye tærskel går gulvet absolut ikke ind under tærsklen, da den kun er 68mm dyb.
Kan man finde en dybere tærskel til en 68 mm karm????
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
Køb en bredere og længere tærskel og tilpas den.I ImTheBeast sagde:Stødte på et problem. Med tærsklen.
Efter som jeg har købt en 68mm dørkarme så passer tærsklen ikke længere. Dels så går laminatgulvet ikke hele vejen ind under den tidligere tærskel, men det løste man med en kvarttærskel for at dække hullet. Men med den nye tærskel så går gulvet absolut ikke under tærsklen pga. den kun er 68mm dyb.
Kan man finde en dybere tærskel for en 68 mm karm????
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
Imellem tænkte jeg. Save den til bare. Eller læg et stykke under som foreslået også. Skal du have falset tærskel så må det vel blive det med et egetræsstykke foran, som dækker sprækken til klinkerne.I ImTheBeast sagde:
I bagklogskabens lys kunne jeg måske have købt en 92mm dørkarm, men det er virkelig på et hængende hår mod dørkarmen, når opvaskemaskinen skal åbnes. Alt skal virkelig være præcise mål. Jeg har ikke engang 1mm i margen mellem opvaskemaskine eller foder. Men hvis det havde fungeret, får man jo automatisk en bredere tærskel også. Jeg ville dog stadig have brug for en tærskelforlænger for at dække gulvspalten.
Med 68mm dørkarm har jeg margener.
Jeg behøver også at lægte siderne på døråbningen for at mindske hullet. Nu har jeg 35mm på hver side, når karmen er på plads. Det bliver lidt underligt, når foderet skal på plads, og sømmene ikke har noget at blive sømmet ind i bortset fra karmen. Til dette har jeg 70mm karmeskruer. De føles korte, når døråbningen er så stor.
Eller hvad synes I?
Med 68mm dørkarm har jeg margener.
Jeg behøver også at lægte siderne på døråbningen for at mindske hullet. Nu har jeg 35mm på hver side, når karmen er på plads. Det bliver lidt underligt, når foderet skal på plads, og sømmene ikke har noget at blive sømmet ind i bortset fra karmen. Til dette har jeg 70mm karmeskruer. De føles korte, når døråbningen er så stor.
Eller hvad synes I?
Jeg havde gjort det, som nogen nævnte tidligere. Køb et stykke eg og læg mellem tærsklen og gulvet, den skal være så bred, at den dækker det gamle køkkengulv ca: 15mm. Sav ud eller fræs et spor på undersiden, så egestykket ligger på undergulvet, mod tærsklen og ind over køkkengulvet. Tilpas sporet, så der bliver en sprække i sporet mellem køkkengulvet og egestykket, så køkkengulvet kan bevæge sig (4-5mm)I ImTheBeast sagde:Nu i efterhand måske jeg burde have købt en 92mm dørkarm, men det er virkelig på håret mod dørfoderet, når opvaskemaskinen skal åbnes. Alt skal virkelig være præcise mål. Har ikke engang 1mm i margen mellem opvaskemaskine eller foder. Men hvis det havde fungeret, så får man jo per automatik bredere tærskel også. Ville dog stadig have brug for en tærskelforlænger for at dække gulvspalten alligevel.
Med 68mm dørkarm har jeg margener.
Jeg behøver også at afstive siderne på døråbningen for at mindske hullet. Nu har jeg 35mm på hver side, når karmen er på plads. Det bliver lidt knudret, når foderet skal på plads, og sømmene ikke har noget sted at spigres ind udover karmen. Til dette har jeg 70mm karmeskruer. Virker korte, når døråbningen er så stor.
Eller hvad synes I?


