Mikael_L
Jeg behøver at fjerne ca. 8 mm langs hele vejen af en allerede monteret dørkarm, der er malet med flere lag maling. Dette for at få plads til en Kulokabel, også forbi et stort spejl, der ligger tæt op ad karmen og dermed forhindrer, at jeg bare kan fastgøre udenpå karmen som normalt.

Karmen har omtrent denne profil, og det er ved den røde streg, der skal fjernes:
Profil af et dørfoder med et rødt lodret streg markeret til højre, der viser sektionen, der skal fjernes.

Spejlet, der er i vejen, kan tages ned, men det skal tilbage på samme sted bagefter.

Tips til hvordan jeg kan gøre det.
Jeg har dykker-sav med skinne, håndoverfræser, multimaskine (pmf180), japansav osv. i mit værktøjsarsenal. Og noget nyt kan eventuelt også anskaffes, hvis det er den eneste eller absolut bedste måde at løse det på. Alt skal males efterfølgende, så overfladen behøver ikke at reddes.

Jeg har kun et meget dårligt billede, det er denne karmes højre side, der skal fræses ned ca. 8mm.
Billede af et malet dørforing, som skal fræses ned cirka 8 mm på højre side for at få plads til en kabel, der skal gå forbi en stor spejl.

En multicutter gør det jobbet.
En Bosch multicutter til skære- og slibearbejde, set fra siden med et blad fastgjort til mæssinghovedet.

Jeg tror, at det er vanskeligt at få det pænt med en multimaster - i min bog er den bedst, når man saver mod fiberretningen og ikke langs med fibrene. Jeg ville nok prøve at få et anslag på foderet og så køre med håndoverfræseren. Bare en overvejelse - hvis du skal gøre overfladen om, hvorfor fjerner du så ikke bare foderet forsigtigt og saver med bordrundsav eller dykkerundsav?

Ja, multicutter hvis du skal save på stedet, men med det halvmåneformede savklinge.

Kan du fjerne foderet, bliver problemet jo mindre.

ullberg
Givet at vi taler om en liste og ikke et helt huskompleks:

Hvis listeoverfladen er så plan som din skitse antyder, ville jeg placere en retstav eller lignende ovenpå listen, klemme den fast gennem døråbningen og lade multimaskinen køre langs den. Man skal selvfølgelig holde øje med vinklen, men det føles alligevel håndterbart (og lettere end for eksempel at sætte hele sengsaven med skinne op på væggen...)

Måske bliver det lettere, hvis man sætter bladet i ~90 graders vinkel, så maskinen kan køre langs skinnen i stedet for at stå lige ud, det kan dog blive mere besværligt i enden af listen

/U

Multicutters fungerer ret godt, når man kan køre ned i profilsporet.

parallelanslag på fræseren ville jeg foretrække. Så multimaskinen nederst mod gulvet.

Mikael_L
Jeg takker så meget for alle tips.

Jeg undrer mig om jeg skal prøve med multimaskinen alligevel. At holde det enkelt er selvfølgelig en dejlig tanke. At skulle rigge skinner kan tage sin tid.
At bruge det halvmåneformede blad må jo være godt, styrer vel lige bedre?

Dremel dsm20 ville jeg bruge til sådanne opgaver. Ikke lige nemt at få det lige med multiværktøjet.

• Synes
hus520
  • Laddar…
Jeg forstår ikke, hvorfor så mange er imod multimaskinen. Hvis man tager det roligt og bruger halvmånebladet, skal det ikke være så svært at få det lige. Bliver ikke så meget støv heller.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Mikael_L
Man skal jo også indføje kablet før maling, så lidt vingel forsvinder måske af det.

Men samtidig ville det jo være ærgerligt, hvis det slet ikke blev usynligt efter fugning og maling, så lidt "better be safe than sorry" tænker jeg også. ;)

Mikael_L
thomas33 sagde:
Multiskæren fungerer ret godt, når man kan køre nede i profilsporet.
Det er måske for fuldt med farve, og/eller måske også ujævnt af den grund.
Jeg ved det ikke, og det er ikke herhjemme, så jeg kan ikke tjekke nu. ;)

Men jeg overvejer, om jeg skulle fastgøre en liste/lægte, med nogle dykkere, og så save med det halvmåneformede blad styret langs listen.
Hvis jeg tager det lidt roligt og med tungen lige i munden, burde det vel gå nogenlunde.

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Er vel perfekt med halvmåne og multicutter der, vinklet så maskinen går stort set parallelt med væggen og en styreskinne for klingen. Let håndterbart og så fint man kan bede om, hvis man er forsigtig, alle andre tungere maskiner i den situation og retter op med skinner osv burde være betydeligt sværere at håndtere.

2 tvingar, dyksav. Afslut mod gulv med multicuttern.

Mikael_L
MiSo sagde:
2 tvingar, Sänksåg. Afslut mod gulvet med multicuttern.
Jeg har også overvejet det. Men væggene er der næsten 40 cm tykke :eek: Men der findes jo også lange tvinger. Mine længste engrebstvinger kan nok lige præcis række. Men der er også fordele, det plejer at blive betydeligt mindre støv med dyksaven, hvis jeg kører med støvsugeren tilkoblet. Ikke at foragte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.