Selvbygger
· Östergötland
· 1 657 indlæg
Hej, har et hus fra 1910 som har vist sig at bestå af stående tømmerplanker i ydervæggene, ca. 3" for så gennem årene at have fået en del organiske materialer på indersiden som nogen papplade og masonit. Snart har jeg planer om at efterisolere væggen udvendigt og skifte facade. Jeg talte med et isoleringsfirma i nærheden, men ved ikke om de forstod mit resonemang. De påstod, at jeg skulle sætte vindspærre på væggen udvendigt efter at have fjernet yderpanelet, så bygge op krydslag med CC60 45x45 regler, så vindspærre igen udv. og lægter + panel. Jeg køber dette resonemang, da man så får en dampspærre på hver side af isoleringen og der i dag ikke findes noget udover måske nogen vindpap i væggen (bør sidde udvendigt). Et stykke tid var jeg inde på at sømme 17mm ru planker på træstammen med måske CC40 at lægge isoleringen imod, men behøver man bekymre sig for fugt mod gamle træstammen midt inde i væggen? Tanken er jo at evt. fugtdannelse skal ske i isoleringen og så vandre udad. Har tænkt at anvende celluloseisolering iCell plader da jeg kan få fat i disse let. Tidligere har jeg brugt træfiberplader i flere nybyggerier og da anvendt vindspærre på begge sider af stammen med godt resultat. Hvad synes I eksperter? 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Udvendig tillægsisolering er klart bedst, når man har en tømmerstamme. Primært fordi man på den måde øger den tidsforsinkelse, der altid opstår, når man har en tung stamme. Dagens solvarme kommer ind om natten, og nattens kulde om dagen. Dette mindsker opvarmningsbehovet, i hvert fald i visse dele af året. Desuden er det jo en måde at spare på gulvarealet.
Celluloseisolering er også godt, da man ikke behøver bekymre sig om eventuel kondens i den nye isolering. Man bør ikke sætte dampspærre på indersiden af en planke væg. Man kan overveje tykkelsen af isoleringen, men 45+45 er nok en rimelig afvejning. Det skal også se fornuftigt ud. Hvis man regner med, at 3 tommer planke svarer til 25 mm højfærdig isolering, bliver det i alt 115 mm isolering. Jeg synes, det virker som om isoleringsfirmaet kan deres arbejde. Husk, at vindueskarmene bør flyttes ud lige så meget, som du efterisolerer. Det er også en god lejlighed til at se over tætningslisten mellem karm og væg. Den plejer ikke at være god i huse med plankestammer.
Celluloseisolering er også godt, da man ikke behøver bekymre sig om eventuel kondens i den nye isolering. Man bør ikke sætte dampspærre på indersiden af en planke væg. Man kan overveje tykkelsen af isoleringen, men 45+45 er nok en rimelig afvejning. Det skal også se fornuftigt ud. Hvis man regner med, at 3 tommer planke svarer til 25 mm højfærdig isolering, bliver det i alt 115 mm isolering. Jeg synes, det virker som om isoleringsfirmaet kan deres arbejde. Husk, at vindueskarmene bør flyttes ud lige så meget, som du efterisolerer. Det er også en god lejlighed til at se over tætningslisten mellem karm og væg. Den plejer ikke at være god i huse med plankestammer.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 657 indlæg
Men man kan sætte vindvæv mod plankens yderside og igen uden for isoleringen, dvs. et lag på hver side af den nye isolering og direkte mod det gamle planke, eller er det en dum idé? Tanken er at skifte vinduer og flytte dem ud i kant med panelet. Jeg vil have 45+45 krydsregling for det bliver få kuldebroer og er enkelt at bygge. Dog regner jeg ikke med at spare ind omkostningen for renovering, men synes det behøves lidt renovering efter 107 år.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej det er ingen dum idé at sætte vindväv på begge sider af isoleringen.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 657 indlæg
Ingen risiko for at der bliver fugt mod stolpeplankens yderside med vindspærre og isolering liggende direkte mod tror du?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej. Celluloseisoleringen er lige så hygroskopisk (fugtoptagende) som plankestammen. Vinddugen skal være vindtæt, ikke damptæt.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 657 indlæg
Burde fungere godt. Tak for sparringen!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Tvättstuga -
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Avtalsservitut - tips kring giltighet - hur går vi vidare?
Juridik -
Tips vid byte av tvättställsblandare och montering kulventil?
Vatten & Avlopp