Nogen der har nogle gode tips og tricks til, hvordan man bedst borer lige (vandret og sikkert i andre retninger også) gennem væg? Skal forberede til trækning af varmerør gennem indervægge. Væggene består af ret solide træbjælker med et pudslag på 4-5 cm på hver side deraf. Jeg vil selvfølgelig have, at borehullerne har samme højde på udgangssiden som på indgangssiden, og at afstanden fra væg er den samme. Det er muligt, at det ikke er noget problem, men den der har gjort det før kan gerne oplyse mig om det 
Har du nogenlunde mulighed for at måle, hvor borehullerne skal være på begge sider, så plejer jeg at bore så lige jeg kan halvvejs ind med mindre diameter på bor. Derefter plejer det at være muligt at mødes nogenlunde, så man får et lige styrehul, hvor man kan gå med korrekt bordiameter bagefter.
Plejer at gå ret godt!
Man kan også tage et stykke regeltræ, som man borer et styrehul i med den rigtige bordiameter med f.eks. søjleboremaskine.
Har man plan anlægsflade, så har man der en god boremal!
Plejer at gå ret godt!
Man kan også tage et stykke regeltræ, som man borer et styrehul i med den rigtige bordiameter med f.eks. søjleboremaskine.
Har man plan anlægsflade, så har man der en god boremal!
Det der med borejig var en god idé. Problemet, et af dem, er pudsen på væggen, som har en tendens til at slippe så snart man borer i det. Gammel tør puds. Men det kan måske gå med en jig, der dækker et større område.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Lej en kernebor med et stativ.
Der findes bor fra 20-400mm. Der findes bor med stativ som du kan "spænde" fast mellem gulv/loft.
Enten lejer du hos en af de store som Cramo/Ramirent eller kan du se om en af Hyrex-medlemmerne har udlejning der hvor du bor.
Der findes bor fra 20-400mm. Der findes bor med stativ som du kan "spænde" fast mellem gulv/loft.
Enten lejer du hos en af de store som Cramo/Ramirent eller kan du se om en af Hyrex-medlemmerne har udlejning der hvor du bor.
Jeg brugte en lang bor, rotationslaser og vinkelkrog for at få begge retninger rigtige, da jeg forborede til skruestift til et væghængt toilet for nylig.
Hvis man har to lasere, bliver det endnu nemmere, da man kan få en streg på siden af boret og en på over- eller undersiden af boret.
Hvis man har to lasere, bliver det endnu nemmere, da man kan få en streg på siden af boret og en på over- eller undersiden af boret.
Klik her for at svare